מכה לליברמן: שרת המשפטים איילת שקד מדברת בשעה זו בכנס לשכת עורכי הדין שנערך באילת, על רקע המשבר הפוליטי בדרך להקמת ממשלה - משבר בין יהדות התורה לבין ישראל ביתנו שעלול להוביל לבחירות, ועל רקע המפגשים בינה לבין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. אתמול דווח כי ליברמן ושקד נפגשו מספר פעמים לאחר הבחירות, ואף הועלו שמועות על ריצה משותפת של השניים בבחירות, אם יוקדמו. 


כבר בפתיחת הנאום דחתה שקד את האפשרות לאיחוד בינה לבין שר הביטחון לשעבר, ואמרה: "חשבתי שאני עוזבת וזה נאום הפרידה, אבל אי אפשר לדעת. מה שכן אני יכולה לומר זה שהפרסומים מאתמול בענייני אינם נכונים". לאחר מכן עברה שקד לנאום שתיכננה לשאת מראש, וטענה כי על מבקרי השמרנות השיפוטית "להפסיק לבכות", וכי "גם בית המשפט זקוק לאיזונים ובלמים".

 



"מרכז הכובד של הדמוקרטיה הישראלית עבר מנבחרי הציבור למשפטנים. בית המשפט הפך לפוסק אחרון בענייני מדיניות, ובמקביל, התעצם כוחם של היועצים המשפטיים. נבחרי הציבור המשיכו לשאת באחריות, אך באופן עקבי איבדו את הסמכות. אחד מיעדיי כנבחרת ציבור היה לבצר את הדמוקרטיה. להשיב את הכוח לידי נבחרי הציבור", אמרה שקד, וטענה, "רוחות חדשות מנשבות היום בבית המשפט העליון. זכות עמידה ושפיטות אינן טאבו יותר. קונספציות שהתבססו במערך הייעוץ המשפטי, מאותגרות לראשונה באולמות השופטים. חברי כנסת המנסים להעביר את המשחק מהמגרש הפרלמנטרי לבג"ץ – נדחים על הסף. לא פחות חשוב מכך, לראשונה  בהיסטוריה של מדינת ישראל נבחרו שופטות יוצאות אתיופיה, שופטת חרדית ודרוזית".

"השינויים אותם הובלתי, שאת חלקם פרשתי בפניכם, נעשו "לשם שמיים", לגופו של עניין ולא לגופו של אדם. לצערי, לא תמיד היה כך כלפיי. כל שינוי גרר מתקפה מצד 'מגיני הדמוקרטיה' בעיני עצמם. כל אתגור נתפס כמות הדמוקרטיה. כל רפורמה נמשלה לאויב בשער", אמרה שקד. "אין רשות שהיא מעל הכללים ומחוץ למערכת האיזונים והבלמים. אני קוראת לאלו הסבורים שכל תזוזה במערכת האיזונים היא קץ הדמוקרטיה – הפסיקו עם הבכי והנהי! דברו לגופו של עניין. יש תחושה שטענות חזקות מהצד השמרני נתקלות בחומות של הפחדה ודמגוגיה מהצד שני. בואו ננהל את הדיון הזה ברצינות הראויה לו. מה שקרה במחטף בשנות התשעים עומד להשתנות באופן דמוקרטי. והייתי רוצה לראות את מערכת המשפט נשמעת באופן אמיתי ורציני בדיון על שרטוט קווי הגבול החדשים שייקבעו על ידי הרשות המכוננת".

"הדמוקרטיה הישראלית תוססת, חיה  נושמת ובועטת וחזקה יותר מכל מבקריה ומכל מספידיה. איזונים ובלמים בדמוקרטיה אינם חד סטריים – הם דו סטריים. כך היה מאז ומעולם, וכך גם יהיה. חרם כלפי המשחק הדמוקרטי, יחד עם צעקות מבחוץ, איננו מועיל לשני הצדדים. הדמוקרטיה הישראלית זקוקה למגוון הדעות. רק ליבון אמיתי יביא להפרייה ולהתפתחות. יש מקום לכולם, וחוק יסוד החקיקה שהפצתי בכנסת הקודמת צריך לשמש כבסיס לדיון הציבורי בנושא", סיימה את דבריה.

עודד פורר: "אשמח אם שקד תצטרף לישראל ביתנו"

מוקדם יותר הבוקר התייחס לשמועות יו"ר סיעת ישראל ביתנו עודד פורר, ובתוכניתה של אילה חסון ב-103FM, אמר כי הוא "ישמח אם איילת שקד תצטרף לישראל ביתנו". "אני לא מכיר דבר כזה אך המפלגה שלנו פתוחה בפני כל אחד שרוצה להצטרף. אשמח לראות אותה מצטרפת", אמר בנוגע להצטרפות איילת שקד למפלגה, "לאביגדור ליברמן יש מערכת יחסים טובה עם הרבה מאוד דמויות בפוליטיקה הישראלית, גם עם איילת שקד. ככה צריך לנהל פוליטיקה". בנוגע למשבר עצמו אמר פורר: "אנחנו מעוניינים בממשלה בראשות נתניהו, ואמרנו מראש שלא נמליץ על שום אדם אחר", הסביר פורר בפתח דבריו. "אנחנו רוצים ממשלת ימין בראשות נתניהו אך גם הצבנו תנאים שהם לא בשמיים וביניהם גם חוק הגיוס".

כזכור, על פי הדיווח אתמול הפגישה הראשונה בין השניים נערכה, על פי הדיווח, בערב העצמאות, במסיבה בביתו של איש הנדל"ן ברק רוזן, ובמהלכה השניים שוחחו ארוכות באירוע. מי שנכח במקום היה בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יאיר, שתצפת על הפגישה. הפגישה השנייה הייתה לפני כשבועיים, הפעם בארבע עיניים. בשתי הפגישות הן שוחחו בנושאים פוליטיים. במקביל לכך, סקר שערך גורם פוליטי בחן תרחיש של ליברמן ושקד יחד, ועל פי אותו הסקר מפלגה משותפת של השניים זוכה ל-10 מנדטים, פי שניים מכמות המנדטים שברשות ישראל ביתנו כיום, ויותר מכמות המנדטים של מפלגתו של ליברמן יחד עם מפלגתה של שקד, הימין החדש, שכזכור לא עברה את אחוז החסימה בבחירות האחרונות.