המו"מ הקואליציוני נכנס היום (שני) לישורת האחרונה, כאשר לצד הצעת החוק בקריאה ראשונה לפיזור הכנסת, מנסה ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע לפשרה בחוק הגיוס שתהיה מקובלת גם על יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, וגם על המפלגות החרדיות. היום (שני) דיבר בתכנית הרדיו של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, ותקף את נתניהו על רקע האפשרות שקואליציה בראשותו תעביר את פסקת ההתגברות וחוק החסינות, שיסייעו לו לא לעמוד לדין בתקופת כהונתו.



"העובדה שהמשפטנים מעוניינים להגן על המערכת זה מצוין", אמר ברק ביחס לדבריהם של היועמ"ש מנדלבליט ואחרים בכנס לשכת עורכי הדין, "אך נתניהו בדרך לרסק את מערכת אכיפת החוק ויש אדם אחד שתפקידו לעצור את הקרקס הזה בשרשרת של החלטות פשוטות. שיעצור את הדבר הזה ויודיע שהוא מפריד את תיק 1000 משאר התיקים".
 
על פי חוק נתניהו יכול להמשיך להיות ראש ממשלה גם כשמתנהל המשפט שלו.

"זה לא יעבוד. ראש ממשלה שסוחב איתו שלוש פרשיות לא מסוגל להקים ממשלה. יש לו 35 מנדטים אך כולם יודעים שהוא סחיט ובדרך לכלא. אנשים לא מאמינים שהוא יישאר בתפקידו שנה או יותר מזה".

האזינו לראיון או המשיכו בקריאה:
 

אתה חושב שליברמן מוטרד מזה שנתניהו עומד למשפט?
"לא בטוח שהוא מוטרד מכך מבחינה ערכית אך היות והוא רוצה לסלק אותו, כמו רוב חברי הכנסת של הליכוד שהיו רוצים לראות את נתניהו מסתלק מהחיים הציבוריים אך לאף אחד מהם אין את האומץ לעשות את מה שאני עשיתי עם אולמרט. אין שום סיבה בעולם שהיועץ המשפטי לא פתח בחקירה. מבקר המדינה העביר לו על פי חוק חשדות לפלילים בניהול דיווחים של נתניהו למבקר המדינה במשך 15 שנה. אנשי המשטרה מספרים לי שהיועץ לא נותן להם לחקור את הנושא. למה לא נותנים להם לחקור? כי הוא חושש שיתגלו דברים נוספים שיוכלו לעכב את הגשת כתבי האישום. מי שמו למנוע מנתניהו את ההצלה שמחכה לו מהחקירה הפלילית על דיווחי השקר למבקר. כולם מבינים שמה שיש שם עלול לסבך את נתניהו בבעיות של העלמת מס, הלבנת הון ואולי גם חקירה פלילית בארצות הברית".
 
כולם היו מתנפלים עליו אם היה מודיע שהוא מעכב את החקירה כי הוא פותח אותה מחדש.
"זה לא נקרא לעכב את החקירה אלא לפתוח חקירה חדשה על נושא שהגיע לידיו. כולנו רואים את מה שקורה בפרשת שרה נתניהו. זו קבורת חמור של השוויון בפני החוק. אילו אשתי הייתה גונבת 350 שקלים בסופר מרקט זה היה מגיע לבית המשפט והשופט היה קודם כל דורש שהיא תחזיר את הסכום ורק לאחר מכן היה בוחן אם דרוש להשית עליה עונש נוסף. במקרה הזה, הפרקליטות מתבזה במשך שנה בהתחננות שגברת נתניהו שתסכים לקבל עבירה מופחתת אך היא לא מתכוונת להחזיר את הכסף".
 
אולי מערכת המשפט הרוויחה ביושר את התסכול והביקורת? מה דעתך על פסקת התגברות הגיונית ומבוקרת שתאזן את היחסים בין הרשויות?
"אתם יכולים לשאול את נשיאת בית המשפט העליון הקנדית ולשאול אותה על פסקת ההתגברות שם. שם מדובר בממשלה פדרלית ולכן לא רוצים שבית המשפט העליון יקבע דברים לכל אחת מהמדינות הבודדות".

