אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, צפויים מחר עובדי משרד החוץ, הביטחון והכלכלה לפתוח בעיצומים לנוכח כוונת משרד האוצר לקצץ ב"תקציבי הייצוג". מדובר בתקציבים המאפשרים לדיפלומטים ליצור קשרים עם ראשי ממשלות, שרים, ראשי מטה, מנכ"לי חברות ועוד. למעשה, מדובר בתקציב המאפשר לדיפלומטים ולשליחים של המשרדים השונים לערוך קבלות פנים ולקיים פגישות בלתי פורמליות, המאפשרות יצירת קשר אישי בלתי אמצעי החשוב ביום פקודה.  



באוקטובר 2018, במסגרת קיצוצים במשרדים השונים, שינה משרד האוצר באופן חד־צדדי את הנוהל המאפשר לדיפלומטים ולשליחים לקבוע כיצד ומתי להשתמש בתקציב זה, ללא היוועצות עם הגורמים המקצועיים, למרות פניות חוזרות ונשנות לאורך השנים מצד המשרדים להסדיר את הנוהל.



גורמים במשרד החוץ אמרו ל"מעריב": "מדובר בתקציב של כמה מאות דולרים בודדים לשליח מטעם המדינה, שכל מטרתו להביא הכנסות כלכליות לישראל או הישגים מדיניים וביטחוניים בדמות רכש או סיכול גורמים עוינים". סך ההכנסות מהסכמים דיפלומטיים שכאלה, כגון הסכמי שכר חופשי, עומד על עשרות מיליארדי שקלים בשנה.



דנה בנבנשתי־גבאי, מנהלת מחלקת ביטחון אזורי ויו"ר ועד העובדים המדיני של משרד החוץ, אמרה ל"מעריב": "הכספים הם כלי העבודה שלנו, ואנחנו זקוקים להם כדי לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל. לדוגמה, תוכנית מחיר למשתכן לא הייתה מיושמת אלמלא נחתם הסכם להבאת עובדי הבניין הסינים. דוגמה נוספת היא ההוזלה בהוצאות הסיעוד בישראל, בעקבות הסדר עם ממשלת הפיליפינים. כל זאת התאפשר בזכות הקשרים הללו". עוד הוסיפה בנבנישתי־גבאי: "האוצר צריך לעשות חישוב של עלות מול תועלת. ההחלטה הזו תביא בסופו של דבר לאובדן הכנסות למדינה, מה שיגדיל את הגירעון ולא יצמצם אותו".



הקונסול הכללי בסן פרנסיסקו שלומי קאופמן הסביר כיצד "תקציב הייצוג" מאפשרים לעצור תהליכים אנטי־ישראלים בעולם. לדבריו, בסיפור של ענקית השכרת הדירות Airbnb, כשראשי החברה הודיעו כי יפסיקו לפרסם דירות הממוקמות בהתנחלויות, נכנסו לתמונה אנשי משרד החוץ, נפגשו עם בכירי החברה והצליחו להביא לביטול ההחלטה.



קאופמן מספק דוגמה נוספת: "ראש הממשלה נתניהו הגדיר את קו התעופה בין ישראל לסן פרנסיסקו (עמק הסיליקון), כאחד החשובים ביותר לכלכלת המדינה. לפני שלוש שנים הוקם קו תעופה של חברה אמריקאית (דלתא), ואנחנו פעלנו להקמת קו של אל־על, שסיפק מקומות עבודה נוספים לישראלים וגם הביא אופציות נוספות לחיזוק הקשר בין אנשי עסקים לבין קרנות הון סיכון".



העובדה שבשלושת משרדי הממשלה החשובים יפתחו העובדים בעיצומים היא חסרת תקדים. העובדים מתכננים להקפיא חתימה על הסכמים שנרקמים בימים אלה עד למציאת פתרון.