מתקרבים לבחירות? מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל קיבלה הערב (שני) את המתווה של נתניהו לפשרה במו"מ הקואליציוני, לפיו יעדי הגיוס יהיו לפי נוסח החוק של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אך טבלת היעדים לא תהיה בחקיקה ראשית אלא בהחלטת ממשלה. בנוסף לכך, יעבור גם הסעיף של פקיעת החוק במקרה שאין עמידה ביעדים להחלטת הממשלה. ליברמן, מנגד, מתנגד לפשרה, שכן הוא דרש שמכסות הגיוס יעוגנו בחוק, שכן כאשר הן עוברות לממשלה או להחלטת שר הביטחון, הן עדיין נתונות לשינויים. 

בתגובה לפשרה, פרסמה מפלגת ישראל ביתנו הודעה לפיה היא דוחה כל ניסיון לשינוי בחוק. "ההזמנות הערב למפגשים אישיים אצל רה"מ, כמו גם הודעה ממועצת גדולי התורה 10 דקות לפני מהדורות הערב - אלו שני צדדים של מהלך אחד הנועד להפעיל לחץ על ח"כ ליברמן", נמסר. "תכליתו של המהלך הוא לתפור את האשמה על ח"כ ליברמן ועל "ישראל ביתנו" כאשמים בבחירות חוזרות לכנסת".

עוד אמרו במפלגה, כי "האמת שכל האשמה על בחירות חוזרות היא על הליכוד ועל העומד בראשו. לאחר ניסיון כושל להקים ממשלה בתנאים מיטביים היינו מצפים מרה"מ להפעיל לחץ על המפלגות החרדיות והרבנים העומדים מאחוריהן. בכל אופן הצעה שלנו מונחת על השולחן, פרסמנו אותה ברבים ואין בכוונתנו לוותר על עמדתנו העקרונית". המפלגה צפויה להצביע מחר בעד פיזור הכנסת. 

מסרב לפשרות. ליברמן. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90


גורמים בליכוד זעמו על התנהלות יו"ר ישראל ביתנו, ואמרו למעריב: "אם ליברמן יגרור אותנו לבחירות - הוא יימחק לגמרי. הפעם נסתער ללא רחמים על מגזר העולים ונשתה את כל המנדטים שלו".

חבר הכנסת יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן, התייחס בטוויטר למתווה שהציע רה"מ נתניהו וטען: "הכי יפה שלקחו את ההצעה של אריאל אטיאס מש״ס וקראו לה 'הפשרה של נתניהו'. זה לא פשרה ולא של נתניהו, זה של החרדים, לטובת החרדים, על הראש של ליברמן".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר בתגובה כי "בחירות זה לא דבר טוב למדינת ישראל, מי שעוקב אחרי ליברמן מאז הבחירות הוא לא מדבר כמי שנמצא במו"מ. ליברמן, שהיה צריך להעמיד את התנאים הביטחוניים כדרישה המרכזית שלו, מסיט את כל המדינה בדמגוגיה ובשימוש ציני כנגד הציבור החרדי בשקרים ואי אמת. לא נכון להגיד שלא היו שינויים והסכמנו בלי השינויים או שאנחנו רוצים מדינת הלכה. ניתן לעיין בפרוטוקולים וניתן לראות שהיו הסכמות, כולל עם חברי ישראל ביתנו, בדיונים שהיו בחוק הגיוס. אנחנו לא המתעקשים, מי שבא וכופה את דעתו זו ישראל ביתנו שהביאה חוק ודורשת להעביר אותו ככתבו וכלשונו".

"ליברמן לא רוצה לתת לנתניהו להקים את הממשלה", הוסיף מקלב. "הליכוד יודע כמה אנחנו מתאמצים ויש משהו שמסרב להגיע לישיבות המו"מ, אנחנו נעשה כל מאמץ כדי לא להגיע לבחירות. התעקשותו של ליברמן לא הגיונית ולא ברורה, יש שוני בין הכרעות בתקופת הבחירות לבין תקופת המו"מ, נראה שישראל ביתנו נמצאים בתקופת הבחירות ולא במו"מ".

