ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נפגשו אתמול במשרד ראש הממשלה ודנו בדרישות שהעבירו המפלגות החרדיות בנושאי דת ומדינה וכן בחוק הגיוס. ב"חדשות 13" פורסם כי ליברמן נפגש עם הרמטכ"ל רב־אלוף אביב כוכבי ועם ראש השב"כ נדב ארגמן באישורו של נתניהו, במהלך שנראה כמו חפיפה לקראת חזרתו של ליברמן ללשכת שר הביטחון בקריה. הכתב הפוליטי ספי עובדיה התארח בתוכנית "הקבינט" עם רוני דניאל, יואב לימור ואלון בן דוד ב-103FM וניסה לענות של השאלה האם גורל המלחמה הבאה ברצועת עזה הוכרע במשא ומתן הקואליציוני.



"עוד יהיו משברים אך אביגדור ליברמן ככל הנראה יחזור למשרד הביטחון. בכל התקופה האחרונה היו ניסיונות להבין כיצד נתניהו וליברמן ישבו לעבוד יחד אחרי שבפעם הקודמת זה הסתיים רע מאוד. כשליברמן סיים את תפקידו בממשלה הקודמת הוא הגיע לבוחריו כמעט ללא הישגים. לא היה לו מה לומר ביחס על הדברים שעשה. במהלך השיחות האחרונות בין נתניהו לליברמן פערי התפיסות הונחו באופן כנה על השולחן. כעת יש התקרבות בין השניים שיצרו נוסחה הצהרתית מוסכמת".



בניסוח ההסכם ביניהם יצוין מה יש לעשות בנוגע לרצועת עזה?


"מאוד יכול להיות שהחלטות על המלחמה יתקבלו במשא ומתן הקואליציוני. זה אירוע שאני לא זוכר כמותו".



ליברמן הציב תנאים וטען שאלמלא יבטיחו לו שלא תהיה יותר הסדרה אלא הכרעה בעזה הוא לא ייכנס לקואליציה. הדיווח על התקרבות בין השניים אומר שהוא קיבל את שדרש?


"הוא חייב לקבל זאת ברמה הפוליטית. בסבב ההסלמה הבא, כשכולנו נשב באולפנים, נצטרך להעריך שזה לא ייגמר בעוד מכה אווירית קטנטנה. ליברמן כבר לא יכול להרשות זאת לעצמו".



בפעם הבאה שתהיה התחממות ברצועה צה"ל ייכנס למלחמה כי ליברמן לא יכול להרשות זאת לעצמו מבחינה פוליטית? או כי נתניהו צריך את ליברמן בשביל פסקת ההתגברות וחוק החסינות? אתה טוען שחיילים עלולים להיהרג בעזה כי פוליטיקאים צריכים לשמור על עצמם פוליטית?
"אני לא מאמין שהעמדה הבסיסית של נתניהו בנוגע לעזה השתנתה אך השניים מתקרבים לסיכומים שאמורים להבטיח לליברמן שנתניהו אינו עובד עליו. כשיש הסלמה הדברים מגיעים לקבינט ומשם לנתניהו. ליברמן אמור לקבל איזושהי ערובה שאמורה להרגיע אותו. איך זה ייראה ומה יקרה? אינני יודע".



 


הצבא, השב"כ והמוסד, כולם הפכו להיות חלק מהמשחק הפוליטי? כולם כפופים להסכם הקואליציוני? להערכתך, ליברמן בתמורה להסכמות עם נתניהו בנושא הביטחון, ביצע ויתורים בנושאי דת ומדינה?
"איננו יודעים איך תראה טיוטת חוק הגיוס. אני חושב שהנושא הזה לא הכי חשוב מבחינתו של ליברמן ברמה הפוליטית הקרה ביותר. לליברמן חשובה העצמאות במשרד הביטחון ואם הוא יקבל אותה יהיה לו קל יותר להתפשר בנושאים אחרים".

אחת הטענות כלפי ליברמן הייתה שהוא לא השפיע בתור שר. איך הוא מתכוון לשנות זאת?

"יש עוד דרכים לבלוט כמו הנפת הדגל ליישום חוק עונש מוות למחבלים וגירוש המשפחות שלהם. גם בנושאים הללו ליברמן יכול לצאת עם הישגים. השאלה המהותית היא האם במסגרת המשא ומתן הפוליטי הוכרע הסבב הבא ברצועת בעזה והאופן בו תנהג ישראל. לדעתי זה די נורא לחשוב שהחלטה על מלחמה התקבלה במסגרת משא ומתן קואליציוני".