יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר (חמישי) בגלי צה"ל למערכת הבחירות הקרובה, והבהיר כי מפלגתו תהיה חברה "רק בממשלה רחבה עם שתי המפלגות הגדולות". לדבריו, "אם לא נקבל מאף מפלגה התחייבות לשבת בממשלה רחבה וליברלית - לא נמליץ על אף אחד".

איך תגרום לגנץ לשבת עם נתניהו אחרי מה שהוא אמר?
"קודם כל, מכיוון שבבחירות הקרובות שתי המפלגות ביחד לא הגיעו ל-60 מנדטים, יצטרכו להתגמש ולחשוב איך אנחנו בכל זאת לממשלה יציבה, רחבה וכזו שתוכל לתפקד במשך 4 שנים, ולא לחזור למערכת בחירות".
דיברת איתם?
"ברור שגם גנץ וגם נתניהו מעדיפים ממשלה צרה עם החרדים. שמענו גם את בוגי יעלון, אני לא יודע עד כמה נכונה הידיעה... כל מה שראיתי בחודש האחרון, אם זה החנופה מצד גנץ וחבריו לחרדים - זה מצביע על הכיוון הרצוי מבחינתם. אני חושב שממשלה כזו לא טובה לצרכים של מדינת ישראל בעת הזו. אני מקווה שנגיע ליום הבחירות עם מספיק מנדטים כדי לכפות את זה גם על זה וגם על זה". 

המטרה האמיתית שלך היא להיות לשון מאזניים כדי לכפות רוטציה איתך?
"אני הייתי לשון מאזניים גם בבחירות האלה, ואמרתי מראש שלא צריך רוטציה. מי שיקבל הכי הרבה מנדטים צריך להיות ראש הממשלה. אם אקבל הכי הרבה אני צריך להיות רה"מ. נתניהו רוצה למקד את הקמפיין בשאלה מי יהיה רה"מ, ואני חושב שמה שחשוב זה איזו ממשלה תהיה. נתניהו רוצה ממשלת הלכה. תראה מה הרב רפי פרץ אמר על התחבורה הציבורית בשבת. זה טירוף הדעת. זה ממשלה עם סמוטריץ', בן גביר, ליצמן, דרעי... כולם צריכים להבין איזו ממשלה רוצה נתניהו". 
 
גנץ. "לא פוסל אותו ולא את נתניהו". צילום: אבשלום ששוני
גנץ. "לא פוסל אותו ולא את נתניהו". צילום: אבשלום ששוני

