צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, אמר היום (ראשון) ב-103FM כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מתמקד באיך הוא ייזכר בדפי ההיסטוריה במקום במשא ומתן עם ישראל. הפרשן התייחס למעצרים שביצעה הרשות הפלסטינית בשישי האחרון נגד המשתתפים בוועידה הכלכלית בבחריין, ואמר כי ההנהגה הפלסטינית מעוניינת בהמשך הסכסוך עם ישראל.

"חלק ניכר מאנשי העסקים שרצו לצאת לוועידה יצאו מחברון. אחד מהם נעצר מיד כשהגיע. האשמה היא לא שהם נסעו לוועידה בבחריין אלא שחיתות, העלמת מיסים וכדומה", הסביר יחזקאלי בתוכניתו של אראל סג"ל.
 
בחברון יש בסיס אופוזיציה לשלטונו של אבו מאזן.

"החברונים מחזיקים את רוב הכלכלה. למשפחות שלמות יש את האישור לצאת מחברון ולהגיע לנתב"ג ללא בידוק".

 

אומרים שלאנשים מחברון יש ראש של יהודים. חלקם חשודים כמסתערבים.
"זה מחקרית נכון. בשבת הם לא עובדים, שומרים נידה. הם היחידים שיכולים לומר לאבו מאזן שהם לא יפספסו הזדמנות עסקית. אם אגב לקחו בחשבון שינסו לעצור אותם ולא היה אכפת להם".
 
באותו לילה שבאו לעצור אותם. חלקם ברחו לחלק היהודי בחברון?
"נכון. חלקם גם ברחו לישראל וחלקם בבואם שמעו על המעצרים ולא הגיעו למגע עם המודיעין הכללי. האיש היחידי שנעצר שוחרר בינתיים בלחץ של האמריקאים".
 
איך לאבו מאזן, שאוכל לאמריקאים מהיד יש אומץ לעשות דבר כזה ונתניהו לא מסוגל לפנות את חאן אל אחמר כי האמריקאים ביקשו ממנו?
"על החלק האחרון של השאלה אין לי תשובה. אבו מאזן בקרב על הדימוי והתדמית שלו. לא אכפת לו כי הוא יודע שהכסף יעבור אליו בכל מקרה. זו השנה בה הוא פונה לקהל הפלסטיני כדי לומר 'לא בגדתי ולא וויתרתי'. הוא מעז כי הוא תלוי בזה. אם הוא יתקפל ברגע הזה הוא ימכור את פלסטין. מה הוא צריך את זה ברזומה שלו?".
 
אבו מאזן בן ה-84 לא מדבר על העתיד האמיתי בין שני העמים אלא לתוך ספרי ההיסטוריה?
"כן. אבו מאזן משמר את מורשת ההנהגה הפלסטינית מאז ומתמיד. הנצחת העליבות הפלסטינית. אנחנו תמיד חושבים שכל ההסכמים באים כדי לפתור את הסוגיה הפלסטינית, אבו עלא אמר לי: 'אנחנו חיים מהסכסוך איתכם'. המטרה היא שימור הבעיה הפלסטינית. לכן כשעומדת מול אבו מאזן ועידה לפתרון הבעיה – הוא ילך הפוך. תעשיית אי השלום עדיפה להם מהשלום".
 
מה יקרה למי שנמצא במעצר ולמי שברח לישראל?
"הם ישלמו את המחיר, לא יגנו עליהם אך לבסוף הם יחזרו. אתם יודעים כמה עינויים היו ברשות הפלסטינית וכמה הפרות של זכויות אדם? זה לא המשחק שם בכלל. לכל אחד יש שלב של התעוררות והם יודעים את זה. הסיפור הגדול הוא הסוגיה הפלסטינית ומה אבו מאזן מעביר ליורש. אבו מאזן אמר שהוא לא מוכן לחזור לבית שלו בצפת. יממה לאחר מכן הבן שלו אמר שהוא דווקא כן מוכן לחזור. ב-2002 כולנו התפלאנו איך ערפאת פנה לאינתיפאדה אחרי שברק הציע לו הרים וגבעות בקמפ דיוויד. היינו בטוחים שמה שברק הציע ערפאת יקבל. הציעו לו 93%".

"אמרו לו תיקח את הרוב ואחר כך נתווכח על שבעת האחוזים. הוא השיב שבמתמטיקה הזו 93% הם פחות קרובים ל-100% מאשר 0%. הסיפור כאן הוא צדק. מבחינתם אין לנו זכות להיות בארץ הזו ולכן הם לא מוכנים לעשות איתנו את המשא ומתן. אם תקשיבו לצד הפלסטיני ולערבים הם אומרים זאת לא מעט. הם לא משקרים".
 
אתה מחזיר אותנו לתחילת התוכנית שלנו ולשיחה על אהוד ברק ולשנים 2002-2003 ולאינתיפאדה השנייה. הייתה אז תחושה של אפוקליפסה. מדינת ישראל לא תפקדה. לא יכולת לעבור בין המרכז לצפון.
"אני זוכר את זה. הייתי אז עיתונאי ואני זוכר שבמוקטעה אמרו שערפאת מתכנן לעשות לנו את מה שברק עשה בלבנון. הם טעו כי אז עם ישראל היה עם הגב לקיר וקרה מה שקרה. אחד העורכים של עיתון 'אל קודס' התוודה בשנה האחרונה ששאל את ערפאת על הסכם אוסלו ואיך הוא הסכים לו. ערפאת השיב לו שלא עניין אותו מה היה כתוב בהסכם אוסלו. הוא הסכים לו כי רצה שהיהודים יברחו מפלסטין כמו עכברים".