על רקע נתוני הסקרים הלא מחמיאים בלשון המעטה להם "זוכה" מפלגת העבודה בבחירות הקרובות, יו"ר המפלגה, אבי גבאי, אומר היום (שישי) כי העבודה צריכה להתמזג עם מרצ או עם כחול לבן לריצה משותפת.

"בבחירות הקרובות, מחנה המרכז-שמאל צריך לרוץ עם שלוש מפלגות במקום חמש", אמר גבאי בכנס הישראלי-חברתי של קרן ברל כצנלסון במרכז דוהל בתל אביב, "העבודה תתמזג או עם מרצ או עם כחול לבן". כזכור, לפי סקר מעריב שפורסם היום, העבודה בראשות גבאי אינה עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 1.9% בלבד מקולות הבוחרים. 

עוד הוסיף גבאי, כי יש לבטל את הרוטציה בכחול לבן בין גנץ ללפיד: "כדי לשנות את המצב צריך מיזוגים וצריך לבטל את הרוטציה המטופשת בכחול לבן. כחול לבין היא זו שצריכה להוביל את המחנה ולדאוג שהמחנה יהיה גדול. צריך לתת להם לקבל את ההחלטות כי בצד השני נתניהו לוקח את ההחלטות עבור כולם. אצלנו כל אחד מקבל את ההחלטות שלו וככה לא מנצחים. כחול לבן מבחינתנו מובילה את המחנה וצריך להיות מיזוג. במפלגת העבודה יש הרבה מאוד אנשים שהזהות האידיאולוגית שלהם היא מוחלטת עם מרץ ויש כאלה עם כחול לבן אבל זה לא מעניין. צריך לנצח". 

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איציק שמולי, אמר בתגובה לדבריו של גבאי: "כל דבר שעשוי להגדיל את הגוש מול נתניהו צריך להיבחן ברצינות, אך בכל מקרה המשימה הראשונה שעומדת על הפרק היא שיקום המפלגה והעמדתה מחדש על הרגליים".

יו"ר מרצ, תמר זנדברג, שנכחה אף היא בפנאל אם גבאי אמר ביחס לאיחוד עם מפלגת העבודה כי "אני מציעה וחושבת שזה הדבר הנכון לעשות ומרצ הוכיחה בבחירות האחרונות עמידות שהיא לא מנותקת מעמידות אידיאולוגית".

בתוך כך, ח"כ עופר שלח אמר במהלך הכנס כי "יש מקום למועמד ערבי בכחול לבן". "רוב האוכלוסייה הערבית רוצה להיות חלק ממדינת ישראל למרות שיש לי ויכוח איתם בהרבה מאוד דברים אבל הם צריכים להפגין את הרצון הזה וגם אנחנו. אבל חובת ההוכחה היא עלינו כי אנחנו הצד החזק. פוליטיקה עוסקת בכוח ואיך הוא מתחלק. ממשלה של לוין וסמוטריץ', שאני אעשה הכל שהיא לא תהיה, אבל אם כחול לבן תהיה שם זה ייראה אחרת. וזה המסר", ציין שלח.

ח"כ איימן עודה אמר בכנס: "המשוואה היא מאוד ברורה. הימין הפסיד פעמיים, לרבין וברק ובשני המקרים בזכות האוכ' הערבית.  נתניהו הוא זה שהבין את המשוואה הכי טוב מכולם לכן הוא הוציא את האוכלוסיה הערבית מהמשוואה הזו. אנחנו 18 אחוז מכלל האוכלוסיה. אני אומר לכם, הימין הפעם לא ירכיב את הממשלה. בשביל זה צריך שותפות אמיצה בין מנהיגים אמיצים. גם לי לא קל בקרב הציבור שלי. אבל צריך אומץ – אנחנו רוצים להשפיע ולתרום את חלקינו. אחד הדברים המכוננים ב-20 שנה האחרונות זה שנאמר על ידי ברק שאין פרטנר ושכל פעם שנתנו לערבים משהו, קיבלנו טילים חזרה – את המסרים האלה צריך לשנות". 
על פי תוצאות סקר מעריב, רשימת הליכוד־כולנו בראשות נתניהו תזכה בבחירות ב־37 מנדטים לעומת 35 כיום. כחול לבן בראשות בני גנץ נחלשת בשני מנדטים לעומת כוחה כיום, ויורדת ל־33 מנדטים. במקרה שאיילת שקד תצטרף לליכוד, צפויה מפלגת השלטון להגיע ל־41 מנדטים.
 
