ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (חמישי) את ראשי הסיעות הממליצות לפגישה במשרד ראש הממשלה, אולם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, סירב להגיע. בסיום הפגישה, שנקבעה ברקע משבר חוק הגיוס אותו מבקש ליברמן להעביר ללא שינוי בניגוד לעמדת החרדים, פורסמה הודעה משותפת לפיה "ראשי הסיעות החליטו פה אחד כי יש להקים ללא דיחוי ממשלת ימין שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל".

עוד נמסר, כי "ראשי הסיעות החליטו פה אחד כי המועמד לראשות הממשלה הוא יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, כפי שהתחייבו לבוחריהם במערכת הבחירות וכפי שהמליצו על כך לנשיא, וכי המלצתם לא תשתנה בעד אף מועמד אחר. ראשי הסיעות קוראים ליו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, לעמוד
בהתחייבותו לבוחריו ולהצטרף לממשלת הימין ללא דיחוי - ולא לתת את ידו להקמת ממשלת שמאל".

בתגובה לכך, פרסמה מפלגת ישראל ביתנו הודעה לפיה "מיד לאחר הבחירות המלצנו לנשיא ריבלין על בנימין נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה. כל מה שצריך על מנת להקים ממשלת ימין הוא לדרוש מהמפלגות החרדיות להסיר את ההתנגדות לחוק הגיוס כפי שהוסכם עליו בכנסת הקודמת וכפי שחוקק בקריאה ראשונה בתמיכת הליכוד ויתר מרכיבי הקואליציה. באותו רגע שהמפלגות החרדיות יסירו את התנגדותן לחוק הנ"ל, בניגוד לסיכומים הקודמים, תקום ממשלה חדשה. ממשלת 60 אינה ממשלת ימין, אלא ממשלה חרדית שבמקום לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית תהפוך אותה למדינת הלכה. לכן, "ישראל ביתנו" תתנגד בתוקף לממשלת הלכה, ממשלת 60".



בטרם הפגישה, מפלגת ישראל ביתנו מסרה כי "הוא הוזמן, אבל עקב ההתראה המאוחרת נצבר ממנו להגיע פיזית. הוא לא יכול". עקב כך, הליכוד פרסם הודעה לפיה "ליברמן התחייב לקהל בוחריו שהוא יתמוך בהקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו. כעת הוא משתמש בכל מיני תירוצים כדי למנוע את הקמתה של ממשלה זו, מה שעלול להביא להקמת ממשלת שמאל".



סיעת הליכוד מתקשה להגיע להסכמים קואליציוניים עם סיעות הימין והחרדים, כאשר הסוגיות המרכזיות סביבן יש מחלוקת הן הדרישות הגבוהות של המפלגות הקטנות, אך בעיקר משבר חוק הגיוס. גורם במפלגת הליכוד טען בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "לא תהיה ממשלה עם רוב של 65. כולם מוכנים להתפשר על חוק הגיוס, גם החרדים, וליברמן לא מוכן לקבל שום פתרון. הוא לא פועל רציונלית"

ליברמן. ממתין לסוף המו"מ כדי להגיע לפשרות? צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90



מנגד, גורם בכיר אחר בליכוד התייחס לקשיים במו"מ הקואליציוני ואמר למעריב אונליין כי "יהיו פיצוצים בשיחות עד היום האחרון. וה'משבר' הכי גדול יגיע יום קודם, אז ידווחו שהצוותים קיפלו את הציוד והכל. ככה זה. מה שקורה הוא שכולם ממקסמים את יכולת הסחטנות שלהם עד הרגע האחרון, ואז הם יגיעו לפשרות".

גורם בכיר במפלגה חרדית התייחס גם הוא למשבר, ואמר כי הוא נוצר על ידי יו"ר ישראל ביתנו במטרה למנוע הקמת ממשלה בראשות נתניהו. לדבריו, "כעת ברור מה היו מטרת כל הישיבות של ליברמן עם לפיד בחודש האחרון" וטעו כי "ליברמן לא הזמין את לפיד כי הוא אוהב וודקה, ברור כי סופו מעיד על תחילתו וכי כל פגישות ליברמן עם לפיד לא סתם אלא היו מאמצים משותפים לאופוזיציה להכשלת הרכבת הממשלה".



