עסקת המאה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שנכתבה על ידי יועציו, הייתה אמורה להוביל למו"מ בין ישראל לפלסטינים - אולם היא מתקשה להמריא. גם הוועידה הכלכלית בבחריין, שנועדה להיות יריית הפתיחה של התוכנית, נתקלת בקשיים לא מבוטלים, ביניהם הבחירות החדשות בישראל והסירוב של הפלסטינים להגיע אליה.



הערב (ראשון) פורסם בחדשות 13 כי ישראל עדיין לא קיבלה הזמנה רשמית להגיע לאירוע, שאמור להתקיים בעוד כשבועיים, בתאריכים ה-25 וה-26 ליוני. על פי הדיווח, יועצו הבכיר של טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר לנתניהו כי ארה"ב ממתינה לקבל אישורים ממדינות רבות שהוזמנו לפסגה, בעיקר מוסלמיות, ורק לאחר שתקבל אותם תועבר לישראל הזמנה רשמית. בין המדינות שלא השיבו להזמנה נמצאות גם מצרים וירדן, למרות לחצים גדולים שמופעלים עליהן מהבית הלבן. 



כזכור, בשבוע פורסם בכאן 11 כי הבית הלבן הזמין מספר מדינות אירופאיות להשתתף בסדנה, אך הן לא השיבו להזמנה ולא אישרו הגעתן. על פי הדיווח, המדינות האירופאיות - שזהותן לא פורסמה, מסתייגות מהתוכנית האמריקאית משני טעמים. הטעם הראשון לחוסר המענה להזמנה, הוא חוסר אמון אירופי בתוכנית, שנתפסת כמוטה לצד הישראלי, וככזאת שלא תעמוד בתנאי הסף הפלסטינים. 


דונלד טראמפ. עסקת המאה נתקלת בקשיים. צילום: רויטרס

 
הטעם השני פחות קשור ליחסי ישראל והפלסטינים, ויותר למתח שבין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שחתום על התוכנית, והאיחוד האירופי. על פי הדיווח, למרות שמספר מדינות אירופאיות הוזמנו לפסגה, האיחוד האירופי עצמו לא הוזמן, וזאת בשל הסלידה של הבית הלבן למוסדות על לאומיים. יש לציין כי יועצו המיוחד של טראמפ - חתנו ג'ארד קושנר, נמצא בימים אלה בבריסל, שם הוא דן עם בכירי האיחוד האירופי. באירופה עצמה תיארו את ההתנהלות האמריקאית לקראת הוועידה כ-"בלאגן" כאשר מההזמנות נשלחו לבנק המרכזי של מדינות, חלק למשרד האוצר וחלק למשרדי החוץ. 

בינתיים, מערכת היחסים בין האמריקאים לפלסטינים מוסיפה להתדרדר, כאשר במהלך השבת עורר סערה שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, כשאמר בראיון ל"ניו יורק טיימס" כי לישראל יש זכות לספח חלק מהשטחים. כך למשל, מזכ"ל אש"ף, סאיב עריקאת, תקף את פרידמן ואמר כי "שגרירו של טראמפ מוכיח מדוע עלינו לא להגיע לוועידה בבחריין. החזון שלו הוא לספח שטחים כבושים, מה שמהווה פשע מלחמה על פי החוקים הבינלאומיים".