מהפך במרצ: חברי ועידת המפלגה בחרו את ניצן הורוביץ ליו"ר החדש, במקום היו"ר הנוכחית תמר זנדברג, ברוב של 458 קולות מול 388. לאחר ניצחונו, בירך הורוביץ את היו"ר היוצאת זנדברג. ""אני רוצה להודות ליושבת ראש מרצ היוצאת תמר זנדברג, שהובילה את המפלגה בתקופה לא פשוטה וניהלה קמפיין ראוי עד לשניה האחרונה. תודה תמר, אני שמח שאת חלק מצמרת המפלגה הזו, ואני מצפה ואפעל לשיתוף פעולה מלא עם כל החברים, כן גם עם אלה שלא תמכו בי במירוץ הזה. כולנו חייבים עכשיו להניח ליריבות הזו בצד, לשלב ידיים, ולהתקדם הלאה - ביחד. כולנו ביחד".
 
הורוביץ, שהינו חבר הקהילה הגאה הראשון העומד בראשות מפלגה בישראל, הוסיף בנאומו: "לאן אנחנו הולכים מכאן? ראשית לחזק את מעמדנו ואת אחיזתנו בציבור, ולהדגיש את ערכינו - חברה שבמרכזה שיוויון ערך האדם. כל אדם באשר הוא אדם: יהודי וערבי, אישה וגבר - כל אדם הוא עולם ומלואו וכל אדם הוא בעל זכויות שוות. כן - זקנים, צעירים, עובדים, להט״בים. לכל אחת ואחד מאתנו הזכות לחיות בארץ הזו כאנשים חופשיים. בכבוד, בלי פחד, בלי כפייה, בלי מצוקה".

"כחול לבן - בועת סבון"
 
"יש עוד גורם היום בזירה, אפילו גורם גדול, כחול-לבן. הם כמפלגת אופוזיציה ראשית אמורים לאתגר את הממשלה. אבל זו בועת סבון על נומבון. 35 מנדטים חסרי מעש וחסרי תוחלת. מרצ, לעומתם, היא מפלגה אמיתית, לא קומבינה של ערב בחירות. מרצ היא תנועה בעלת שורשים של יותר ממאה שנה. מרצ מבוססת על ערכים שעמדו למבחן. אנחנו לא חתול בשק של ערב בחירות. אצלנו יודעים בדיוק על מה נילחם ובאיזה צד נהיה. אני קורא לכל האנשים שעזבו אותנו לטובת כחול-לבן בבחירות האחרונות – בואו הביתה".

מכחול לבן נמסר בתגובה לדברי הורוביץ: "אנחנו בהחלט הגורם היחיד שיכול לנקות את הפוליטיקה הישראלית ולהביא להחלפת שלטון נתניהו. התנשאות כלפי למעלה ממיליון ישראלים שהצביעו לכחול לבן לפני חודשיים וחצי אינה מתכון להצלחה".

זנדברג אמרה לאחר ההפסד כי "זה לא נחמד להפסיד אבל מי שלא מפסיד גם לא מנצח. מאחלת הצלחה לניצן. מרצ בשבילנו יותר גדולה מבן אדם אחד, זה השמאל של ישראל. אני כאן בשביל העתיד של המדינה שלי ולא הולכת לשום מקום"

צילום: אבשלום ששוני

אחוז ההצבעה הגיע ל-81 אחוז, כאשר הבחירות עמדו הפעם בסימן ויכוח פנימי במפלגה - האם ללכת לקו יותר מובהק של שמאל עם שותפות יהודית-ערבית או להתמרכז ולהתחבר למפלגת העבודה, ואולי למפלגה שיוביל ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. כעת, התוצאה במרצ מקדמת את האפשרות לקידום איחוד בשורות השמאל, אליו דוחף ברק, שימתין כעת במתח לתוצאות ההצבעה בשבוע הבא בפריימריז בעבודה.
 
הבחירות התקיימו בקרב כ־1,000 מחברי ועידת המפלגה שהתכנסו היום באקספו בתל אביב (גני התערוכה לשעבר). הוועידה תבחר את הרשימה לכנסת ביום חמישי בעוד שבועיים. 

זנדברג היום: צילום: פלאש 90


ח״כ עמיר פרץ בירך את הורוביץ: "ברכות לחברי ניצן הורוביץ שנבחר לראשות מרצ. מרצ היא מפלגה חשובה לדמוקרטיה הישראלית. אני מאמין שהיו״ר הנבחר יתרום להצלחת המחנה הדמוקרטי בישראל במאבק המשותף שלנו למען הצדק החברתי, השלום והשוויון ובעבודה המשותפת שלנו להחלפת נתניהו".

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, בירך גם הוא את הורוביץ: "‫דעותיה של מרצ בשלל הנושאים רחוקות ממני באופן קיצוני, אבל אי אפשר שלא להעריך את ההליך הדמוקרטי שמתרחש במפלגה, הליך שקיים עוד רק בליכוד ובעבודה. אני מברך את ניצן הורוביץ על בחירתו ליו"ר מרצ".
 
הורוביץ, שכיהן בעבר פעמיים כח"כ מטעם מרצ, הוא עיתונאי, פרשן לעניינים בינלאומיים ויוצר דוקומנטרי. ברקורד שלו גם התמודדות על ראשות עיריית תל אביב באוקטובר 2013, אך הוא הפסיד אז לרון חולדאי. בהורוביץ תמכו, בין היתר, יו"ר הסיעה ח"כ אילן גילאון, ח"כ מיכל רוזין ועלי סלאלחה - מספר 5 ברשימה הנוכחית. רוזין תקפה לאחרונה בחריפות את זנדברג, וטענה כי היא הובילה את המפלגה ל"סף הכחדה”.