שגריר ארה"ב בישראל עורר היום (שבת) סערה לאחר שטען בראיון ל"ניו יורק טיימס" כי "לישראל יש זכות לספח שטח מסוימים ביהודה ושומרון". בתגובה לדברים, אמר בכיר בארה"ב לסוכנות הידיעות רויטרס כי "ישראל לא הציגה שום תוכנית לסיפוח חד צדדי של חלקים בגדה המערבית, ומהלך כזה כלל לא נמצא על הפרק". 



מבחינת הפלסטינים, הייתה ההצהרה הזדמנות נוספת לתקוף את ממשל טראמפ בארה"ב, בו הם לא מוכנים לראות מתווך במשא ומתן עם ישראל. כזכור, בהמשך החודש צפויה להתקיים בבחריין "סדנה כלכלית", הסנונית הראשונה ב"עסקת המאה" של טראמפ, אולם הפלסטינים הודיעו לא מכבר כי יחרימו אותה. 



מזכ"ל אש"ף, סאיב עריקאת, תקף את פרידמן ואמר כי "שגרירו של טראמפ מוכיח מדוע עלינו לא להגיע לוועידה בבחריין. החזון שלו הוא לספח שטחים כבושים, מה שמהווה פשע מלחמה על פי החוקים הבינלאומיים". 



סאיב עריקאת. צילום: אמיר לוי, פלאש 90



דובר פת"ח, עוסאמה קוואסמה, אמר כי "פרידמן הציב את עצמו כדובר הגזענות ומשטר האפרטהייד הישראלי. במקום למלא את תפקידו כשגריר ארה"ב בישראל, הוא ממשיך לגלות עוינות נגד בני העם הפלסטיני, הופך את המציאות ואף מפר את החוק הבינלאומי. הצהרותיו הן גזעניות ומנוגדות לחוק הבינלאומי".



קוואסמה הוסיף כי "הקמת מדינה פלסטינית היא צורך חשוב לשלום והיציבות הבינלאומיים . אנחנו לא עם שעובר על החוק, אלא עם שיש לו זכות על האדמה, ההיסטוריה והתרבות. פרידמן אינו מייצג את הערכים, המוסר והחוקה של העם האמריקאי, שדוגל בצדק, חופש וזכויות, שלאף אחד אין את הזכות להמעיט בהן. הוא מייצג את השנאה, הגזענות וההפרה של זכויות העם הפלסטיני, ומגן על מפרת זכויות האדם הגדולה בהיסטוריה ובעולם, מדינת הכיבוש הישראלי". 


לדברי קוואסמה, "כל ההתנחלויות הקולוניאליסטיות, בלי יוצא מן הכלל, הן הפרה של החוק הבינלאומי ומהוות תוקפנות מתמשכת על העם שלנו. התירוץ של פרידמן, שמעוניין לספח אותנו ליישות הישראלית, הוא הכרה נוספת בתוכן ובמכלול של מזימת "עסקת המאה" וסדנת בחריין, ומצדיקה את העמדה שלנו כלפיה".
מזכ"ל תנועת היוזמה הלאומית הפלסטינית, ד"ר מוסטפא ברגותי, אמר כי "הצהרותיו של השגריר האמריקאי בישראל בדבר זכותה של ישראל לספח אדמות פלסטיניות כבושות, ונגד הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, הן חוצפניות, חסרות ערך ומהוות תוקפנות כלפי החוק הבינלאומי. הצהרות אלו לא הפתיעו אותנו, שכן פרידמן הפך להיות הדובר של נתניהו והמתנחלים הישראלים הקיצונים, והצהרותיו חושפות את טענות השווא של מארגני עסקת המאה, שנדחתה על ידי הפלסטינים והמדינות הערביות".


ארדן: "החלת החוק הישראלי ביו"ש הוא צעד בכיוון הנכון"



השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הגיב בטוויטר לדבריו של פרידמן ואמר כי "תפיסת העולם של ממשל טראמפ, שאותה ביטא השגריר פרידמן, היא היחידה שאולי תביא לשינוי ותגרום לפלשתינים להבין שחרם על ישראל ועל ארה״ב ותמיכה בטרור ובהסתה לא יביאו אותם לשום הישג והם אלה שבעיקר יפסידו מסרבנות השלום. שנים מכרו לפלשתינים שהזמן פועל רק לטובתם ולכן (ומעוד סיבות) הם סירבו לכל הצעת פשרה. בעידן אבו מאזן כבר לא יהיה מו״מ מדיני. רק אם המנהיגות הבאה של הפלשתינים תפנים יחד עם הציבור ברשות, שישראל והעולם לא יחכו להם, אולי תצמח שם מנהיגות שמוכנה גם לוויתורים פלשתינים. החלת החוק הישראלי על היישובים ביו״ש הוא צעד בכיוון הנכון שיעביר את המסר הזה ויקדם שלום".



תנועת "שלום עכשיו" הגיבה גם היא לדבריו של פרידמן: "השגריר פרידמן הוא סוס טרויאני בשליחות הימין המתנחלי המחבל באינטרסים של ישראל ובסיכוי לשלום. דבריו הקיצוניים וחסרי האחריות של פרידמן, רגע לפני פרסום תכנית השלום של הנשיא טראמפ, אינם מותירים מקום לספק - על הנשיא האמריקאי, אם בכוונתו לשמש כמתווך הוגן, להורות לפרידמן לארוז את חפציו עוד הערב".
בתנועה הוסיפו כי "עם ידידים כמו פרידמן, מי צריך אויבים?! כל בר דעת מבין שסיפוח הגדה יוביל את האזור לאסון תוך איום ממשי על קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. את המחיר על מעשה נפשע כזה ישלמו אך ורק תושבי האזור, ולא פרידמן או טראמפ".
יו"ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג: "כל עוד פרידמן הוא שגריר ארה"ב לישראל ולא למדינת ההתנחלויות, עליו לדעת שסיפוח הוא אסון למדינת ישראל. השגריר לא נמצא כאן על מנת לסייע לזרוע ההתנחלויות הקיצונית והמשיחית, שפועלת כדי לסכל כל אפשרות לחיים של שלום וביטחון וללא כיבוש. שלום הוא האינטרס של ישראלים ופלסטינים שחיים כאן, גם אם הממשל האמריקאי החליט לשרת את הימין הקיצוני בלבד".