היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הבהיר במכתב ששלח היום (חמישי) ליו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, כי לא יהסס לומר את דברו בקול רם וברור אם ימצא כי יוזמת חקיקה מסוימת פוגעת בזכויותיהם של אזרחי המדינה, כתוצאה מהחלשת מערכת החוק והמשפט. זנדברג, כזכור, טענה כי הזכרת חוק החסינות במו"מ היא עבירה פלילית - אולם על פי תשובת היועמ"ש, אמנם אל לחברי הכנסת לפעול בניגוד עניינים, אך ההתערבות המותרת לדרג המשפטי בענייני הסכמים קואליציוניים קטנה. לדבריו, בבדיקת הנושא הנוכחי, לא נמצא מידע קיים המבסס תשתית עובדתית המצדיקה פתיחת חקירה פלילית.



ח"כ זנדברג פנתה ליועמ"ש וציינה בפניו כי מדיווחים בכלי התקשורת עולה כי צוותי המשא ומתן הקואליציוניים דנים בהצעות חוק שעשויות לשנות מצבו המשפטי של נתניהו הן באופן ישיר והן באופן עקיף. היא התייחסה בין היתר לחוק החסינות ופסקת ההתגברות.
 
היא ביקשה מהיועמ"ש להבהיר בצורה "חד משמעית ובלתי ניתנת לערעור" כי כל עסקה אשר משמעותה מתן הקלות חסינות, או כל הטבה אחרת המשפיעה לטובה במישרין או בעקיפין על מצבו המשפטי של נתניהו, הינה אסורה ועלולה להביא לחקירה פלילית כנגד המעורבים.

 


בתשובת היועץ המשפטי לממשלה, שנשלחה באמצעות עוזרו הבכיר עו"ד גיל לימון, נאמר כי "לאחר בחינה ראשונית שקיים בהיוועצות עם פרקליט המדינה, לא נמצא כי המידע הקיים מבסס תשתית עובדתית המצדיקה פתיחה בחקירה פלילית".
 
עם זאת, נאמר בתשובה כי "מובן שככל והיועמ"ש במסגרת תפקידו יידרש להיבטים המשפטיים והציבוריים של כל הצעת חוק שתונח בהקשר הזה, לא יהסס לומר את דברו בקול רם וברור אם ימצא כי יוזמה מסוימת פוגעת בזכויותיהם של אזרחי המדינה כתוצאה מהחלשת מערכת החוק והמשפט".
 
עוד נאמר מטעמו של מנדלבליט, כי "ככל שקיימת כוונה להסדיר במסגרת ההסכמים הקואליציוניים נושאים משפטיים או משטריים בעלי רגישות חוקית או חוקתית, יש מקום לשקול את הדברים בתשומת לב רבה, תוך הותרת מקום להידברות בשיח ציבורי ופרלמנטרי מקיף".