ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ייפגשו היום בארבע עיניים, כך נודע היום (שני) למעריב אונליין. בתוך כך, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס לנושא בשיחה במסדרון הכנסת ואמר בציניות: "מי זה ליברמן? לא מכיר". אחר כך הוסיף: "זה נקרא משא ומתן? זה משא ומשא. משא ומתן זה כשהוא נותן משהו ואני נותן משהו, כרגע זה משא ומשא. לא ראיתי אף מדינה שהולכים לבחירות על פסיק". סגן השר הדגיש: "אנחנו הולכים לבחירות. אני בזמנו קבלתי הוראה בכתב ממועצת גדולי התורה לפרוש אם חוק הגיוס יעבור בקריאה שנייה ושלישית וזה עדיין בתוקף".



מוקדם יותר היום, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן אמר בישיבת סיעתו, שהתקיימה על רקע המשבר במו"מ הקואליציוני, כי "לא נהיה שותפים לממשלת הלכה", והוסיף: "אם הליכוד יביא את החוק לפיזור הכנסת - נתמוך בו".



בפתח דבריו אמר כי "הנרטיב ששמעתי מדוברי הליכוד שמנסים להחדיר לתודעת האזרחים היא שלא מדובר בהתנגדות עקרונית, אלא סגירת עקרונות, ומדובר במאבק אישי ביני ובין ראש הממשלה. ברצוני להזכיר שגם אחרי הפרישה מהממשלה, הייתי היחיד שאמר שהוא לא יתנגד לנתניהו גם אחרי כתב אישום. הבטחנו להמליץ על נתניהו כראש הממשלה, וכך גם עשינו. בחודש האחרון, מאז התכנסות הכנסת, התבקשנו לתמוך בהצעת חוק לביטול מגבלת השרים, ולתמוך במועמד הליכוד למבקר ותמכנו. גם כשנשאלנו אם יש אופציה שנתמוך במועמד אחר - ענינו בשלילה".



לטענתו, "במהלך הבחירות האחרונות הדגשנו שאין לנו כוונה להתבטל בפני הליכוד או לוותר על העקרונות שלנו. כבר מחודש פבואר 2018 הבהרנו את עמדתנו בנוגע לחוק הגיוס, כשיהדות התורה העלו הצעת חוק יסוד חוק התורה. מאז מתפתח אותו הוויכוח סביב נושא הגיוס. עמדתנו לא השתנתה מאז, גם באופוזיציה, גם בקואליציה, גם בבחירות, וגם לקראת פסח הדגשנו - לא נסכים לשינוי פסיק או נקודה. בין חמשת הסעיפים שלנו חוק הגיוס הופיע. כל בר דעת צריך להבין שמדובר בעמדה עקרונית, ומזה פוחדים בליכוד - שהציבור יבין שזאת לא נקמה אלא עיקרון".



שקד. "לא נשנה את הרשימה". צילום: ליאב פלד
שקד. "לא נשנה את הרשימה". צילום: ליאב פלד



"בליכוד מפעילים עכשיו את מכונת הפרופגנדה שלהם", המשיך יו"ר ישראל ביתנו. "תסתכלו על ישראל היום - גם עיתון פראוודה בימי סטאלין היו יותר אובייקטיבי".



ליברמן הוסיף כי "הנקודה הבאה שהייתי רוצה לדבר עליה היא האשמות הליכוד שישראל ביתנו מונעת ממשלת ימין - זה נועד לכסות על הכישלון האדיר, שלא היה כמוהו מאז הקמת המדינה, כשהליכוד לא מצליח לסכם אף הסכם קואליציוני, אין מפלגה אחת שהליכוד סיכם איתה, לא כחלון, לא איחוד הימין. במקום לקחת אחריות מגלגלים את זה עליי, זה ממש ממש ברור. למה? זה נשגב מבינתי. ההסבר היחיד שאני ראיתי הוא ביחס כלפינו וגם כלפי אחרים - מעין התנהלות של 'יהיה בסדר'  - הציפייה שכולם יתקפלו ולא יהיה להם את האומץ ללכת עד הסוף לצורך המקח והממכר. אם בליכוד מחפשים אשמים, שיקנו ראי ויסתכלו בו".