"ליברמן לא רוצה לתת לנתניהו להקים ממשלה". ח"כ מקלב. צילום: אסתי דזיובוב/TPS



בתגובה לפשרה שהושגה עם החרדים, פרסמה מפלגת הליכוד הודעה לפיה "מועצת גדולי התורה קיבלה לפני זמן קצר את מתווה רה״מ בעניין חוק הגיוס. זאת פריצת דרך  שמאפשרת להשלים את חוק הגיוס. כעת הכדור עבר לאביגדור ליברמן - אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' כתב לאחר הפרסום על הפשרה: "שלום ליברמן ידידי, בניגוד להערכות שלך ושל רבים אחרים, כל המפלגות החרדיות, כולל אגודת ישראל, מתייצבות מאחורי הפשרה. עכשיו הכדור במגרש שלך. גלה אחריות ותן תשובה חיובית עוד הערב ויאלה בוא נקים ממשלת ימין טובה ונשנה את העולם. פוליטיקה היא אומנות של פשרות ואתה יודע את זה".

בכיר בליכוד, שצוטט בחברת החדשות, הוסיף כי "ליברמן רוצה להפיל את נתניהו, הסיכוי שהמשבר ייפתר שואף לאפס. ליברמן זורק לפח את ההסכמים שנתנו לו במשא ומתן הקואליציוני הזה לציבור הרוסי".



ליצמן. ספין פוליטי או פשרה אמיתית? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מוקדם יותר היום, הזמין נתניהו את ראשי המפלגות ללשכתו בעקבות משבר החוק הגיוס, אך ליברמן, הודיע שלא יגיע לפגישה. בתוך כך, חברי כנסת מהליכוד התבקשו להתייצב מחר במליאת הכנסת ב-16:00 על מנת להצביע על חוק פיזור הכנסת. בהודעה שנשלחה אליהם, נכתב: "הינכם מתבקשים להיות מחר בשעה 16:00 במליאה להצבעה על חוק פיזור הכנסת. הנוכחות חובה, אין קיזוזים ואין היעדרויות".



ח"כ מיקי זוהר מסר למעריב: "מחר בבוקר אניח את הצעת החוק לפיזור הכנסת. בשעה 16:00 אכנס את הוועדה המסדרת בראשותי כדי לפטור את הצעת החוק מחובת הנחה ל-45 יום. הכוונה היא להביא מיד לאחר מכן את ההצעה לאישור המליאה בקריאה טרומית, ולכן התבקשו כל חברי סיעת הליכוד להיות נוכחים מחר במליאה". יש לציין כי אם המשבר ייפתר עד מחר, ההצעה לא תעלה להצבעה. 



נתניהו הסביר מוקדם יותר כי "אני עושה עכשיו מאמץ אחרון להקים ממשלת ימין ולמנוע בחירות מיותרות. אני הנחתי בפני השותפים הצעה לפתרון". לטענת נתניהו, "הפתרון מבוסס על העקרונות שהצבא קבע ועל הנתונים שהצבא קבע - אין שום סיבה לדחות את זה. אני הולך להזמין הערב את כל ראשי המפלגות, אני רוצה לדבר איתם ולנסות יחד למנוע בחירות מיותרות".



ליברמן מיהר להשיב להזמנתו, ואמר: "העמדות שלנו ידועות, אם יקבלו את הדרישות שלי לחוק הגיוס. אין שום בעיה. בשביל לדון על זה אין לי למה לבוא. אם יקבלו את הדרישות שלי יש על מה לדבר ולהמשיך במו"מ". כזכור, לישיבה של ראשי הסיעות הממליצות בשבוע שעבר סירב ליברמן להגיע, בטענה כי ההתראה הייתה מאוחרת מדי.



על פניו, נראה כי נתניהו מצדד למעשה בעמדתו של ליברמן, אשר אמר כי הוא דורש להעביר את חוק הגיוס כפי שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, בהתאם להמלצות הצבא. למרות זאת, הפשרה כפי שהושגה בפועל עשויה לעקר מתוכן את החוק, כאשר היא משאירה בידי הממשלה את מכסות הגיוס והן יהיו ניתנות לשינוי. 



