הכנסת קיימה הערב (שני) ישיבה מיוחדת לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית. בתום הישיבה נשא יו"ר כחול-לבן, בני גנץ, את נאום הבכורה שלו בכנסת, אשר היה לוחמני במיוחד. במסגרת דבריו, הצהיר גנץ כי "נתניהו מציב את עצמו לפני הכל, ניאבק ברחובות, בכיכרות, בשכונות ובבתי הספר, אחרת מדינת ישראל תמצא את עצמה בימים החשוכים ביותר שידעה". חברי כנסת חדשים נוספים, בהם גבי אשכנזי (כחול-לבן) וניר ברקת (הליכוד), יישאו אף הם את נאום הבכורה שלהם בכנסת ה-21.  



גנץ פתח את נאומו הראשון במליאה באומרו כי "אני עומד כאן בפניכם - נרגש. היום נפתח באופן רשמי פרק חדש של חיי. היום אנו מציינים בכנסת ישראל את ניצחון בעלות הברית על הנאצים. עבורי, מדובר ביום אישי. אמי, מלכה, ניצולת ברגן – בלזן, לימדה אותי מינקות כי חובתנו ההיסטורית והיהודית היא לכונן בית לאומי חזק לדורות הבאים ; בית חזק לעמנו ומדינה מוסרית לעצמנו – בבחינת עוצמה ומוסר ירדו לעולם יחדיו". 

"היום, אינני עומד כאן לבדי, אינני עומד כאן רק בשמי", המשיך גנץ. "אני עומד כאן בשם מיליון מאה עשרים וחמישה אלף, שמונה מאות שמונים ואחד הנשים והגברים אשר הצביעו כחול-לבן. אל הבית הזה מסתכלים, למעלה ממיליון ישראלים אשר הצביעו עבור שלום פנימי, עבור שלום חיצוני ועבור אחדות, אחווה ודרך ארץ. יש למעלה ממיליון בוחרים - מכל שכבות החברה הישראלית, ללא הבדל דת גזע ומין, שהצביעו עבור מדינה יהודית, דמוקרטית, חזקה, צודקת ומשגשגת. עומדים כאן למעלה ממיליון פטריוטים, שבונים, משרתים ואוהבים את המדינה אבל מרגישים שממשלתם מנסה להשתיק אותם ורואה בהם מטרד מייגע". 
"כך", הוסיף יו"ר כחול-לבן, "בשקט בשקט, הם ואנחנו, מאבדים מדי יום עוד פיסה קטנה מישראל שהכרנו ושעליה גדלנו, מתרחקים עוד פסיעה מחברת המופת שביקשנו להיות, מחברת המופת שאנו צריכים להיות. ולכן, אחרי שנלחמתי נגד אויבים שביקשו למחות אותנו מעל פני האדמה אני בא היום להיאבק נגד האיום החדש שנשקף לנו: איום על תפקודה של המערכת הדמוקרטית ומוסדותיה המשפטיים והחוקתיים של המדינה והשסע הפנימי בחברה הישראלית. כמות החשדות שמנסים להדחיק באמצעות הסכמים פוליטיים מעידים כי שלטון החוק אינו מעניין כלל את העומד בראשה של הממשלה הקיימת ושל זו המסתמנת. כמות המאמצים המוקדשים לקידום פסקת ההתגברות וחוק החסינות כדי לכונן לו קואליציה של מבצר משפטי, מעידה כי הוא, נתניהו, מציב עצמו לפני הכל".
 
 
יעלון וגנץ. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90
יעלון וגנץ. צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

לדבריו, "כשרה"מ ממנה את איש אמונו כיועמ"ש ואחר כך תוקף אותו כאשר הוא מבצע את חובתו, זה מעיד כי הממנה מצפה לנתין צייתן ולא למשפטן מקצוען: האינטרס האישי גובר על השיקול הממלכתי. מדינת ישראל ראויה למנהיגות צנועה ולא מתנשאת, שלא נחשדת בשוחד, שפנויה כל כולה לצרכי המדינה, שמשרתת את כל אזרחיה ולא את צרכיה האישיים. מגיע לה יותר מראש ממשלה בחצי משרה והנהגה שמבקשת להיות מעל החוק. אני אומר כאן בקול ברור: אנחנו ניאבק ברחובות, בכיכרות, בשכונות, בבתי הספר, בזירה התקשורתית והמשפטית על שלטון החוק. אחרת, מדינת ישראל תימצא עצמה בימים החשוכים ביותר שידעה". 
"לא נעלים עין"

מוקדם יותר היום התייחס יו"ר כחול-לבן לדיווחים על הצעת החוק שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא בג"ץ. "צפינו מראש כי ביבי יעשה כל שביכולתו בכדי לבנות לו קואליציה של מבצר משפטי, אך זילות שכזו בשלטון החוק היא חציית קו אדום שעליה לא נעבור בשתיקה. ‏לא ייתכן שנרקמים דילים שמטרתם פגיעה בשלטון החוק וערעור יסודות הדמוקרטיה עבור ראש ממשלה שתלויים נגדו שלושה כתבי אישום. ביבי, אני יודע שציפית שנקבל זאת בכניעה אבל העלמת עין זה הקטע שלך - לא שלנו", כתב גנץ בטוויטר. 

לפי הפרסום הבוקר ב"הארץ", נתניהו מתכוון לקדם בכנסת הקרובה הצעת חוק שתשלול מבית המשפט העליון את הסמכות להתערב לא רק בנושאי חקיקה, אלא גם בהחלטות מנהליות של הממשלה, השרים או הכנסת. ההצעה נועדה למנוע את העמדתו של נתניהו לדין, ותאפשר להפוך החלטה של העליון להסיר את חסינותו, אם תתקבל.