חוזרים לחומש? יו"ר הכנסת, חבר הכנסת יולי אדלשטיין, יחד עם יו"ר המועצה האזורית שומרון יסוי דגן ו-12 חברי כנסת נוספים עלו היום (חמישי) לחורבות ההתנחלות חומש, שפונתה במהלך ההתנתקות וקרא ליישבה מחדש. במהלך הביקור טען אדלשטיין כי פינוי ארבע ההתנחלויות בצפון השומרון במהלך ההתנתקות - גנים, כדים, שא-נור וחומש, היה במטרה להיות הקדמה לפינוי התנחלויות נוספות, דבר שאינו עומד כיום על הפרק, ולכן יש לבטל את חוק ההתנתקות, ולבנות מחדש את אותם היישובים.



"לעומת ההתנתקות מרצועת עזה שאת מחירה אנו משלמים מדי יום, הגירוש מצפון השומרון כמעט נשכח לגמרי", פתח אדלשטיין את דבריו, "חיו כאן משפחות שנעקרו ללא כל תכלית והגיע הזמן להחזיר אותן". יו"ר הכנסת המשיך ואמר כי "אריאל שרון הודה בקולו שהנסיגה מצפון השומרון מטרתה להראות שנמשיך לסגת גם ממקומות נוספים ביהודה ושומרון. עומדים איתי כאן חברי כנסת חדשים שאין בכוונתם לסגת משום נקודה ביהודה ושומרון, לכן עלינו לעשות את הצעד המינימלי- לבטל את חוק ההתנתקות מצפון השומרון בכנסת ה21 ולחזור להתיישב כאן".

כזכור, במהלך ביצוע תוכנית ההתנתקות, בנוסף לפינוי ההתנחלויות מרצועת עזה, פונו ארבעה ישובים בצפון השומרון, שלושה מהם, גנים, כדים ושא-נור היו ישובים חילוניים, וחומש, שהיה בעברו גם יישוב חילוני והתרוקן מתושביו במהלך האינתיפדה השנייה וגרעין דתי החליף את דרי היישוב. ארבעת היישובים היו ישובים מרוחקים מהקו הירוק ובלב האוכלוסייה הפלסטינית, וכיום גנים וכדים למעשה נמצאים בתוך העיר הפלסטינית ג'נין, שא-נור, שהייתה כפר אומנים נותרה ריקה, ולמעשה רק בחומש נשמרת נוכחות יהודית מסויימת לאחר שהוקמה שם ישיבה באופן בלתי חוקי.

הצעה לביטול חוק ההתנתקות הוגשה ב-2017 על ידי חברת הכנסת לשעבר מטעם הבית היהודי, שולי מועלם, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו הטיל עליה וטו. בדברי ההסבר להצעת החוק כתוב: "מטרת התכנית היתה להוביל למציאות ביטחונית מדינית כלכלית ודמוגרפית טובה יותר. אולם כיום ברור לכל שההתנתקות לא רק נכשלה בהשגת תכלית זו, אלא גרמה לנזקים אדירים למדינת ישראל בדיוק בתחומים אלה. על אף גירוש התושבים מצפון השומרון, לא חל בשטח כל שינוי מבחינת מעמד הקרקע והנוכחות הצבאית בו".