על רקע המצב התקוע במשא ומתן הקואליציוני, בישראל ביתנו אומרים היום (חמישי) כי האופציה היחידה להתקדמות במו"מ היא לקבל את חוק הגיוס בגרסתו המקורית.

במפלגתו של אביגדור ליברמן ציינו כי "איננו שמחים לתמוך בהצעת החוק שתאפשר את הגדלת כמות השרים בממשלה, אך אם זה מה שנדרש על מנת להקים קואליציה נעשה זאת. נתמוך גם בחוק הנורווגי כפי שמוצע על ידי נציגי הליכוד. עם זאת לא תהיה שום פשרה בחמשת המ״מים של ישראל ביתנו. אנו כעת מכינים מראש את כל מה שדרוש על מנת להתקדם מול הליכוד בנושא הפנסיות או העברת ועדת הפנים לידי ישראל ביתנו, בתקווה שנציגי הליכוד יקבלו את דרישותינו".

עוד הוסיפו: "כעת אין התקדמות בנושא גיבוש מדיניות ביטחון משותפת ואין הסכמה בנושא חוק הגיוס. ממה שאנו מבינים מנציגי הליכוד - ש״ס, דגל התורה ואגודת ישראל, כל אחד מהם העבירה הערות בנפרד בנושא חוק הגיוס. ההערות השונות שהועברו מרוקנות למעשה את אותו חוק מתוכן. לכן, האופציה היחידה היא לקבל את חוק הגיוס בגרסתו המקורית. עד שבשני הסעיפים הללו לא נקבל תשובה חיובית, אנו לא רואים טעם במפגש צוותי המשא ומתן".

בתוך כך, השר זאב אלקין אומר היום בתוכניתם של בן כספית ורוני בר און ב-103FM כי קיים משבר אמיתי בין ראש הממשלה נתניהו לאביגדור ליברמן.
לתחושתך ליברמן עושה פוליטיקה ורוצה לגרום לנתניהו להזיע עד הסוף?

"המשבר הוא אמיתי. האם זה הגיוני שלא תקום כאן ממשלה של המחנה הלאומי, לא הגיוני. אבל בפוליטיקה לא תמיד קורה הדבר ההגיוני ביותר. יש משבר ואני מקווה שהוא ייפתר".
 
יש משבר אמון בין ליברמן לנתניהו?
"יש משבר בשיח. שני האנשים האלה מכירים אחד את השני שנים רבות. הם כמו זוג שחי יחד המון שנים. לפעמים מתחברים ולפעמים נפרדים".

מקורו של המשבר הוא בגלל בגלל עזה, בגלל החרדים או גם וגם?
"כמי שאינו יושב בשיחות המשא ומתן אני לא יודע מה קורה. אני מציע שבמקום לבנות תיאוריות ניתן לשניים לדבר".
 
אני יכול לנחש שהמשימה החשובה ביותר לראש הממשלה היא חוק חסינות.
"אני מטפל בגזרות שראש הממשלה חילק לי".
 
אם ליברמן לא ייכנס לקואליציה יש התכנות לממשלה של 60 מנדטים?
"אני לא חושב שיש סיכוי גדול לכך שאם ליברמן לא ייכנס הוא ייתן שתקום ממשלה בלעדיו".
 
יאיר לפיד קרא לליברמן לחבור אליו וטעה בספירה כשהעריך שיהיו לו 61 מנדטים.
"זה בהחלט שיעור מעניין במתמטיקה. מי שדורש לימודי ליבה מהחרדים יכול להיות שהגיע הזמן שיתמקד בעצמו בלימודי ליבה".
 
מי מועמד הליכוד לתפקיד מבקר המדינה?
"הליכוד עוד לא החליט. עד יום שני יש עוד זמן. יש הרבה שמות רלוונטיים. יש הרבה אנשים רציניים שמעוניינים בתפקיד".

יעקב בורובסקי הוא אופציה?

"בהחלט, למה לא? צריך מועמד שידע להוביל את מערכת ביקורת המדינה. היא לא צריכה להחליף את הזרוע המבצעת אלא לעזור לזרוע המבצעת לתקן את עצמה".

תתמכו ביוזמת בצלאל סמוטריץ' שהמבקר לא יוכל לבקר בזמן אמת אלא רק בדיעבד?
"בזמנו דנו בחוק הזה ברצינות. הנושא יגיע לוועדת השרים לחקיקה וכשיגיע הזמן יקבלו החלטה".
 
יש הבדל גדול בין ביקורת לשיפוטיות ולכן מבקר המדינה לא חייב להיות שופט.
"אני מסכים עם הדבר הזה. אני חושב שיכול להיות מבקר מדינה מצוין גם אם אינו שופט. אנחנו בוחנים גם מועמדים שבאים עם ניסיון כזה או אחר ולא בהכרח שופטים".
 
לסיום, בשנת 2008 אופיר פינס הגיש הצעת חוק שעברה בקריאה טרומית וקובעת שאם יוגש כתב אישום נגד ראש ממשלה הוא יפוטר או יתפטר. הליכוד תמך בהצעה זו וגם אתה שהיית במפלגת קדימה.
"אני לא זוכר מה הייתה עמדת הממשלה באותה עת. ברוב המקרים מצביעים לפי עמדת הקואליציה".

כזכור, הבוקר גורמים בישראל ביתנו הבהירו בשיחה עם מעריב אונליין כי "קודם כל לגבי כל הספינים, בעניין קואליציית 60 הח"כים, שיהיה ברור, אם אנחנו לא בקואליציה אנחנו מצביעים נגדה חד וחלק".
 
עוד הוסיפו הגורמים במפלגה כי "קיבלנו החלטה להרגיע את השטח, ליברמן הורה לחברי הסיעה לא להתראיין. קיבלנו פנייה מהשר זאב אלקין ונשאלנו אם נתמוך בהגדלת מספר השרים והחוק הנורווגי בשבוע הבא ואמרנו שבוודאי. גם אמרנו לליכוד שנתמוך בכל מועמד שלהם לתפקיד מבקר המדינה".