נתניהו עם נשיאת בית המשפט העליון. "המדינה לא צריכה לממן לו הגנה משפטית". צילום: מרק ישראל סלם


במקומות בהם יש משפט לחוקה השופטים נבחרים על ידי הפרלמנט.
"אילו היו מציעים דבר שעניינו לא היה חקירה פרטית ופרסונאלית, אילו מישהו היה מציע פסקת התגברות עם רוב של 75 חברי כנסת, כש-15 מחבריהם הם באופוזיציה, והיא רק מקפיאה לזמן מוגבל את הכרעת בג"ץ, אז היא הייתה הגיונית ואיש לא היה מתנגד לה. כולנו יודעים שלא בזה מדובר. אני טוען שהיועץ היה צריך לפעול מיד כי אם היה יועץ משפטי עם חוט שדרה הוא היה שואל את עצמו מי לא רואה מה קורה כאן באמת".
 
אם נתניהו ירכיב ממשלה הוא ינצח בסוף. תהיה לו פסקת התגברות וחסינות. הכלבים נובחים והשיירה עוברת.
"קלון ירבץ לעולם על ראשו של היועץ המשפטי לממשלה שלא עצר את הדבר הזה ועל כל מי שיכל להשפיע עליו בפומבי או באופן ישיר. קלון גם ייפול על מי שיצביע בעד החוק הזה. יש אופוזיציה במדינה והיא לא קטנה יותר מהמפלגה המובילה של הקואליציה. גם להם יש מה לעשות. ההפגנה שהתקיימה שלשום הייתה נהדרת, אך גם היום הייתה צריכה להתקיים הפגנה מול בלפור עם פינה לתקשורת העולמית והמקומית. אסור לתת לציבור לשכוח לרגע שנעשה כאן מעשה נבלה של חבורת עבריינים ובראשם ראש הממשלה להתחמק מאימת הדין ולקבוע נורמה שיש אנשים שהם מעל החוק". 
 
חזקת החפות עומדת לנתניהו כמו לכל אדם אחר, אך כשאתה ראש הממשלה הנושא הוא לא עמדת החפות אלא האם התנהלותו מספיקה כדי להוקיע אותו מתוך הלשכה. לאדם הזה אין שום חזקת חפות ציבורית ונורמטיבית. 
"אתייחס גם למימון החיצוני למשפטו. החוק למימון חיצוני נקבע כדי לסייע למי שעשה דברים במסגרת תפקידו. אבל על גניבה מבית ראש הממשלה, על מרמה והפרת אמונים שנעשתה לטובתו האישית, המדינה צריכה לממן את זה? אם הוא היה שודד או גונב כסף מבנק המדינה הייתה צריכה להגן עליו?".

שוב מותקף ע"י ברק. מנדלבליט. צילום: ליאב פלד


הטיעון אומר שאם לא היה מדובר בראש הממשלה לא היו מציבים מאה פרקליטים ומאתיים חוקרים כשהמערכת מתגייסת נגדו.
"איש לא רודף אחריו. מנדלבליט עשה לו הנחות סלב שאני עד עכשיו לא מבין איך זה קרה. אני עד היום לא מבין אך נוצר מצב שלא חקרו את נושא הצוללות? מי נתן את ההוראה להעביר מכתב לקנצלרית הגרמנית שמסיר את התנגדותה של ישראל ממסירת צוללות מתקדמות למצרים? זה נתניהו. הוא סבר שזה סוד שמותר לגרמנים לדעת ולפקידים במל"ל לדעת אך לשר הביטחון של מדינת ישראל אסור לדעת. הכל מסכת אחת עלובה. אין דרך להסביר את העובדה שראש הממשלה הסתיר את מסירת המכתב משר הביטחון אלא כי ידע בדיוק מה קורה".
 
אם בכל זאת יקדימו את הבחירות, האופוזיציה צריכה להמשיך כפי שהיא?
"נדבר על כך אחרי שנדע אם יש או אין בחירות. צריך לעשות את כדי להחליף את הממשלה הרעה הזו. זה לא דבר קל אך חיוני. כיום מדובר קואליציה שהיא ברית בלתי קדושה של מושחת שעומד בראש עם קבוצת מושחתים יחד עם קנאים משיחיים. החבורה הזו שכחה את ההמלצה החוזרת בתלמוד – לא לקבוע למשיח את לוח הזמנים, הוא יקבע אותו בעצמו. כולם מבינים בליכוד שביבי צריך ללכת הביתה, אך אף אחד לא רוצה להיות הראשון שעושה את מה שאני עשיתי עם אולמרט, כשאמרתי 'עד כאן'".