הקבינט המדיני ביטחוני מכונס כעת (ראשון), כדי לדון במצב הביטחוני בדרום. זהו הדיון הראשון של הקבינט אחרי חודש וחצי, במה שעורר ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתחילת הדיונים הנחה הקבינט את צה"ל להעצים את התקיפות נגד ארגוני הטרור ולעבות את הכוחות סביב עזה. 
 
"החמאס ישלם את המחיר על הבלאגן שהוא נגרר אליו מהפעולות שביצע הג'יהאד האסלאמי", אמר אתמול חבר קבינט בשיחה עם "מעריב" והוסיף "אנחנו מגיבים תמיד מול החמאס כי צריך להבין שהוא זה שצריך למנוע את ההתרסה של הג'יהאד". עוד העריך השר הבכיר כי לאחר שהחמאס יספוג את מחיר ההסלמה "הם יגיעו לאיזושהי הסכמה דרך המצרים". 
תקיפת תשתית תת-קרקעית ובה מתקן לייצור רקטות של ארגון הטרור חמאס במרחב נצרים
 
כאמור, הקבינט לא התכנס במהלך הסבבים האחרונים מול חמאס ונראה כי זה לא קרה בעקבות מערכת הבחירות, כעת מרגע שתמה נתניהו שוב נדרש לדעתם של השרים. מי שעוד צפויים להגיע לדיון היום הם השרים שלא עברו את אחוז החסימה בבחירות לכנסת ה-21, נפתלי בנט ואיילת שקד שעד כינון הממשלה החדשה עדיין מכהנים כחברי קבינט. כזכור, בנט תקף את נתניהו והקבינט על "אי הכרעה" בנושא עזה. השאלה שעומדת בפתחו כעת האם לאור תוצאות הבחירות ימשיך לדחוף לפעולה צבאית רחבת היקף שיכול ותתגלגל למבצע צבאי שיתקיים בשלב בו הוא לא יהיה עוד חבר קבינט ולא יישא עוד באחריות הקולקטיבית של שרי הממשלה.

מוקדם יותר היום אמר ראש הממשלה בישיבת הממשלה כי הנחה את צה״ל להמשיך בתקיפות המסיביות נגד גורמי הטרור ברצועת עזה וכן הנחיתי לעבות את הכוחות סביב רצועת עזה בכוחות שריון, ארטילריה וחי״ר. בנוסף, נתניהו הכריז במהלך הישיבה על מצב מיוחד למשך 48 שעות ברדיוס של 40 ק"מ מהרצועה.

"החמאס נושא באחריות לא רק להתקפות ולפעולות שלו, אלא גם לפעולות של הג’יהאד האסלאמי והוא משלם על כך מחיר כבד מאוד", ציין נתניהו, שבזמן דבריו נשמעה אזעקה נוספת בעוטף עזה, "אני מבקש מאזרחי ישראל - הישמרו בקפדנות להוראות פיקוד העורף, אלה הוראות מצילות חיים. אנחנו פועלים ונמשיך לפעול כדי להחזיר את השקט והביטחון לתושבי הדרום".

עוד הוסיף ראש הממשלה: "אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחתו של משה אגדי ז״ל, וכן לשלוח איחולי החלמה מהירה ושלמה לפצועים".
שר המדע אופיר אקוניס אמר בפתח ישיבת הממשלה: "אני רוצה לחזק את ידיהם של תושבי הדרום. אני חושב שהם אנשים גיבורים והם עומדים בסבלנות מרהיבה ששום אזרח בעולם המערבי היה יכול. אני חושב שאסור בכלל לעלות על הדעת שתחרות האירוויזיון תהיה חלק מהשיקולים. תפקיד הממשלה הוא להגן על האזרחים".
עוד הוסיף: "השיח שנחשפנו אליו, כאילו ציבורים שהצביעו כך או אחרת זה פשוט דבר נורא. אני לא זוכר כאשר מקומות אחרים שהיו תחת אש, נאמר למישהו בהרים הגדולות, ביישובי הספר, בגולן שזה תלוי למי הם הצביעו. צבא ההגנה לישראל יאמר את המילה האחרונה. הדיבורים על מגעים על הפסקת אש למיטב ידיעתי אינם נכונים". 