את הזינוק המרשים ביותר עושה ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, שעל רקע משבר חוק הגיוס שהביא לפיזור הכנסת ולבחירות חדשות, עולה מ־5 מנדטים בכנסת היוצאת ל־9 בכנסת ה־22 (ללא שקד בליכוד). יהדות התורה שומרת על כוחה הנוכחי, 8 מנדטים, ולא יוצאת בנזק או ברווח מהמשבר. לעומת זאת, ש"ס בראשות אריה דרעי מקבלת 7 מנדטים, לעומת 8 כיום. איחוד מפלגות הימין בראשות הרב רפי פרץ עולה במנדט אחד וזוכה ב־6 מנדטים.
 
מפלגת השמאל מרצ בראשות תמר זנדברג מתחזקת בסקר ב־2 מנדטים ועולה ל־6. לכנסת ה־22 נכנסת גם מפלגת הימין החדש בראשות שקד ונפתלי בנט וזוכה ב־5 מנדטים, לאחר שבכנסת היוצאת לא עברה את אחוז החסימה. 

סקר "מעריב"
 
את הרשימה סוגרות חד"ש־תע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי עם 5 מנדטים, ירידה של מנדט; ורע"ם־בל"ד, שיורדת בשני מנדטים ל־4 מנדטים.
בחלוקה לגושים: הימין, כולל ליברמן, מתחזק ל־72 מנדטים; המרכז־שמאל נחלש ל־48 מנדטים בלבד, בין היתר בשל העובדה הדרמטית שמפלגת העבודה בראשות אבי גבאי אינה עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 1.9% בלבד. גם מפלגת זהות של פייגלין נותרת בחוץ עם 1.4%. 
 
על רקע המשבר החריף בין נתניהו לליברמן, תוצאות הסקר מלמדות כי תעמוד לנתניהו האפשרות להרכיב ממשלה של 63 ח"כים המסתמכת על הקואליציה הנוכחית, גם ללא ליברמן.
 
לאן נדדו הקולות בתרחיש הזה? ליברמן מתחזק ב־2 מנדטים על חשבון הליכוד וב־2 מנדטים על חשבון כחול לבן; הליכוד מוסיף לעצמו מנדטים של כולנו ומאבד מנדט לטובת הימין החדש; העבודה מאבדת קולות למרצ ולכחול לבן ואינה עוברת את אחוז החסימה.
 
בסקר נבדקה, כאמור, גם האפשרות ששקד תצטרף לליכוד ואילו נפתלי בנט יצטרף לאיחוד מפלגות הימין. כאן מתברר ששקד היא סחורה לוהטת בשוק המנדטים, ויחד איתה הליכוד מזנק ל־41 מנדטים. כחול לבן בראשות בני גנץ ויאיר לפיד מקבלת 34, יהדות התורה - 8, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן אומנם צומחת ל־8 מנדטים (מנדט פחות לעומת התרחיש הקודם). 
 
הצטרפות של בנט לאיחוד מפלגות הימין בראשות הרב רפי פרץ תעלה את המפלגה במנדט אחד ל־7. שאר המפלגות: ש"ס - 7, מרצ - 6, רע"ם־בל"ד - 5 וחד"ש־תע"ל - 4. 
 
תמונת הגושים בתרחיש זה: ימין – 71, מרכז־שמאל - 49. גם כאן העבודה וזהות אינן עוברות את אחוז החסימה.