ליברמן בעד הסטטוס קוו ונגד יהדות התורה: מקורות המעורים במשא ומתן הקואליציוני מסרו ל"מעריב" כי ההתנגשות בין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לבין יו"ר יהדות התורה וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן היא סביב עניינים של דת ומדינה. על פי גורמים בישראל ביתנו, במפלגה החרדית מעוניינים לקדם שלושה חוקים שמאיימים לשנות את הסטטוס קוו, והם מתנגדים להם.
 
הראשון שבהם הוא חוק יסוד "לימוד תורה", שהונח על שולחנה של הכנסת היוצאת ובו נכתב: "מי שמבקש להקדיש עצמו ללימוד תורה לתקופה ממושכת יקבל הכרה בכך לעניין זכויותיו וחובותיו", כלומר, חוק עוקב חוק גיוס שיחייב את המדינה לאפשר ללומדי התורה ללמוד. הנושא השני הקרוב ללבה של יהדות התורה הוא עבודות בשבת. במפלגה ידרשו לחוקק בחקיקה ראשית איסור על עבודות בשבת בחברות ציבוריות וממשלתיות. כלומר, הפסקת עבודות הרכבת בשבת וביטול מתן ההיתרים על ידי הוועדה המיוחדת לכך. החוק השלישי נוגע לגיור, ובו ייקבע בחקיקה כי הסמכות היחידה לביצוע גיור היא הרבנות הראשית, על פי ההלכה האורתודוקסית.
 
מנגד, בישראל ביתנו מכינים סל של חוקים משלהם בנושאים הללו, והראשון הוא כמובן חוק הגיוס. גורמים בסביבת ליברמן אמרו ל"מעריב": "כל החרדים חיים בשלום עם החוק הזה כפי שהוא כעת, הם אמרו לנו את זה בעצמם, והיחיד שלא הוא ליצמן".

המו"מ הקואליציוני בהשתתפות המפלגות החרדיות. צילום: יניר קוזין

 

בישראל ביתנו גם מבקשים מהקואליציה חופש הצבעה בנושאי דת ומדינה. גורמים במפלגה מדגישים כי אין ברצונם לשנות את הסטטוס קוו. חריג אחד הוא נושא בדיקות הדנ"א שמבוצעות לצורך בדיקת יהדות העולים: "לזה לא נסכים, חייב להיות כאן שינוי", אמר ליברמן באירועים שונים. גורמים במפלגתו מרחיבים ואומרים: "נדרוש חקיקה שתאסור לחלוטין בדיקות דנ"א למטרות של בדיקת יהדות, נישואים וכדומה. זו פגיעה קשה בפרטיותם של אנשים. לא נסכים שאיזה בית דין רבני בסוף העולם שמאלה יורה על בדיקה כזאת".
 
דווקא בנושאי חלוקת התיקים, תיק הביטחון נראה כמעט מובטח לליברמן. בפגישות האחרונות בינו לבין נתניהו הם שוחחו על תפיסות הביטחון, ונראה כי על אף מחלוקות העבר, הם חולקים תפיסה דומה למציאות כיום ברצועת עזה. 
 
זאת ועוד, יהדות התורה מייעדת את משרד השיכון לח"כ אורי מקלב, וח"כ יעקב אשר הביע עניין בראשות ועדת הפנים. ח"כ אשר, לשעבר ראש עיריית בני ברק, הדגיש כי בכוונת מפלגתו לקבל הבטחה לחייב ראש ערים בהקצאת בנייה לחרדים במסגרת הסכמי גג. "אנו דורשים הקצאה מוקדמת של 15%, או מספר מינימלי של יחידות דיור למגזר החרדי בכל הסכם שייחתם", הדגיש.