נערכים לבחירות: מזכירות הליכוד אישרה היום (שלישי) בכינוס בירושלים את הסכם הריצה המשותפת עם מפלגת כולנו, בראשות משה כחלון, במקרה שבו תיערך מערכת בחירות נוספת. שר האוצר אמר ל"כאן חדשות" כי למרות המיזוג, לא יצביע עם הליכוד בכל נושא. "לא אקבל תכתיבים", אמר, "אשמור על עצמאות בשמירה על שלטון החוק".


על פי הדיווח, כחלון אמר כי אין לו "אפשרות לרוץ באופן עצמאי", וכי "כולם מבינים שלא ממשי שארוץ לבד". מוקדם יותר, התייחס למיזוג ואמר כי "מפלגת כולנו תמשיך להיות מפלגה חברתית, ימנית, לאומית וממלכתית ותשמור על הערכים שלשמם קמנו. אני מאוד מקווה שראש הממשלה יצליח להרכיב את הממשלה ב-30 השעות הקרובות, אחרת כשר אוצר אני יכול לומר בביטחון מלא - הרבה מאוד מיליוני שקלים יבוזבזו לשווא. אין טעם להגיע לבחירות פעמיים תוך זמן קצר. מדובר על מאות מליונים שאנחנו צריכים אותם למקומות אחרים".

הצעת ההחלטה שהועלתה בפגישה קובעת כי "בנסיבות שבהן הבחירות לכנסת הוקדמו למועד של עד חצי שנה מהיום לא יתקיימו פריימריז לבחירות המועמדים של הלכוד לרשימה לכנסת ולראש הממשלה, וכי הרשימה לכנסת ה-21 תהיה רשימת הליכוד לכנסת ה-22".

שוב ביחד. בנימין נתניהו עם משה כחלון. צילום: רויטרס


עם זאת, מבקר הפנים של הליכוד, עו"ד שי גלילי, ציין כי החלטת המזכירות היום היא חסרת כל תוקף משפטי. לדבריו, "גם במידה והחלטת המזכירות מוצדקת לגופה, אין בכך כדי לאפשר את הפרת הוראות החוקה ועקיפת סמכותם של חברי מרכז המפלגה בדרך של העברת סמכויות פיראטית למזכירות הליכוד שאיננה מוסמכת כלל ועיקר לדון בנושאי רשימת המועמדים והאיחוד עם סיעת כולנו. מפלגת הליכוד מחוייבת להתנהל לפי הוראות הדין תהיינה הנסיבות אשר תהיינה".

המזכירות, שבראשה עומד השר ישראל כ"ץ וחברים בה כל חברי סיעת הליכוד, תתבקש לאשר כי "הליכוד וכולנו יגישו רשימת מועמדים משותפת". על פי תוכנית נתניהו, יו"ר כולנו משה כחלון יקבל את המקום החמישי ברשימת הליכוד, אלי כהן את המקום ה-15, יפעת שאשא ביטון את המקום ה-29 ואת המקום ה-35 יקבל רועי פולקמן. זאת, בנוסף לחקיקת חוק נורווגי מורחב. 

מבקר הפנים של הליכוד, עו"ד שי גלילי, טוען כי למזכירות התנועה כלל אין סמכות לאשר מהלך כזה. לדבריו, רק מרכז הליכוד יכול לאשר מיזוג עם מפלגה אחרת והוא מתכוון להגיע לכינוס מרכז הליכוד ולהשמיע את טענותיו. 

חברי הכנסת מיכל שיר ואריאל קלנר (הליכוד) הגישו מוקדם יותר עתירה לבית הדין של המפלגה נגד קיום הדיון במזכירות הליכוד בנושא שילוב "כולנו" במפלגה, מאחר ולטענתם אך ורק למרכז הליכוד יש את הסמכות לשנות את חוקת המפלגה, או לאפשר שריון של גוף פוליטי נוסף.

חברת הכנסת מיכל שיר. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90


מספר חברי מרכז הליכוד שלחו לנתניהו וליו"ר המזכירות, ח"כ ישראל כץ, מכתב בו הם מבקשים לשמור על רשימת הליכוד כפי שנבחרה. "תנועת הליכוד בנויה על מוסדותיה, על האמון בחברי התנועה ואלו שנבחרו על ידם", נכתב. "הכנסת גורמים זרים לליכוד על חשבון העדפת חברי התנועה היא פגיעה קשה במנגנון הדמוקרטי בו אנו גאים ושהביא את הליכוד להישגים האחרונים".
 
"אנחנו קוראים לכם לפעול בכל כוחכם ולמנוע את שילובם של השר משה כחלון ואנשיו במוסדות וברשימת הליכוד. שילובם יבוא על חשבון חברי התנועה שנבחרו לייצג את הליכוד תוך שמירה על מחוייבות לערכים הלאומיים והליברלים שמנחים את הליכוד. מפלגת כולנו לא עשתה זאת".

בישיבת הממשלה שהתקיימה ביום ראשון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "נצטרך להקפיא את המצב ללא פריימריז, והוסיף כי "נצטרך לדאוג לחברנו כחלון ולרצ'רץ' אותו ברשימה". השרה מירי רגב קראה גם היא להקפיא את הרשימה לכנסת. ההצעה לשריין מקום לכחלון ולאנשיו מעוררת תסיסה בקרב שרים וחברי כנסת מהליכוד שחוששים לאבד את מקומם בכנסת הבאה.

כזכור, גם לפני הבחירות האחרונות נעשו ניסיונות לריצה משותפת של הליכוד וכולנו, אולם בסופו שלדבר החליט משה כחלון להתמודד לרוץ לבד. לפני כחודש, אחרי הבחירות, אמר כחלון כי מפלגתו לא תחבור לליכוד. "מפלגת כולנו עצמאית ותמשיך להיות עצמאית. כולנו תמשיך לכהן ולשרת את הציבור כמפלגה עצמאית. הגענו להיות שותפים ולא שכירים", אמר אז בישיבת הסיעה.

חבר הכנסת אלי אבידר, מישראל ביתנו התייחס בטוויטר לדיון בליכוד, ואמר: "היום תתכנס מזכירות הליכוד לאשר שריונים חדשים ברשימת הליכוד לכנסת. על ההתבטלות של נתניהו בפני החרדים ישלמו חברי רשימת הליכוד. שולח להם חיבוק ענק".

בתוך כך, הוועדה המיוחדת להכנת חוק פיזור הכנסת, בראשות ח"כ מיקי זוהר, התכנסה הבוקר להכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית. בדיון, התייחס ח"כ זוהר לנעשה במפלגתו ואמר: "שמעתי שמזכירות הליכוד עומדת לשריין את כחלון וחברי כולנו ושאיילת שקד בדרך לליכוד. יהיה מעניין".