מתניהו אנגלמן הוא מבקר המדינה הבא והתשיעי של מדינת ישראל, כך קבעה היום (שני) הכנסת. 67 חברי כנסת תמכו במועמד הליכוד. 48 חברי כנסת תמכו במועמד כחול לבן, האלוף במיל' גיורא רום, וחמישה שמו פתקים לבנים. היות וגוש הימין-חרדים מונה 65 ח"כים בלבד, נראה כי לפחות שני חברי אופוזיציה מהמרכז-שמאל הצביעו יחד עם הקואליציה על המינוי.

אנגלמן אמר כי "זהו כבוד גדול עבורי ועבור משפחתי, מוסד מבקר המדינה הוא מאבני היסוד של ישראל". הוא הוסיף: "אני נכנס לתפקיד חדור שליחות לאומית, כולי תקווה שאמלא את שליחותי נאמנה ורואה את טובת מדינת ישראל ואזרחיה לנגד עיני". גורמים בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקידם את מועמדותו של אנגלמן, אמרו כי "רה"מ שוחח היום עם עשרות ח"כים וביקש מהם להצביע בעד אנגלמן למבקר המדינה וכינס את סיעת הליכוד כדי ליישר קו לפני ההצבעה. זה הסתיים בניצחון גדול".
 
ח"כ שלי יחימוביץ, היו"ר היוצאת של הועדה לביקורת המדינה, אמרה כי "אני מקווה שאנגלמן יילך בעקבות מבקר המדינה היוצא, יוסף שפירא, ולא יחוש כל מחויבות ונאמנות אישית למי שהעניקו לו את התפקיד. הניסיון הטוב מלמד, כי מינויי "נאמנות" לנתניהו מפגינים לרוב ממלכתיות ומקצועיות, ואינם רואים עצמם כמשרתיו האישיים. אני מברכת את אנגלמן על בחירתו, ומאחלת לו הצלחה".

התקשר לברך את אנגלמן. נתניהו. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת


נתניהו עצמו התקשר למבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן ובירך אותו על היבחרו לתפקיד. ראש הממשלה אמר לו: ״אנשים התרשמו מהיושרה והמקצועיות שלך. אתה תעשה עבודה נהדרת ואני בטוח שתפעל לטובת המדינה ולטובת אזרחי ישראל - בלי שום שיקול אחר״.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, כתב בטוויטר: "ברכות מעומק הלב למבקר המדינה הנבחר מתניהו אנגלמן. מוסד מבקר המדינה הוא מהמוסדות המרכזיים בדמוקרטיה הישראלית וכוחו בעצמאותו. מבקר המדינה מסמל מחויבות בלתי מתפשרת לשלטון החוק ולביקורת עצמית יעילה ונוקבת, ללא מורא. מתניהו יקר, שא ברכה במשימתך החשובה ותצלח דרכך למען המדינה ואזרחיה".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין) בירך על הבחירה: "ברכות למבקר המדינה החדש, מתניהו אנגלמן. איש מוכשר וראוי שיש לקוות שיחזיר את מוסד מבקר המדינה לתפקידו החשוב כמי שמסייע למערכות השונות להתייעל לטובת הציבור. עידן חדש, תקוות גדולות".


במהלך ההצבעה נזפה מזכירת הכנסת בחבר הכנסת יוחאי להב הרצנו שצילם את הפתק אותו שם בקלפי, בניגוד לכללים. "די עם הגימיקים", אמרה לו. להב הרצנו אמר לאחר מכן כי "אני מעלה בסטורי, זה חלק מההנגשה של מה שקורה בכנסת לציבור שלא צופה בערוץ הכנסת. ויש כזה". גם חברי הכנסת של ישראל ביתנו צילמו עצמם עם פתקים של מתניהו אנגלמן, על מנת להוכיח שהם עמדו במילתם ותמכו במועמדו של ראש הממשלה. 
 


יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר בישיבת הסיעה, כי מפלגתו תתמוך באנגלמן. "עמדתנו ברורה. אנו התחייבנו לליכוד ולקואליציה לתמוך במועמד של הליכוד למבקר אנגלמן. אני מכיר היטב את גיורא רום ומאוד מעריך אותו, אבל אצלנו מילה זו מילה. לכן אנו בצורה ברורה הולכים להצביע למועמד של הקואליציה".
 

ההצבעה היום התאפשרה אף שהכנסת פוזרה. בחוות דעת של היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, נכתב כי למרות הפיזור המוקדם, הכנסת היוצאת ממשיכה לכהן עד לכינונה של הכנסת ה־22 ויש לה את כל הסמכויות. עו"ד ינון התייחס לפנייתו של עו"ד יובל יועז, שטען כי מאחר שהכנסת פוזרה יש מניעה משפטית מלבחור מבקר חדש על ידי הכנסת היוצאת, וקבע: "עד לכינוסה של כנסת חדשה, יש לכנסת היוצאת את מלוא הסמכויות, ובכלל זה הסמכות לבחור את מבקר המדינה".