מדינת ישראל הולכת לבחירות חדשות, ולא מעט גורמים פוליטיים שנותרו מאוכזבים לאחר הבחירות האחרונות קיבלו הזדמנות נדירה ויוצאת דופן לתקן את הטעויות ולשוב לזירה הפוליטית תוך חודש וחצי בלבד.



בליכוד מחזרים אחר שרת המשפטים איילת שקד, השם החם של מערכת הבחירות היוצאת לדרך. יו"ר מרכז הליכוד, השר חיים כ"ץ, הודיע כי הוא מתכוון להביא בפני המרכז הצעה לצרף את שקד למפלגה, שכן לדבריו "היא ראויה ומהווה כוח אלקטורלי שיחזק את הליכוד". השר כ"ץ מתכוון להעלות את הנושא גם בפני ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו. שקד, שהתמודדה בבחירות הקודמות בראשות מפלגת הימין החדש ביחד עם נפתלי בנט, אך לא עברה את אחוז החסימה, בוחנת כעת כמה אפשרויות ובהן הצטרפות לליכוד.



מקורביה סיפרו כי התפקדות לליכוד היא האפשרות העדיפה מבחינתה. אולם, שקד חוששת מתקדים גלעד שרון, שמועמדותו בליכוד נפסלה משום שראש הממשלה ומנהלת הליכוד דחו את בקשתו לקיצור תקופת ההמתנה הנדרשת ממתפקד חדש בטרם יוכל להתמודד ברשימה לכנסת. אפשרויות נוספות שעומדות בפני שקד הן התמודדות נוספת בראשות הבית היהודי ביחד עם בנט, אתו נפגשה אתמול, או התמודדות בראשות איחוד מפלגות הימין.



בנט עצמו שוקל להתמודד שוב בראשות הימין החדש, אך תוך איחוד כוחות עם מפלגה אחרת בימין. אמר יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין, המתכוון להתמודד שוב לאחר שגם הוא לא עבר את אחוז החסימה בבחירות הקודמות, כי אינו פוסל חבירה לבנט. ברשימת המחוזרים בזירה הפוליטית נמצא גם הרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט, שפרש מתפקידו לאחר ארבע שנים במחצית ינואר 2019 וקיצר משמעותית את חופשת השחרור שלו.



משה פייגלין. קרדיט: אבשלום ששוני



גדי אייזנקוט. קרדיט: יונתן זינדל



אייזנקוט הוא עמית מחקר ב"מכון וושינגטון למדינות במזרח התיכון". עוד בטרם הוכרז על הבחירות החדשות הוא נשאל על ידי מעריב האם יעבור לעסקים או לפוליטיקה, או שימשיך לעסוק במחקר? תשובתו היתה: "התוכנית האישית שלי היא להמשיך במכון בחצי שנה הקרובה, לחזור לארץ ולהמשיך באתגרים חדשים".



מי שקרוב הרבה יותר לכניסה לחיים הפוליטיים הוא סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, שאמר אתמול ברדיו 103 FM כי הוא שוקל להיכנס לחיים הפוליטיים, אך טרם החליט היכן. "יש פה מאבק אדיר על דרכה של המדינה ואני רוצה להשפיע על הכיוון שנראה לי חיובי ונכון", אמר.



לאחרונה פורסם כי נפגש עם חברת הכנסת שלי יחימוביץ (עבודה). רב אלוף במיל ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן) אמר לגבי אפשרות כניסתם של אייזנקוט וגולן למערכת הפוליטית והעריך כי "גדי יעדיף לא להצטרף לפוליטיקה, אני חושב שהוא לא אוהב את הבחירה הזאת". על גולן אמר: "יאיר גולן איש מאוד ראוי. אשמח אם יצטרף לפוליטיקה הישראלית, יש לו הרבה מה לתרום לציבוריות הישראלית. יש לו מקום גם אצלנו".



עוד מועמדת פוטנציאלית לשוב לזירה הפוליטית היא ח"כ לשעבר אורלי לוי אבקסיס. בבחירות הקודמות הסתיימו בטריקת דלת החיזורים ההדדיים בינה לבין מפלגתו של בני גנץ. הפעם, על רקע היחסים העכורים בין נתניהו לאביגדור ליברמן, נפתחת לפניה אולי אופציה לחבור לליכוד.