ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ממשל טראמפ, נפגש היום (ראשון) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בולטון נחת אתמול באזורנו לקראת הפגישה המשולשת שתתקיים בירושלים מחר בין היועצים לביטחון לאומי של ישראל, ארה"ב ורוסיה. בפגישה בין נתניהו לבולטון, בה משתתפים ראש המל"ל בן שבת, שגריר ארה"ב בישראל פרידמן ושגריר ישראל בארה"ב דרמר והמזכירים הצבאיים של רה"מ, דנים השניים במתיחות הצבאית מול איראן ובאתגרים הביטחוניים האחרים של ישראל באזור. 



ראש הממשלה נתניהו אמר בדבריו במסיבת העיתונאים לפני פגישתם של השניים: "תומכי הסכם הגרעין עם איראן טענו שהיא תחל לבנות ולחזק את עצמה מבפנים - ובמקום, היא בונה אימפריה. היא מפיצה טרור, בונה בסיסים בסוריה ועושה מאמצים להעברת נשק מתוחכם לחיזבאללה".



עוד הוסיף נתניהו: "כשהסנקציות נגד איראן הוסרו בגלל הסכם הגרעין וכסף זרם, התוקפנות של איראן גברה. מי שאומר שרק לאחרונה החלה התוקפנות - חי בממד אחר".



צילום: אמיל סלמן, פול



בולטון אמר בנאומו כי "איראן ממשיכה לפעול להשגת נשק גרעיני ובונה את משמרות המהפכה. אלה לא סימנים לאומה שוחרת שלום. אף אחד לא העניק לאיראן רישיון ציד. הצבא שלנו מוכן לפעול. הסנקציות נושכות ועוד יתווספו. אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".



לאחר נחיתתו בישראל כתב בולטון בטוויטר: "טוב לחזור לישראל. אני ממתין לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו יחד עם עמיתי מרוסיה וישראל, מאיר בן שבת וניקולאי פטרושוב, כדי לדון בביטחון האזורי".



הפסגה המשולשת, הראשונה מסוגה, תתמקד בנעשה בסוריה שלאחר ניצחונו של אסד על המורדים. ישראל תבקש להתמקד בנוכחות האיראנית בסוריה ובלבנון ובצורך במעורבות האמריקאית, ובעיקר בזו הרוסית, כדי למנוע התבססות של הכוחות הללו בשטח. מזכיר מועצת הביטחון הרוסית ניקולאי פטרושב, שצפוי לנחות מחר בישראל, מתכוון להציג את האינטרס הרוסי באזור, אך לא פחות מכך, את זה של איראן. בעבר אמרו בכירים רוסים כי סוריה צריכה בעתיד להיות ריקה מכוחות זרים, אך גורמים ברוסיה הבהירו כי כי איראן סייעה לסוריה במלחמתה נגד דאע"ש ונגד ארגונים אחרים, כך שסילוקה המיידי מהשטח הוא משימה כלל לא פשוטה. בפגישה בין היועצים לביטחון לאומי ישתתפו גם בכירים ממערכת הביטחון הישראלית. המטרה היא להגיע להסכמות בין שלושת הצדדים בסוגיה הסורית.