פגיעת הרקטה באשקלון. צילום: רויטרס


"חדש את הפגיעה בראשי ארגוני הטרור"

השר לביטחון פנים גלעד ארדן לא היה בישיבת הממשלה אלא בטקס יום העצמאות של משטרת ישראל במטה הארצי, אך התייחס גם הוא למצב בדרום: "מכאן פני מועדות לישיבת הקבינט, ועמדתי ברורה - אף ארגון טרור בזוי לא יכול לנו וצה״ל חייב להמשיך ולהכות בעוצמה בחמאס, בג'יהאד האסלאמי ובשאר ארגוני הטרור. לאמונתי, אירועים לאומיים או תרבותיים לא צריכים להוות שיקול בעוצמת והיקף המכה שהאויב צריך לספוג. לא אירועי יום העצמאות החשובים ובטח שלא האירוויזיון".
 
לדברי ארדן, יש להמשיך ולהעצים את התקיפות בעזה עד שתובטח השגת שקט לטווח ארוך, ו"עלינו גם לחזור ולחדש את הפגיעה בראשי הזרוע הצבאית של החמאס ויתר ארגוני הטרור ברצועה. ישראל חייבת להמחיש, ודאי לקראת יום עצמאותה, לתושבי עזה ולתושבי האזור כולו שלרצח ולטרור יש מחיר אישי. ביטחון תושבי הדרום הוא מעל אירועים תרבותיים ופסטיבלים והמבחן שלנו הוא השמירה על לכידות תושבי ישראל והערבות ההדדיים". 

מאז תחילת ההסלמה בוצעו למעלה מ-150 יירוטים של כיפת ברזל. צה"ל ביצע מעל 220 תקיפות של יעדי טרור ברחבי הרצועה שכתוצאה מהם נהרגו עד כה שמונה פלסטינים. במהלך הלילה רקטה פגעה ישירות בבניין באשקלון ופצעה באורח קריטי משה אגדי, תושב העיר ואב לארבעה בן 58, שפונה לבי"ח ברזילי, שם נקבע לאחר מכן מותו. 
 
בישראל מסבירים כי למרות סגירת המעברים דלק ימשיך לעבור מישראל לתחנת הכוח כדי למנוע הידרדרות אזרחית-הומניטארית ברצועת עזה. בזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, מאיימים על ישראל. בדברים שנכתבו באתר בעברית של ארגון הטרור נאמר: "עוד לא התחלנו".
 
דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, הודיע הבוקר כי חטיבת השריון 7 תתגבר בדרום ותחבור לכוחות בגבול רצועת עזה. עוד נמסר כי צה"ל "לא מכיר ולא עוסק בהפסקת אש", וכי בצבא נערכים להמשך חילופי האש בדרום בימים הקרובים. בצה"ל ציינו כי הותקפו במהלך הבוקר קבוצת מטרות טרור שכוללות אתרים לאחסון אמצעי לחימה עבור ארגוני הטרור המוטמעים ומוסתרים בסביבת אוכלוסייה אזרחית בכוונת תחילה, בבתי פעילי טרור של ארגוני חמאס וג'יהאד אסלאמי ובסמיכות אליהם. עוד צוין, כי בין המטרות שהותקפו מחסני אמצעי לחימה בבתיהם של פעילי טרור ברפיח וחאן יונס וכן מחסן אמצעי לחימה בבית פעיל במערך האווירי של חמאס בעיר עזה. בתוך כך, נוכח המצב הביטחוני ובעקבות הרחבת מעגל הירי, הורה ראש עיריית ראשל"צ, רז קינסטליך, על פתיחת מקלטים בעיר לצורך הגברת מוכנות.