בחירתו היום (שני) של מתניהו אנגלמן לתפקיד מבקר המדינה, ברוב של 67 ח"כים לעומת 48 מתנגדים בלבד, הייתה צפויה עקב התמיכה שקיבל מהליכוד ומגוש הימין-חרדים שמהווה רוב בכנסת. בכל זאת, היה מי שהופתע מתוצאות ההצבעה, שכן עולה ממני שמלבד חברי ישראל ביתנו, הצביעו לפחות שני חברי כנסת מהאופוזיציה בעד מינויו של אנגלמן לתפקיד. 


גורם בליכוד טען לאחר תוצאות ההצבעה כי "זהו ניצחון ענק לנתניהו. התמיכה באנגלמן היא הצבעת מחאה נגד הניסיון להחליף את הרשות המבצעת בגורמי ביקורת שלא נבחרו. זאת התפיסה של המבקר הנכנס כפי שהביע אותה בפגישות עם הח"כים".
לדברי הגורם, "ראש הממשלה נרתם אישית לטלפונים ולחץ על הח״כים לטובת הבחירה באנגלמן, יחד עם השר אלקין וראשי הסיעות. ח״כים רבים ציינו כי הם התרשמו מאוד מניסיונו של אנגלמן ומכוונתו לבצע שינויים במערכת כך שהיא תבצע ביקורת ותיקון ולא ניהול בפועל שמחליף את גורמי הממשלה"

מתניהו אנגלמן. צילום: מרק ישראל סלם


אנגלמן עצמו התראיין בגל"צ ואמר כי "ראוי לבחון דברים לצד היעד הלאומי. יש דברים תקינים ויש כאלו טעוני שיפור, חשוב להגיד לגוף המבוקר כשהדברים תקינים. זו הדרך הנכונה בעיניי, לא אמרתי שאני נגד ביקורת, אלא שהיא צריכה להיות על התהליכים. צריכה להיות הבחנה בין עורכי הביקורת למקבלי ההחלטות, המבקר צריך להתמקד בעריכת ביקורת". 
 
"אני לא חושב שאתה חייב לצאת נגד", הוסיף. "המבקר צריך לציין דברים שמצא שהם תקינים ולהעיר את הערותיו". עוד אמר, כי "הצגתי את משנתי גם בפני חברי הכנסת, הם בחרו בי על רקע זאת. זו הדרך שבה אני עובד וכעת חובת ההוכחה היא עליי". 

פרופ' פרץ לביא, נשיא הטכניון בו היה אנגלמן מנכ"ל, אמר ב-103FM לבן כספית ואריה אלדד כי "מתניהו אנגלמן חכם, חרוץ ומאוד קפדן, שתמיד היה מגיע ראשון לעבודה. הוא יודע להיות ביקורתי ולעמוד על שלו. אני חושב שהוא יהיה מבקר טוב". לטענתו, "בטכניון הוא לא הפגין השקפות פוליטיות".

חבר הכנסת מיקי זוהר אמר בראיון בכאן ב' כי "יותר משני חברי אופוזיציה הצביעו איתנו, אני לא רוצה להיכנס למספרים". זוהר סירב להזכיר את שמותיהם של אלו שהצביעו יחד עם הקואליציה, אך אמר כי "בקואליציה היו גם כאלו שהצביעו לגיורא רום, ולמרות זאת הוא עדיין לא הצליח להיבחר".