כזכור, מוקדם יותר היום הודיעה מפלגת הליכוד כי חבריה נערכים לאפשרות של הקדמת הבחירות. בליכוד גם נערכים לאפשרות שיגישו כבר הערב הצעת חוק לפיזור הכנסת שכן המנדט שקיבל נתניהו מהנשיא להרכבת ממשלה מסתיים ביום רביעי בחצות. 
חברי הליכוד בליל הבחירות עם נתניהו. יתמודדו פעם נוספת? צילום: מרק ישראל סלם
 
נתניהו זימן את כל שרי הליכוד לישיבה דחופה מיד לאחר ישיבת הממשלה., שם אמר להם כי "אנחנו עושים מאמץ אחרון להקים את הממשלה הזאת". שרים מהליכוד שנכחו בישיבה עם ראש הממשלה בשיחה עם "מעריב" כי המתווה שאליו הולכים כעת הוא כי עד הערב יגיש ח"כ מיקי זוהר הצעת חוק פרטית לפיזור הכנסת כך שתובא מחר לקריאה טרומית ותעבור בארבע קריאות עד יום רביעי, כדי למנוע מצב בו יצטרכו להחזיר את המנדט לנשיא.
לדברי שר שנכח בישיבה, "האפשרות להגיע לנשיא ולהחזיר את המנדט כלל לא עלתה בשיחה". לדבריו, השר יריב לוין אמר במהלך הישיבה כי "מתחילת המשא ומתן היה רושם שליברמן לא רוצה באמת להצטרף לממשלה". ההחלטה לכנס את שרי הליכוד (בפעם הראשונה מאז החלה מערכת הבחירות) הגיעה לאחר שהשר אופיר אקוניס הציע בישיבת הממשלה שהגיע הזמן אולי לכנס את השרים.

בהתאם לפניית ראש הממשלה, מזכירות הליכוד תתכנס ביום שלישי הקרוב בירושלים כדי להיערך לבחירות. כדי לשנות את חוקת הליכוד יש צורך בכינוס ועדת החוקה של המפלגה ואת מרכז הליכוד שצריך לאשר החלטה כזאת אולם בליכוד אומרים כי גם לאמירה של מזכירות הליכוד בנושא יש חשיבות הצהרתית. מי שמוסמך לכנסת מרכז הוא יו"ר המפלגה בנימין נתניהו. יו"ר הועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), אומר הבוקר למעריב כי יתכן וכבר מחר הליכוד יגיש הצעת חוק לפיזור הכנסת והליכה לבחירות חוזרות. 
 
בתוך כך, ליברמן כתב בחשבון הפייסבוק שלו התייחסות למשבר, וציין כי "לא התחייבנו להתבטל בפני הליכוד ולא התחייבנו לוותר על העקרונות הבסיסיים שלנו. תוך כדי הבחירות וגם אחרי הבהרתי שלא יהיו שום ויתורים בנושא חוק הגיוס". 
 
"אנחנו בעד ממשלה לאומית. אנחנו נגד ממשלה חרדית", הוסיף ליברמן. "לא צריך לחפש מתחת לפנס, ולא צריך לחפש מניע נסתר. אני פונה לחבריי בליכוד, תפסיקו לשקר לעם ישראל ולומר ש"ישראל ביתנו" מחפשת סיבות לא להיכנס לממשלה. תתחייבו להעביר את חוק הגיוס בקריאה השניה והשלישית בנוסח המקורי ותראו איך הכל מסתדר. נסו אותנו". 
 
ליצמן מנגד אמר הבוקר דקות לפני ישיבת הממשלה כי הוא מסרב לוותר בנושא. "למה לוותר? שמישהו אחר יוותר, אני אזכיר לכם שיש לי 20 מנדטים. למישהו אחר יש פחות", אמר. לאחר שנשאל האם מה שמונע מהקמת הממשלה הוא חוק הגיוס, ענה: "אני לא בטוח. לפי ההתנהגות נראה לי שיש עוד דברים".