כולם אומרים שאתה רוצה להעיף אותו.
"חס וחלילה, אם הוא יקבל את רוב המנדטים אני אתמוך בו. אני חושב שהוא מנסה לברוח מהאמת, הוא נכשל בניהול המשא ומתן. הרבה לפני שהיו בחירות באופק הבאתי את חוק הגיוס ואמרתי שלא נזוז מילימטר. כולם ידעו מה עמדותינו. צריך להבין שחוק הגיוס זה הרבה מעבר לזה, זה הפך לסמל אחרי סגירת המרכולים בשבת ומפעל פניציה. אי אפשר היה לוותר יותר. זה שנתניהו החליט להיכנע לחרדים, ואפילו היה מוכן ללכת לבחירות - על זה צריך לשאול אותו למה הוא כל הזמן נכנע לחרדים?". 
תמליץ על גנץ אם הוא יקבל הכי הרבה מנדטים?
"אני לא פוסל אף אחד, לא את גנץ ולא את נתניהו. אנחנו, כרגע, בעת הזו נהיה חברים רק בממשלה רחבה עם שתי המפלגות הגדולות. אני לא נגד החרדים, אנחנו לא שינוי, לי היו יחסים טובים עם הרבנים במשך שנים. אני בעד היהדות, אבל נגד כפייה דתית. אני לא מוכן שמישהו יחליט שהוא סוגר מרכולים בתל אביב או בראש פינה בשבת. אני לא מתערב אצל החרדים בבני ברק, והראשון שיתנגד לפתיחת מרכולים שם. אבל אני לא מוכן שהם יתערבו בחיי הקהילה בראש פינה או בתל אביב". 
אם במצב תיאורטי גנץ יקבל יותר מנדטים מנתניהו - תמליץ עליו?
"לפני שנמליץ, נדרוש משתי המפלגות הגדולות להתחייב לעקרון של ממשלה רחבה וליברלית. בין תוצאות הבחירות למפגש אצל הנשיא יש שבועיים לניהול מגעים. אם לא נקבל התחייבות משתיהן להסכמה הזו, לא נמליץ על אף אחד. אנחנו אומרים באופן ברור ושקוף מראש - לא נסטה מהדרך שלנו. מה שכן צריך להבין, זה איך מתנהל הצד השני. אני רואה ב"ביביתון" היום כותרת ראשית שאומרת 'להעלים את ליברמן'. כמובן שזה קיבל אישור של הצנזור הראשי מרחוב בלפור. כשמדברים במונחים האלה, ברור שכל האמצעים כשרים".
סמוטריץ' אומר שאתה לא ימין.
"ברור שהוא מדבר מגרונו של נתניהו. אני חושב שמי שבאמת לא שייך לימין זה מי שהצביע בכנסת בעד ההתנתקות ונכנע לטרור, וזה נתניהו. הוא משלם פרוטקשן לחמאס. מי שהתנצל בפני ארדואן ושחרר אלפי מחבלים בעסקת שליט זה נתניהו. מה הקשר בין נתניהו לימין? מלחמה בטרור תמיד הייתה מטרה של כל ממשלות ישראל. אי אפשר גם להכיל 500 רקטות ולהפוך את כל תושבי הדרום לבני ערובה, ולשלם להם פרוטקשן. ראש בית"ר כתב פעם שהשקט הוא רפש. מה שאנחנו רואים עכשיו זה לא ימין. הסדרה עם חמאס זו מכבסת מילים לכניעה לטרור, שתחתיה חמאס מתחזק פוליטית, לא רק ברצועת עזה, אלא גם ביהודה ושומרון. הם מצליחים לגייס עוד ועוד אנשים ולשלם משכורות. בגלל הרקטות והאלימות שהם נוקטים, הם מצליחים להביא הישגים לעזה. הצעתי תכנית בנושא, אפשר למגר את שלטון החמאס - זה סעיף שגם נתניהו חתם עליו בהסכם הקואליציוני". 
 
נתניהו. "צוחק מי שצוחק אחרון". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו. "צוחק מי שצוחק אחרון". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נתניהו צחק עליך עם מיגור החמאס.
"צוחק מי שצוחק אחרון. נתניהו מנע כל פעילות נגד חמאס, ועכשיו הוא מונע כל פעולה אמיתית מול צירי חמאס בכלא הישראלי. הוא גם פה הוביל כניעה לחמאס. מי שמנהל את בתי הסוהר זה לא שב"ס, אלא חמאס". 
במו"מ הקואליציוני תוותר על הדרישה לפנסיות חובה?
"זה לא פנסיות חובה, זה הכנסת מינימום לשכבה החלשה ביותר. יש פה שכבה של גמלאים, ולראש ממשלה אין מושג על מה הוא מדבר. הוא דיבר על פנסיות לעולים, אבל אי אפשר להפריד בין עולים לאחרים. אין דבר כזה. מה שביקשנו זה להשלים הכנסת מינימום בגובה 70% משכר המינימום במשק. אני רוצה להבין מה סדר העדיפויות, ולכן נראה איפה הקיצוצים. יש רב מקום אחד שלא מתוכנן בו שום קיצוץ - תקציב הישיבות".

בהתייחס לגרעון בתקציב, אמר ליברמן: "לכל בר דעת מובן שאנחנו נמצאים בבור עמוק מאוד. אף אחד לא יודע בדיוק עד כמה הוא עמוק, אבל כולנו יודעים שאנחנו הולכים לשורת גזירות וקיצוצים. את הכל דוחים בינתיים לאחר הבחירות, כשברקע יש איומים ביטחוניים. לכן, על מנת להתמודד עם אתגרים מהסוג הזה צריך ממשלה רחבה. כל ממשלה צרה תהיה צרה למדינת ישראל. הגיע הזמן לחשוב קצת גם על המדינה. אני הכרתי שני אנשים שמאוד לא אהבו זה את זה, יצחק שמיר ושמעון פרס, והם התעלו על זה והצליחו להוציא את העגלה מהבוץ ולהתגבר על משבר כלכלי עמוק".