מנגד, מפלגת ישראל ביתנו כתבה בחשבון הפייסבוק שלה כי לא ייתכנו פשרות בחוק הגיוס. לטענת המפלגה, "חוק הגיוס הוגש ע"י שר הביטחון לשעבר, ח״כ אביגדור ליברמן, הרבה לפני פיזור הכנסת ה-20 וההליכה לבחירות. חוק הגיוס היה נושא מרכזי בסדר היום של "ישראל ביתנו" במהלך הבחירות ולאחריהן. במו"מ הקואליציוני הבהרנו פעם אחר פעם שבנושא זה לא יהיו ויתורים, ולידיעת כל המשמיצים נושא זה ישאר מרכזי מבחינתנו גם בעתיד הנראה לעין עד להשלמת החקיקה בקריאה שניה ושלישית".

"נתניהו לא עוצר באדום". בני גנץ. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



יו"ר כחול לבן, בני גנץ,
צייץ בטוויטר כי "נתניהו לא עוצר באדום ומוכר את המדינה לכל מי שצריך. יש פה שתיקת כבשים שהופכת את נתניהו מעשית, גם אם הוא לא רוצה את זה, להיות סולטן דה-פקטו. אנחנו יוצאים לדרך של מחאת כיכרות. מוצ"ש במוזיאון, יהיה האירוע הראשון מבין רבים!".



כזכור, אמש נועד רה"מ בנימין נתניהו עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לפגישה שהוגדרה "מכרעת". לעת עתה, ליברמן עומד על כך שלא יהיו כל שינויים בחוק הגיוס והוא יעבור בכנסת בנוסח המקורי שלו, אחרת הוא מאיים שלא יישב בממשלה. 


מוקדם יותר היום, אמר בגל"צ יו"ר האיחוד הלאומי ומספר 2 באיחוד מפלגות הימין, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', כי "ההסכם שלנו עם הליכוד לא סגור", והוסיף: "תיק המשפטים הוא דרישה חד משמעית שלנו". על נושא החסינות אמר סמוטריץ' כי "ראש הממשלה מעולם לא דיבר איתי על הסוגיה הזו, זה משהו שאני מקדם אותו ורוצה אותו".

"אני מעריך שתהיה קואליציה ביום רביעי. אני לא מכיר מצב שבו מי שקיבל את המנדט חזר על הנשיא בידיים ריקות, אך איתנו כלום לא סגור", אמר סמוטריץ'. "אני לא מוכן שהציונות הדתית תחזור להיות גלגל חמישי, סוג של ילד כאפות של הפוליטיקה. אנחנו מבקשים את תיק החינוך והמשפטים. אני ממש לא מכשיל ממשלת ימין, אני מבקש להיכנס לממשלה ולקבל את כלי העבודה הטובים כדי להשפיע בה. זו דרישה הכי לגיטימית". 

הבוקר פורסם לראשונה במעריב כי ההקלות בנושאי הגיור יישארו מחוץ להסכמים הקואליציוניים. בסוף פגישה בין ראש צוות המשא ומתן של הליכוד, השר יריב לוין, לבין נציגי יהדות התורה, ש"ס ואיחוד מפלגות הימין, גיבשו המשתתפים טיוטה להסכמים הקואליציוניים הנוגעת לנושאי דת ומדינה, שבחלקה היא המשך ישיר של ההסכמים הקואליציוניים לאחר בחירות 2015 - זאת בניגוד לדרישות של ישראל ביתנו ואביגדור ליברמן.
 
בטיוטה סוכם בין היתר כי "בעניין חוק גיור, לא ישונה הסטטוס קוו הקיים כיום בענייני גיור, וזאת בהתאם למכתבו של הראשון לציון (דאז) הרב שלמה עמאר, שהוגש להסכם הקואליציוני לממשלה ה־34". במכתב, שהובא כנספח להסכמים הקואליציוניים של הממשלה היוצאת, כתב הרב עמאר כי מי שיוכלו לאשר גיור הם רק מי שהוסמכו על ידי הרבנות הראשית לישראל. כלומר, פסילה מוחלטת של דרישות ליברמן בנושא זה.