יומיים לאחר שפוטרה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת המשפטים איילת שקד נפרדת היום (שלישי) ממשרדה בטקס חגיגי בהשתתפות היועמ"ש אביחי מנדלבליט והמשנה שלו דינה זילבר, איתה היו לשקד לא מעט עימותים במהלך כהונתה. בטקס נכחו גם פרקליט המדינה שי ניצן ומנכ"לית המשרד אמי פלמור.


השרה היוצאת אמרה בנאומה כי שינתה את ה-DNA של מערכת המשפט וציינה כי עוד תחזור למשרד. "לא סוד הוא שאהבתי את העבודה במשרד והתכוונתי להמשיך בעבודתי בכל הכוח גם בארבע השנים הקרובות. היו לי תכניות מדויקות להמשך העבודה, אך לצערי הן קצת השתבשו. ובכל זאת נדמה לי שאחרי שמלאכת הנחת המסילות הושלמה – רכבות המשילות יצאו לדרך. הן לא עוצרות לרגע ולא חוזרות אחור. וכמו שאמרה נעמי שמר – 'מה שלא קרה במאי, יקרה בעזרת ה' ודאי - ביוני יולי'. השינויים המבניים הנחוצים במערכת המשפט יימשכו. עד מאי 2019 הם התרחשו באמצעותי. מעתה הם ימשיכו באמצעות הבאים אחריי. אני מקווה ששר המשפטים החדש ימשיך את אותו הקו שהנהגתי במשרד. הרי גם אני לא המצאתי את הגלגל. הייתה לי הזכות להמשיך בהרבה מאוד סוגיות את דרכו של פרופסור דניאל פרידמן שכיהן בתפקיד לפניי. 
 
"והקו המשותף הזה יתמיד ויתעצם. זה החוב שלנו, נבחרי הציבור, לעם ישראל ששלח אותנו לייצגו. זה גם החוב שלנו לדמוקרטיה הישראלית שאנחנו מיצגיה הבולטים. שר המשפטים החדש שייכנס למשרד אחרי בחירות ספטמבר יהיה האחרון לכהן במבנה הישן של משרד המשפטים. אלא שהעיקר אינו במעבר למבנה הפיסי החדש שבקריית הממשלה. העיקר הוא בשינוי הDNA שהתבצע כאן בארבע השנים האחרונות. במובן זה השרים הבאים נכנסים כבר עתה למשרד חדש". 
 
"תם עידן בצלאח א-דין 29. תם עידן שרי המשפטים שהציפייה העיקרית מהם הייתה לעבודת מספריים מוצלחת: דמויות המכבדות בנוכחותם טקסים ואירועים, גוזרות סרטים, זוכות למחיאות כפיים, אך מותירות את ההכרעות המהותיות לגורמי המקצוע. העידן החדש שנפתח ב2015 מתאפיין בשרי משפטים המנהיגים את המשרד. כאלה הרואים עצמם עובדי משרד המשפטים בכל רמ"ח איבריהם. הם מעורבים בפעילות המשרד עד העצם. הם שולטים בפרטי הפרטים. הם קובעים את דרכי התנהלות המשרד. הם מציבים יעדים, וכשצריך – הם גם מציבים גבולות".   
 
"אני נזכרת בדברים שקראתי בערב כניסתי לתפקיד. על תיקים שייתפרו, על דגלים שיורדו כאן בחצר לחצי התורן. כל אלה לא התרחשו. מצאתי כאן עובדי ציבור ברמה הגבוהה ביותר שקיימת בשירות הציבורי ואני גאה שחלקי היה עמכם. במקום שצריך היה להתווכח התווכחנו. במקום שצריך היה להכריע הכרעתי. בכל שאר המקומות עבדנו שכם אל שכם. בהרמוניה, בתחושה טובה ובידידות. המטרה הייתה אחת – לשרת את אזרחי ישראל ששלחו אותנו לכאן, ולעשות זאת באופן התואם את המדיניות אותה ביקשו מאתנו להוציא אל הפועל".
 
"ולמחליף שלי (לכשיבוא) אני אומרת –  אתה מקבל משרד במצב טוב, יד ראשונה ממהנדסת. שמור עליו. ואני לא מסתירה שיש לי אינטרס אישי בבקשה הזו. אני בהחלט מתכוונת עוד לחזור לכאן".

מנדלבליט: "ניהלנו את המחלוקות באופן ענייני"
 
בדברי הפרידה של היועמ"ש מנדלבליט לשקד, אמר היועמ"ש כי "באת לשנות ואכן שינית. אני תומך בשינויים במערכת המשפט". "למדת מהר מאוד, באת לעבוד ועשית עבודה רבה, אכן שינית דברים, שינוי היא לא מילה גסה, מערכות שלא בוחנות את עצמן ומשתנות הופכות ללא רלוונטיות. השינויים שעשית באו לחזק, הם נעשו מתוך דיאלוג והקשבה, הובלנו ביחד שינוי כזה. האירוע הזה סימן את הדרך שניתן באמצעות דיאלוג להביא לשינוי שחשוב למערכת".

