לאחר הסדנה בבחריין: ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, התייחס היום (רביעי) בתדרוך טלפוני לכתבים לעסקת המאה, ואמר כי "לא נצא לדרך עם עסקת המאה עד שלא יהיו הבנות בנושא השלום". 


"אנחנו מרוצים מאיך שהתנהלה הסדנה בבחריין, ומהעובדה שכולם אמרו שזו תכנית טובה, אבל צריך שממשלות יהיו מוכנות להגשים את המטרות", אמר קושנר בפתח דבריו, והוסיף: "כששמים קודם את הפוליטיקה, אנשים חוששים להמשיך הלאה, ואנחנו עשינו את ההפך. העובדה שהצבנו תכנית ברורה של 140 עמודים מראה שמדובר בתכנית רצינית".
 
"מטרת ההנהגה", הסביר קושנר, "היא לדאוג לאנשים ולשגשוג, ואנחנו לא רואים את זה בהנהגה הפלסטינית. הנשיא היה ברור והוא רוצה שיהיה פתרון, אכפת לו מהאזרחים הפלסטינים והוא רוצה לראות פתרון לבעיה הזאת. הפלסטינים צריכים להתקדם".
 
א-סיסי עם אבו מאזן ועבדאללה. "הנשיא המצרי הוא חבר טוב של טראמפ". צילום: רויטרס
א-סיסי עם אבו מאזן ועבדאללה. "הנשיא המצרי הוא חבר טוב של טראמפ". צילום: רויטרס

הוא אמר עוד כי "המחשבה היא שזו תכנית. אנחנו רוצים שתצא לדרך, אבל ברור שצריך שיהיה שלום כדי שהיא תצליח. אנחנו לא אומרים עכשיו, קדימה בואו נשקיע. לתת עכשיו כסף? אין מספיק ביטחון ואין מספיק שקיפות לאן הוא יילך. אנחנו ממשיכים לדבר עם התורמים הגדולים של הפלסטינים ולהסביר להם שהדרך שלנו היא נכונה יותר להשקעה, שתוביל לגידול, יציבות והזדמנויות".
 
כשנשאל על סוגיית הפליטים, אמר: "אנחנו נדבר על כך כשנגיע לחלק הזה של התכנית. יש דוגמה לפליטים יהודיים שהשתלבו בתוך הקהילות שלהם ברחבי העולם, אצל הפלסטינים זה לא קרה. ואנחנו צריכים לבדוק מדוע ומה הפתרון לך. העם בלבנון היה רוצה לראות פתרון לכך".

מה תפקיד מצרים בתכנית?
"זה תלוי במצרים, הנשיא א-סיסי הוא חבר קרוב של טראמפ. הוא לא מתבייש בדעותיו. הוא ללא ספק לא רוצה שיהיה טרור וקונפליקט. הוא מאמין בכבוד ובסובלנות, והוא עבד קשה כדי להשיג את זה במצרים. הוא העניק לנו כמה עצות על כך. אכפת לו מהפלסטינים, אבל הוא רוצה לראות את מצרים יציבה והוא מבין שצריך כאן אומץ של מנהיגים נוספים".