השופט בדימוס אליהו מצא, אמר הבוקר (שני) ב-103FM כי בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את השימוע בעניינו היא חלק מ"תרגילי סחבת" בהם הוא נוקט "לדחות את הקץ כמה שאפשר". בראיון לתוכניתה של אילה חסון, הוסיף מצא כי לדעתו יש לקיים את השימוע במועד קרוב: "אי אפשר לדחות את זה ל-2020".

מהי זווית המבט שלך בהקשר לשימוע? לדחות או לא לדחות?
"אני חושב שכולנו זוכרים את הבטחתו של נתניהו לפני הבחירות, כשטען שירסק את שפורסם בכתב החשדות עוד בשימוע. הוא טען שירסק את מגדל הקלפים שבנתה נגדו הפרקליטות ולא יישאר ממנו דבר. הוא יפורר אותו וכל העם יראה שידיו נקיות. מאז מר נתניהו מבצע תרגילי סחבת כדי לדחות את הקץ כמה שרק אפשר. לפני הבחירות האחרונות חשבנו שהמניע שלו לדחות את השימוע שוב ושוב נובע מהתקווה שיצליח לאחר הקמת הכנסת החדשה להריץ הצעות חקיקה שיחסנו אותו מפני העמדה לדין".

"היועץ המשפטי לממשלה העמיד את חומר החקירה לרשות סנגוריו של נתניהו לפני חודשים רבים. במשך תקופה הם סרבו לקבל את החומרים ובסופו של דבר רק עורך הדין חדד קיבל את החומר. מאז עברו כשישה חודשים, שהם זמן סביר ומספיק כדי לקרוא את החומר ולקבוע עמדה", אמר השופט בדימוס. 
 


"כעת מר נתניהו מבקש שוב לדחות את השימוע. קשה להבין מה מניע אותו אם לא הכוונה להריץ הצעות חקיקה שיחסנו אותו מפני העמדה לדין. להבנתי לא יכולה להיות סיבה אחרת. היועץ המשפטי לממשלה נהג במשך כל התקופה כולה ברוחב לב גדול כלפי הצרכים של הסנגוריה של מר נתניהו והגיע למסקנה שאין להרשות את הסחבת הזו מעבר למידה. לכן הוא דחה את הבקשה של רה"מ. מר נתניהו עצמו אינו צריך להיות עסוק בשימוע, זה עניינו של הסנגור", הוסיף.

נתניהו טוען שהוא חייב להיות מעורב בנושא כי הוא מכיר את כל הפרטים.
"כבר ראינו שרה"מ מסוגל לעבוד במשך כל היום ולקיים ישיבות משתיים בלילה עד שעות הבוקר המוקדמות. כנראה שכושר העבודה של נתניהו הוא בלתי מוגבל. הוא יוכל למצוא את השעות הספורות להאיר את עיניהם של הסנגורים שלו".
 
אתה חושב שאם הוא יעתור לבג"ץ העתירה תתקבל?
"אני לא מאמין שהיא תתקבל. ההערכה שלי היא שהסיכוי שלו דל מאוד. הוא יכול לומר שהוא מוותר על השימוע ופונה למשפט. לשימוע יש חסרונות ולא רק יתרונות".
 
איזה חסרונות?
"לחשוף ראיות שבכוונתם להעלות במידה ויוגש כתב אישום. כך הם מאבדים את אלמנט ההפתעה. אולמרט לדוגמה ויתר על השימוע. אם נתניהו בכל זאת רוצה ללכת לשימוע – צריך לקיים אותו במועד שנקבע. אי אפשר לדחות את השימוע עד 2020. אגב, כל ההליכה לבחירות החדשות הייתה כמובן החלטה אישית של מר נתניהו שסירב להחזיר את המנדט לנשיא המדינה בטענה שאם הוא לא ראש הממשלה אף אחד לא יהיה ראש הממשלה".

אליהו מצא. צילום: אביר סולטאן, פלאש 90
אליהו מצא. צילום: אביר סולטאן, פלאש 90



"פרישה תמורת הסדר באישומים"
 
כל חברי הכנסת יכלו שלא להסכים לבחירות. אף אחד לא עמד עם אקדח לרקה שלהם. הרבה הצביעו בעד. 
"יש כאן איזושהי תופעה של דמוקרטיה של שלטון יחיד. נתניהו מנצל את כל יכולותיו. מכנים אותו קוסם שמסוגל להניע תופעות חדשות. כנראה שהוא השיג את מה שהוא רצה בדרך זו".
 
הזדמן לך להיחשף לראיון שקיים פרקליט המדינה ב'מקור ראשון'? הוא טען שתיק 4000 הוא תקדימי.
"לפעמים גם תיקים ניסיוניים צריכים להביא לבירור. איש מהרחוב לא יכול לעשות עסקאות מהסוג הזה. יש כעת כתב חשדות וצריך לברר את הפרשה הזו. אני יכול לומר שלדעתי המשא ומתן בין נתניהו לנוני מוזס בתיק 2000 הוא עסקת שוחד מושלמת. היועץ החליט להסתפק במרמה והפרת אמונים בלבד". 

היית ממליץ לנתניהו לפרוש?
"זה תלוי בו. נאמר בעבר שיעקב וינרוט ז"ל הציע לו דיל שכלל את פרישתו והסדר באישומים. זה יכול להיות מהלך חכם מבחינתו אך זה שיח תיאורטי. הוא כלל לא מתכוון לפרוש. הוא רוצה להיות ראש הממשלה עד הרגע האחרון ולכן חבל לדבר על זה".
 
איזה משקל היית שם לשופט בבואו לבחון מקרה כזה? 
"כשמבררים אשמה אין שום משקל. כשמגיעים לגזירת הדין אפשר להתחשב בנסיבות".
 
מבחינת הכרעה משפטית זה לא משנה?
"זה לא משנה שום דבר. בפרשתו של אריק שרון כתבתי שאמנם המבחן הוא אותו מבחן - הראיות והסיכוי להרשעה - אך יש להביא בחשבון גם את התוצאות הפוליטיות של העמדת ראש ממשלה לדין פלילי. אני חושב שבמקרה של נתניהו – הכל כבר נלקח בחשבון".
 
אתה מתכוון לתיק היווני? 
"כן. אז הייתה מחלוקת בין היועץ המשפטי לממשלה לבין פרקליטת המדינה".
 
מזוז סגר את התיק.
"נכון. אני כתבתי את פסק הדין בו אישרתי את ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה".
 
אתה שלם עם ההחלטה הזו?
"שלם לגמרי. למען האמת אני שלם כמעט עם כל ההחלטות שלי".