פרטים חדשים: לקראת ההכרזה על מתווה השלום במזרח התיכון של ממשל טראמפ, הידוע בכינויו "עסקת המאה", הצפויה להתרחש בחודש הבא לאחר כינון הממשלה ה-35, נחשפים הערב (ראשון) על ידי עמית סגל בחדשות 12 פרטים חדשים לגבי ההחלטות שהגיעו אליהן בצוותו המיוחד של נשיא ארצות הברית בנוגע ליישובי הקבע וההתנחלויות היהודיות ביהודה ושומרון.



בדומה להבטחות הבחירות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לגבי סיפוח ההתיישבויות הישראליות בגדה המערבית, גם עסקת המאה תכיל סעיפים דומים, שיונחו על שולחנם של יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס וראש הממשלה. על פי הדיווח, ארצות הברית תכיר בגושי ההתנחלות היהודים ותשאיר אותם בידיים ישראליות. לעומת הניסוח של נתניהו בהבטחות הבחירות על "החלת ריבונות" או "סיפוח", המצב החדש יהיה בגדר "החלת החוק האזרחי" על אותם יישובים.



דבר דומה, כך נמסר בדיווח, התבצע בשנת 1981 כחלק מסיפוח רמת הגולן. "חוק רמת הגולן" שהועבר על ידי הממשלה ביקש להחיל את החוק האזרחי על היישובים היהודים באזור הרמה, ובכך הפך אותם לחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל והכפיף אותם למרות המדינה ולחוק הישראלי.



תוכרז אחרי ה-10 ביוני - עסקת המאה. צילום: חיים צח, לע"מ



עסקת המאה לא פוסחת גם על הצד הפלסטיני, ועל פי הפרסום החדש אזורים בהם ישנה אוכלוסייה פלסטינית צפופה כמו בשכם, חברון, רמאללה ואחרות יישארו תחת שליטה פלסטינית ועליהם לא יוכל החוק הישראלי.



בערוץ 13 דווח גם כי ביום שלישי שעבר במכון מחקר בוושינגטון נועדו השליח האמריקאי למזרח התיכון, אחד מהגורמים המרכזיים בפיתוח עסקת המאה, ג'ייסון גרינבלט ועוד 10 מומחים לנושאי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אחד מהאנשים שנכחו במפגש היה הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, שאמר לגרינבלט: "המצב בגדה המערבית רגיש ונפיץ - בין השאר על רקע קיצוץ המימון האמריקאי למנגנוני הביטחון והמשבר הכלכלי". לדבריו, "הגדה המערבית עלולה להתלקח לפני, תוך כדי או אחרי הנחת תכנית השלום שלכם - עליכם לקחת זאת כחלק מהשיקולים שלכם. מרגע שהשד הזה יצא מהבקבוק ייקח חמש שנים להחזיר אותו בחזרה". 

"ייקחו חמש שנים להשיב את המצב לקדמותו" - איזנקוט מזהיר. צילום: אבשלום ששוני
הוא הוסיף כי "גם אם תונח תכנית השלום וגם אם לא - יש לנקוט צעדים לייצוב המצב בשטח, שיהיו בטוב בעבור שני הצדדים - להחזיר את המימון למגנוני הביטחון הפלסטינים, לשפר את המצב הכלכלי ולטפל בתחומי התשתיות והחינוך". בסוף דבריו גרינלבט סיכם ואמר כי הוא מכיר את הסיכונים. 

כזכור, גרינבלט חשף אמש כי תתקיים דחייה נוספת בפרסום המתווה, זאת שבועות בודדים אחרי הודעה דומה מצד יועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר. הדברים נאמרו במהלך ראיון שערך גרינבלאט עם רשת פוקס ניוז, ואמר כי תוכנית המאה לא תפורסם לפני סיום הרכבת הקואליציה בישראל, כלומר לכל הפחות אחרי ה-10 ביוני.



"ניסיון מסוכן שיאפשר הקמת ישות פלסטינית על שאר השטח"



בתנועת הריבונות מתייחסים בדאגה לפרטיה של 'עסקת המאה' כפי שהוצגו בחדשות 12. "החלת החוק הישראלי האזרחי על הישובים ביהודה ושומרון אינה אלא ניסיון מאולץ ומסוכן לפשרה שתאפשר הקמתה של ישות פלשתינית על שאר השטח", אומרים בתנועה.
ראשי התנועה, יהודית קצבור ונדיה מטר, מזכירות כי באחרונה הזהירה התנועה בדיוק מהשלכותיו של תרחיש שכזה. "על ארץ ישראל לא עושים עסקאות או פשרות. ארץ ישראל כולה שלנו ועלינו להחיל עליה את ריבונותה המלאה של מדינת ישראל", אומרות השתיים.
לדבריהן "מעבר לזכות ההיסטורית שאינה ניתנת לפשרה, הקמת ישות מדינית פלשתינית על מרחבי יהודה ושומרון תהווה סכנה חמורה פי כמה מזו האורבת לנו מרצועת עזה. התכנית תהווה הוכחה נוספת עבור האויב הערבי לכך שלחץ טרוריסטי לצד לחץ בינלאומי מכריעים את ישראל הנסוגה שוב ושוב מאדמתה ומפנה עוד ועוד שטח לטובת כנופיות טרור שנשבעו להקים מדינה על חורבותיה של ישראל".
"יכולות ההסברה הערביות מוכחות, אך אין בהן כדי להפוך את הצד הערבי לצד הצודק. ארץ ישראל כולה שייכת לעם ישראל ולו לבדו", דברי קצובר ומטר המדגישות כי "את תכנית טראמפ ניתן יהיה לקבל אך ורק אם היא תוגדר כבר כעת כשלב ראשון בדרך להחלת ריבונות ישראלית מלאה על כלל שטחי יהודה ושומרון".