"לישראל יש זכות לספח לפחות חלק משטחי הגדה המערבית, אך לא סביר שאת כולם", כך אמר שגריר ארצות הברית, דיוויד פרידמן, בראיון שפורסם היום (שבת) בניו יורק טיימס. "בנסיבות מסוימות", הבהיר פרידמן, "אני חושב שישראל זכאית לשמור על חלק מהגדה המערבית".
בראיון נרחב שנערך בשבוע שעבר בירושלים, הוא גם טען כי המנהיגים הפלסטינים טועים בכך שהם מפעילים "לחץ מסיבי" על מנת להרתיע מנהיגים עסקיים מלהשתתף בסדנה כלכלית שממשל טראמפ מארגן החודש בבחריין.
השגריר האמריקאי ציין גם שתוכנית השלום "טראמפ" המיוחלת נועדה לשפר את איכות החיים של הפלסטינים, אך לא סביר שתוביל במהירות ל"פתרון קבע לסכסוך".


"זה לא הוגן שהפלסטינים תיארו את זה כשוחד או כניסיון לקנות את שאיפותיהם הלאומיות", הוסיף שגריר ארה"ב. "זה בכלל לא, זה ניסיון לתת חיים לשאיפותיהם על ידי יצירת כלכלה בת קיימא". 
 
פרידמן ונתניהו. צילום: רויטרס
פרידמן ונתניהו. צילום: רויטרס

הוא הוסיף כי "אין כמעט איש עסקים פלסטינים שירצה להימנע מלהיפגש עם כמה מקרנות ההון הגדולות בעולם, כאשר נושא הדיון הוא מתן כסף לפלסטינים. אני יודע ממקור ראשון שהם רוצים לבוא". 
דבריו מתכתבים עם אלו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהבטיח לספח נקודות התיישבות ביהודה ושומרון במהלך קמפיין הבחירות האחרון, שבסיומו נכשל בהקמת הממשלה. 
 
בהתייחס לכך, פרידמן סירב לומר כיצד תגיב מדינתו אם נתניהו יחליט לעשות זאת באופן חד צדדי. "באמת שאין לנו דעה בנושא, עד שנבין באילו תנאים (זה ייעשה), האם יש בכך היגיון, למה זה טוב לישראל ולאזור והאם זה ייצור יותר בעיות מאשר פתרונות", אמר הדיפלומט האמריקאי. "אלה דברים שאנחנו רוצים להבין, ואני לא רוצה לשפוט מראש". 
 
תנועת "שלום עכשיו" הגיבה לדבריו: "השגריר פרידמן הוא סוס טרויאני בשליחות הימין המתנחלי המחבל באינטרסים של ישראל ובסיכוי לשלום. דבריו הקיצוניים וחסרי האחריות של פרידמן, רגע לפני פרסום תכנית השלום של הנשיא טראמפ, אינם מותירים מקום לספק - על הנשיא האמריקאי, אם בכוונתו לשמש כמתווך הוגן, להורות לפרידמן לארוז את חפציו עוד הערב".
 
בתנועה הוסיפו כי "עם ידידים כמו פרידמן, מי צריך אויבים?! כל בר דעת מבין שסיפוח הגדה יוביל את האזור לאסון תוך איום ממשי על קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. את המחיר על מעשה נפשע כזה ישלמו אך ורק תושבי האזור, ולא פרידמן או טראמפ".

יו"ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג: "כל עוד פרידמן הוא שגריר ארה"ב לישראל ולא למדינת ההתנחלויות, עליו לדעת שסיפוח הוא אסון למדינת ישראל. השגריר לא נמצא כאן על מנת לסייע לזרוע ההתנחלויות הקיצונית והמשיחית, שפועלת כדי לסכל כל אפשרות לחיים של שלום וביטחון וללא כיבוש. שלום הוא האינטרס של ישראלים ופלסטינים שחיים כאן, גם אם הממשל האמריקאי החליט לשרת את הימין הקיצוני בלבד".