הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב (שני) לא הפתיעה רבים, אולם הובילה גם את הספקנים הגדולים ביותר לתהות ברצינות האם ישראל תלך לבחירות נוספות, חודש וחצי בלבד לאחר הבחירות לכנסת ה-21. רגע משעשע נרשם כאשר חבר הכנסת מיקי זוהר, ש"משך זמן" על דוכן הנואמים, זיהה את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נכנס למליאה וקרא לעברו: "ליברמן, מה יהיה? כולנו התכנסנו פה כדי שתשנה את החלטתך".

לא מצליחים לראות את הסרטון? צפו בו באתר המותאם



ליברמן עצמו השיב לנתניהו בטוויטר: "אדוני ראש הממשלה, לא מדובר בתיקונים קוסמטיים, מדובר בכניעה לחרדים. אני חוזר על ההצעה שלי: בוא נעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית ללא שינויים בלי החרדים".



תחילה, הנחה דוברו של נתניהו את את שרי וחברי הכנסת מטעם הליכוד לא לתקוף את ליברמן עד להודעה חדשה. "מתקיימים מאמצים", נמסר. "עדיין מקווים שליברמן יחזור בו, יקבל את הפתרון שמקיים את גיוס החרדים - וימנע הפלת ממשלת ימין". ההודעה החדשה הגיעה מוקדם מהצפוי, כאשר חברי הליכוד קיבלו הודעה לפיה "לאחר הערכת מצב מחודשת  - אש חופשית נגד ליברמן".



ח"כ עודד פורר ממפלגת ישראל ביתנו פרסם הערב בחשבון הטוויטר שלו תגובה לדברים אלה, וכתב: "במקום להורות על אש חופשית נגד חמאס, ראש הממשלה מורה על אש חופשית נגד אביגדור ליברמן".



מפלגות האופוזיציה תקפו את הכוונה לפזר את הכנסת ודרשו להעניק את המנדט להרכבת ממשלה לחבר כנסת אחר. יו"ר האופוזיציה ומספר 1 ברשימת כחול לבן, בני גנץ, כתב בטוויטר כי "מה זה עוד ערב אחד של קיפאון למול 13 שנים? גניבת דעת של הציבור. גניבת זמן של הציבור. ביבי יכול היה לרדת מכיסאו ומחר הייתה כאן ממשלה מתפקדת, אבל ככה זה כשהכל בשירות המבצר המשפטי, כשטובת האזרח היא תמיד שיקול משני".



חבר הכנסת יאיר לפיד, מספר 2 ברשימת כחול לבן שקיבלה מספר מנדטים זהה לליכוד טען כי "גם הערב הדבר היחיד שמעניין את ביבי זה ביבי. ההחלטות היחידות שהוא מקבל זה כדי לסדר לעצמו כרטיס יציאה מהכלא. בגלל זה עדיין אין ממשלה. אם נלך לבחירות זה בגלל ביבי, ואם תהיה לנו ממשלת מדינת הלכה זה בגלל ביבי. אפשר וצריך ממשלת אחדות ללא נתניהו. זה מה שישראל זקוקה לו". יש לציין, כי לפי שעה לא נראה שלכחול לבן יש 61 ח"כים שיסכימו להיכנס לממשלה בראשותה.


נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין אמר בארוחת איפטר למנהיגים ואיש ציבור מהחברה הערבית בישראל כי "במדינה שלנו, שבה הכול קורה מאוד מאוד מהר, אפשר כמעט לשכוח שלפני פחות משלושה חודשים הלכנו לבחירות. מערכת הבחירות הזו רשמה לצערי, שיאים שליליים, ואם אנחנו חלילה עומדים בפני ממערכת בחירות נוספת כדאי שנזכור זאת, בכל הנוגע למערכת היחסים בין יהודים לערבים במדינת ישראל".

חברת הכנסת מטעם הליכוד, אוסנת הילה מארק, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "דעו כל מצביעי ליברמן, הוא ויתר על הפנסיות שהבטיח לכם, על ההקלות בגיור, הוא זורק 2.5 מיליארד שקלים של כולנו וגורר את החברה הישראלית לטלטלה מוטרפת לגמרי! הוא זורק לפח מתווה גיוס שהגיע להסכמה חסרת תקדים מצד החרדים. והכל מנקמה אישית, ילדותית ואמפולסיבית. העם יבוא איתך חשבון". 
 
יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג: "כחול לבן, רוצים ממשלה אחרת? במקום לדבר יום שלם על 'מועמד מהליכוד', קחו מנהיגות, תשיגו תמיכה מהסיעות הערביות וממפלגה חרדית אחת לפחות, ויש ממשלה. בלי חסינות, בלי התגברות ועם סדר עדיפויות אחר לגמרי. כל מה שזה מצריך- לשבור פרדיגמות גזעניות וללכת עם הקואליציה הדמוקרטית שהתחילה במוצש".
חבר הכנסת איציק שמולי (העבודה): "הדבר החשוב ביותר כרגע הוא שתימנע כנראה ההתנקשות של נתניהו ושלוחיו בשלטון החוק דרך חוקי החסינות-התגברות המתועבים שנועדו למלט אותו מאימת הדין ויזרקו למקום הראוי להם בפח הזבל. בכוונתנו לפעול בנמרצות כדי שטרם ההליכה לבחירות יקבל מועמד אחר את המנדט לנסות ולהרכיב ממשלה". לאחר מכן, התייחס שמולי בטוויטר לנאומו של נתניהו: "'מה, הפכנו לאיטליה??..', כן. ואתה לברלוסקוני".
יו"ר העבודה, ח"כ אבי גבאי, טען כי "חוק הגיוס הוא ישראבלוף. הבחירות מיותרות. על מה הויכוח? על חוק הגיוס? זה חוק שאין בו גיוס, אין בו שום דבר. אין סיבה שמדינת ישראל תשלם מיליארדים מכספי אזרחים על בחירות מיותרות בעוד החוק ברור - אם אחד לא מצליח להרכיב את הממשלה, נותנים לאדם אחר לעשות זאת. חוק הגיוס הוא ישראבלוף. הנשיא צריך לתת את המנדט למי שיש לו סיכוי ולא לגרור את מדינת ישראל לעוד בחירות".
חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) צייצה בפשטות: "שוט קצר מכנסת שאיבדה את זה", בצירוף סרטון המראה את ההתרחשויות במליאה בזמן שמיקי זוהר על דוכן הנואמים וליברמן וכחלון מסתודדים מאחוריה. 
 

לא מצליחים לראות את הסרטון? צפו בו באתר המותאם



חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) כתב: "מסכים איתך חה"כ ליברמן. לא מדובר בתיקונים קוסמטיים, לא מדובר בתיקונים בכלל! משרד הביטחון שכתב את ההצעה לבקשתך, מסכים שבאופן טבעי המושכות צריכות להישאר בידי שר הביטחון והממשלה ולא בידי הכנסת. לא מדובר בכניעה לחרדים, מדובר בכניעה לנקמה אישית מצידך".