פיזור הכנסת ודחיית הבחירות ל־17 בספטמבר מרחיקים בחצי שנה את מועד בחירת מפכ"ל המשטרה הבא ומותירים את הארגון תחת פיקודו של ממלא מקום - ניצב מוטי כהן - המחזיק ברוב הסמכויות של מפכ"ל קבוע.
 
למעט כהן אין כיום מועמדים המסומנים לתפקיד המפכ"ל. רוב הניצבים הם צעירים בראשית תקופת הכהונה בתפקידם הנוכחי: מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד, מפקד מחוז הדרום יורם סופר, מפקד מחוז המרכז עמיחי (עמי) אשד ועוד.
 
אם לאחר הבחירות ימונה השר גלעד ארדן לקדנציה נוספת, יש להעריך כי יחליט על מינויו הקבוע של ניצב כהן לתפקיד. האחרון נושא במשרה כחצי שנה, והוא כבר מקדם תהליכים משמעותיים, ובהם מינוי הניצבים ותת־הניצבים החדשים. עם זה, הוא נעצר בקידום סגני הניצבים וניצבי־המשנה, ובכך נגרם למעשה "פקק" בקידום אותם קצינים ובשיבוצם לתפקידים רוחביים.

גלעד ארדן. ישאר בתפקיד לאחר הבחירות? צילום: הדס פרוש

 

"יש מפקדי תחנות שכבר מכהנים קדנציה וחצי והם חייבים לזוז, אבל כל עוד לא בוצע סבב מינויים חדש בדרגות הללו, הם נשארים במקומם וקידומם מתעכב", אומרים במשטרה. "יש סגני ניצבים שעברו את כל ההליך לקראת העלאתם לדרגת ניצב־משנה, אך הם נאלצים להמתין כבר חודשים. מעבר לפגיעה בשכרם, גם קידומם בדרגה ובתפקיד מתעכב".
 
גם ניצב כהן עצמו אינו מקבל שכר של מפכ"ל בדרגת רב־ניצב אף על פי שמינויו הזמני עשוי להפוך לקבוע, כאמור.
 
אחד הקצינים המוערכים בארגון הוא מפקד מחוז הצפון ניצב אלון אסור, המיועד לכהן כסמפכ"ל המשטרה. ואולם גם מינוי זה מתעכב, ובכך מתעכב מינויו של מפקד מחוז חוף חדש.
 
הכל ישתנה לאחר שתקום ממשלה חדשה. אם נתניהו הוא שיידרש להרכיבה והשרה מירי רגב תופקד על המשרד לביטחון הפנים, אזי עשויים לגדול סיכוייו של ניצב יורם הלוי - מפקד מחוז ירושלים לשעבר, שפרש מהארגון - לקבל את תפקיד השוטר מספר אחת.
 
בכירים לשעבר במשטרה וגורמים המעורים בפרטים מציינים: "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שממלא מקום יכהן כשנה בתפקיד החשוב ביותר בארגון כמו המשטרה. זה לא בריא לארגון. השר היה חייב לקבל החלטות מזמן. בינתיים הוא צריך לאשר למ"מ המפכ"ל להמשיך בסבב המינויים והשיבוצים".
 
אותם גורמים מתקשים להבין מדוע אין השר פונה אל היועץ המשפטי לממשלה כדי לקבל אישור חריג למינויו של כהן למפכ"ל אף שמדובר בממשלת מעבר, או לחלופין מדוע אין הוא מאשר מיד למ"מ המפכ"ל להמשיך בסבב המינויים והשיבוצים כדי למנוע עיכובים ונזקים לקצינים הבכירים מהדרג המשני.