עוד הוסיף: "היו גם מחלוקות בינינו וזה טבעי אבל ניהלנו את המחלוקות באופן ענייני. אני יודע שהיום, בתום כהונה של ארבע שנים, אפשר לומר שאת מכירה את משרד המשפטים שהוביל רפורמות מרחיקות לכת לטובת מדינת ישראל ואזרחי המדינה. גם בימים סוערים, והיו כאלה, לא חששת להתייצב מול הציבור הישראלי ולומר שאת סומכת על היושרה של פרקליט המדינה ושלי. הותרת חותם במשרד המשפטים".

פרקליט המדינה: "תודה על הגיבוי והתמיכה"

פרקליט המדינה שי ניצן אמר בנאומו: "התקיימו בינינו באופן תכוף דיונים ענייניים, מכבדים, גלויים ורציניים. עשינו ככל יכולתנו לקדם את מדיניותה, ואת מדיניות הממשלה הנבחרת, הן באמצעות חקיקה, הן באמצעות הגנה על החלטות הממשלה והחלטות השרה, והן באמצעים אחרים- והכל במסגרת החוק ותוך שמירה על שלטון החוק. 
 
"אכן, לא תמיד הסכמנו. כך למשל, לעתים סברנו שחוקים שהשרה ביקשה לקדם, או צעדים אחרים שביקשה לנקוט, אינם תואמים את חוקי היסוד או את ערכי השיטה. היו גם התבטאויות בנושאים שונים שסברנו כי הן פגעו שלא לצורך במערכת המשפט ובמערכת אכיפת החוק. במקרים אלה הבהרנו את עמדתנו הבהר היטב וקיימנו עימה שיח מעמיק – ובמקרים רבים, הגענו להסכמות. אך גם אם בתום השיח לא הסכמנו בינינו, ונותרנו במחלוקת, תמיד הערכנו את רצינותה ואת כנותה - ואני בטוח כי היא העריכה את עמידתנו על עקרונותינו ואת מקצועיותנו". 

"כמה חודשים לאחר כניסתה של השרה לתפקידה, קיימה השרה שיחה ארוכה ויסודית עם הנהלת הפרקליטות. לאחר כשעה של שיחה גלויה, אמרה לנו השרה בגילוי לב כי היא שינתה את דעתה על הפרקליטות לאחר שהחלה לעבוד אתנו באופן צמוד, תוך שהשתמשה במימרה הידועה: "דברים שרואים משם לא רואים מכאן". הודיתי לה על דבריה אלה, והערכתי אותה מאד על כנותה. ואז הוספתי בקשה, כי תאמר את הדברים לא רק בפנינו, אלא גם בפני הציבור כולו. לא חלף אלא זמן קצר, ובפורום קהלת, שם דיברנו היא ואני, בנוכחות התקשורת, חזרה השרה על אותם דברים בדיוק. אחדים הופתעו מכך. אני- לא הופתעתי".
 
"כידוע לכם, במשך כל תקופת כהונתה, הותקפנו – היועץ המשפטי לממשלה, אני ובכירי הפרקליטות – שוב ושוב, תוך שהועלו טענות לגבי טוהר שיקולינו, לגבי נקיון דעתנו, ולגבי כנות כוונותינו. לעתים הותקפנו מצד זה של המפה, ולעתים מצידה האחר. בתגובה להתקפות אלה, חזרה השרה ואמרה שוב ושוב כי היא מכירה אותנו וכי היא מעידה ובטוחה כי אין בטענות אלה כל ממש. על גיבוי זה, ועל תמיכה זו, אני מבקש להודות לך היום. בשמי ובשם כל עמיתי".

פיטוריהם של נפתלי בנט ואיילת שקד מהממשלה שלשום עוררו את השאלה היכן ירוצו השניים בבחירות הקרובות. בעוד בנט הודיע כי הוא צפוי לרוץ בימין החדש, החלו עולים קולות בקרב הציבור הדתי לאומי על צורך בחיבור בין מפלגתו לאיחוד מפלגות הימין. גורמים בבית היהודי אף העלו את האפשרות כי בנט יעמוד בראש הקונסטלציה הפוליטית שהוקמה בבחירות הקודמות.
 
בינתיים, שקד עוד מגששת את דרכה. שלשום, באירוע של הימין החדש לצד בנט, היא אמרה: "אני רוצה לקחת כמה ימים לחשוב, להחליט בדיוק מה אני רוצה לעשות ומה הדבר הנכון".