"לגבי ממשלת ימין", אמר עוד יו"ר ישראל ביתנו, "אני לא מבין על איזו ממשלת ימין מדברים בליכוד. התשובה ל-700 רקטות לדרום הארץ הייתה 30 מיליון דולר לחמאס. ראיתי בלוני תבערה, גם פה התשובה הציונית ההולמת הייתה הרחבת מרחב הדיג. זאת לא ממשלת ימין, אלא ממשלת הלכה, ואנחנו לא פרטנרים לזה. האיומים ששמעתי בימים האחרונים נראים לי מצחיקים וגרוטסקיים, ללכת על הראש שלי בציבור הרוסי, ראיתי באנר ברוסית שפרסם דובר של הליכוד ושהזמינו סקרים. אני לא חושב שהתקשורת הרוסית דלת התקציב ראתה סכומים כאלה מאז טרומפלדור, אבל אנחנו רגועים".



נתניהו. צילום: רויטרס
נתניהו. צילום: רויטרס



בהתייחס לאיום להליכה לבחירות, אמר ליברמן: "אין לנו בעיה, נתמוך בחוק פיזור הכנסת, לא נתמוך במועמד אלטרנטיבי, גם במפגשים המבוהלים שערך נתניהו עם ראשי הסיעות. ב-31 לינואר 2016 כשהממשלה אישרה את מתווה הכותל, זאת הייתה החלטת ממשלה. ב-25 ליולי 2017 העלה ראש הממשלה להחלטה את ביטול המתווה בלי התרעה, ובלי שזה מופיע על סדר היום. המתווה לא קיים יותר, ובנושא הגיור מונתה ועדה שכבר שנה מסקנותיה מונחות על שולחן הממשלה. זו בדיוק הסיבה שאנחנו רוצים חוק ולא החלטת ממשלה. אי אפשר לבוא ולבטל חוק ככה".



בתוך כך, הוא גם הכחיש את הדיווחים בנושא הצטרפותה האפשרית של שרת המשפטים, איילת שקד, למפלגתו: "לגבי הספינים שהופיעו - אני לא יודע אם זה ספינים או פרנויה, נקרא לזה מדע בדיוני. לגבי איילת שקד, אני מאוד מעריך אותה, נפגשתי איתה בנסיבות חברתיות, החלפנו כמה מילים, אך כדי להסיר כל ספק - לא נבזבז זמן על הרכבת מפלגה, אלא נרוץ ברשימה כמו שהיא. הפרנויה נמשכת גם ליאיר לפיד. הפעם אחרונה שנפגשנו הייתה שבועיים לפני הבחירות. היה אוכל טעים, ישבנו, קשקשנו, ומאז ניסינו לתאם פגישה, אך לא הצלחנו. גם לגבי חתרנות - ליכוד אלטרנטיבי, סער, כחלון - מאז תחילת מערכת הבחירות לא שוחחנו איתם".

 
את דבריו סיכם באומרו כי "לנו חשוב שהתנועה הלאומית תחזור להיות אמיתי במעשים ולא בססמאות. מפלגות חילוניות ליברליות, עם כבוד ליהדות וערכים, שדוגלת בעיקרון 'חיה ותן לחיות'. גם לגבי תוצאות הבחירות הבאות - אחת הבעיות שראינו בתוצאות הנוכחיות, כמו תמיד, היא אחוז ההצבעה בציבור החרדי, שעומד על 120%, בעוד שהחילונים מעדיפים לשכב על הספה ולקטר. אני מקווה שבבחירות הקרובות הציבור החילוני לא ימלא את תפקידו כצופה מהטריבונה, אלא יבוא להצביע".

בליכוד אמרו בתגובה לדברים של יו"ר ישראל ביתנו כי "ראשי כל הסיעות הממליצות מודיעים שברגע שליברמן יחתום על הסכם קואליציוני, יושלמו ההסכמים הקואליציוניים עם כל יתר המפלגות - על סמך ההבנות שכבר הושגו. אנחנו מזמינים את ליברמן להצטרף עוד היום ולא לתת את ידו להפלת ממשלת ימין".