שליחי הבית הלבן למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט וג'ארד קושנר, "מחסלים כל סיכוי להשגת שלום במזרח התיכון", כך אמרו היום (חמישי) בכירים ברשות הפלסטינית במהלך התייעצויות שקיימו ברמאללה. חברי הוועד הפועל של אש"ף תקפו גם את שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, אותו הגדירו כ"מתנחל", זאת על רקע השתתפותו בחשיפת "הדרך לעולי הרגל" בעיר העתיקה בירושלים. לדבריהם, "השתתפותו חסמה כל אפשרות לדבר על תפקיד האמריקאים באזור, זאת לאור חבירת אמריקה לימין הקיצוני ולמתנחלים".

בהצהרתם, דחו הבכירים גם את דברי יועצו הבכיר של טראמפ וחתנו, קושנר, שצוטט השבוע באומרו כי תכנית השלום, הידועה בכינויה "עסקת המאה", תבקש לשלב פליטים פלסטינים בתוך מדינות ערב. "קושנר מדבר על סיום זכות השיבה לאחר כשלון סדנת מנאמה בניסיון למכור אשליות", אמרו ברמאללה. "הוא מקווה לעשות זאת באמצעות מיליארדי דולרים בניסיון לסחור בזכויות הפלסטינים תמורת כסף ופרוייקטים וירטואליים". 
 
גרינבלט. צילום: מרק ישראל סלם
גרינבלט. צילום: מרק ישראל סלם


ביום רביעי האחרון הכריז יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי "עסקת המאה הסתיימה". הוא הסביר אז כי "אנחנו לא מקבלים את העסקה. לא נאפשר לאמריקה לכפות את השקפתה עלינו. לא נקבל אותה כמגשרת היחידה. יש מתווכים אחרים כמו רוסיה, סין, האו"ם, האיחוד האירופי, יפן ומדינות ערב". 



עבאס אמר כי הוא מוכן לחדש את המגעים עם ממשל טראמפ רק אם יכיר בפתרון שתי המדינות ובמזרח ירושלים כעיר "כבושה", ו"בלגיטימיות בינלאומית כבסיס לכל דיאלוג". עם זאת, הוא הבהיר כי "לא סגרנו את הדלתות עם אמריקה. השארנו את הדלת פתוחה".