הדברים שאמר היום (שני) בכאן ב' יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', עוררו סערה והובילו רבים במערכת הפוליטית לצאת נגדו, לאחר שאמר בין היתר כי "מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי ותחזור להתנהל כפי שהתנהלה בימי דוד המלך, על פי משפט התורה ובהתאמה לאיך שחיה החברה ב-2019". סמוטריץ', כזכור, ביקש להיות שר המשפטים בממשלה הבאה שתקום. 



ראש הממשלה בנימין נתניהו, שניהל את המשא ומתן הקואליציוני עם איחוד מפלגות הימין בו חבר גם סמוטריץ', כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לדברים כי "מדינת ישראל לא תהיה מדינת הלכה". 



מספר 2 ברשימת כחול לבן, יאיר לפיד, עקץ מנגד: "מי ששמע את סמוטריץ' מסביר שהוא רוצה להיות שר המשפטים, כדי שיהיה במדינת ישראל דין תורה ומדינת הלכה, יכול היה להבין את כל מה שמטורף בימים בהם אנו חיים. יש לי המלצה אחת לבנימין נתניהו:  אם ירשיעו אותך בכל העבירות בהן אתה מואשם, תאמין לי אתה לא רוצה שיטפלו בך לפי דין תורה". 



לא מצליחים לצפות בסרטון? צפו בו באתר המותאם



מאוחר יותר, הגיב לפיד ישירות לדבריו של נתניהו, וכתב: "ביבי, בשביל חסינות אתה תקים פה מדינת הלכה כי אין לך אלוהים".



יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב כי "מי שחושב שממשלת הלכה זאת סיסמה תשמעו מה אמר סמוטריץ'. זה כבר לא נער גבעות הזוי. זה מועמד רציני לקבל את תיק המשפטים. נדהמתי כשהוא אמר שהוא רוצה תיק משפטים כדי לנהל את מדינת ישראל על פי משפט התורה. זאת מדינת הלכה בהתגלמותה. את זה אנו רוצים למנוע, לא ניתן לזה יד. אנשים יכולים לחלום שניתן יד להחזיר המצב לימי דוד המלך ושלמה המלך. משפט ישראל לא יכול להיות משפט התורה".



סמוטריץ' עצמו התייחס גם הוא לסערה שיצרו דבריו בפוסט ארוך בפייסבוק, וכתב בין היתר: "בואו נפסיק לפחד מהשורשים שלנו, ובראש ובראשונה נשרש את הבורות. נלמד, ניפגש עם הטוב והיפה שבה, וניישם כמה שאפשר מכל הטוב הזה בחיי היום יום. לאט לאט, כל אחד בקצב שלו, וביחד בקצב שנכון ומתאים לנו. בלי כפיה חלילה, אבל גם בלי שנאה, בלי הפחדות ובעיקר לא מתוך בורות".


חבר הכנסת אסף זמיר (כחול לבן) עקץ בטוויטר: "שאלה, כשסמוטריץ’ רוצה לחזור לימי דוד המלך, זה כולל גם ״נפלאה אהבתך לי מאהבת נשים״? כי אם כן זה בעצם סיפתח מדהים ומרגש לשבוע הגאווה".

ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה) אמרה בתגובה לדברי סמוטריץ כי "דבריו המזעזעים הם תמרור אזהרה מפני גל השמרנות השוטף אותנו מצד חלקים מן הימין. על פי חזונו של המועמד לתפקיד שר המשפטים או החינוך, תיכון כאן מדינה שבה גבר יוכל לגרש את אשתו אם אינה צנועה מספיק, העבדות והסקילה יחזרו, יאסר משכב זכר, ורק גברים יוכלו להחזיק ברכוש. העובדה שסמוטריץ וחבריו אינם חוזי חזונות מהשוליים אלא ממלאים תפקידים רבי השפעה היא סכנה אדירה לחירות האנושית ולעידן הנאורות".
"העובדה שסמוטריץ' וחבריו ממלאים תפקידי רבי השפעה היא סכנה אדירה". שלי יחימוביץ'. צילום: מרק ישראל סלם
 
יו"ר מרצ תמר זנדברג אמרה כי "במסגרת הסרת המסכות של בחירות 2019 מועד ב', נחשף במלואו גם החזון המטורף של סמוטריץ. אין צורך לפרט מה יקרה לנשים וללהט״בים בעולם משפט תנ״כי, צריך רק להזכיר שעל פי סעיף 7א לחוק יסוד הכנסת, לכנסת יוכלו להתמודד רק מועמדים שאינם שוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ברור שלא יוכל לכהן בישראל שר משפטים שרוצה לכונן בישראל תאוקרטיה נוסח סיפורה של שפחה".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו):  "יצא המרצע מן השק. כעת לכולם ברור איזו ממשלה רצה נתניהו להקים. לצערי מצאתי את הליכוד נגרר אחרי יוזמות של כפייה דתית. המחנה הלאומי תמיד כיבד את המסורת, אך באותה מידה גם התנגד לכפייה הדתית. ישראל ביתנו נותרה המעוז האחרון של שפיות"