ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה לאיומיו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ביום שישי האחרון בראיון לערוץ אל-מנאר לרגל יום השנה ה-13 לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. "כמוכם, שמעתי את דברי הרהב של נסראללה, אז שיהיה ברור. אם חיזבאללה יעיז לעשות את השטות ננחית עליו ועל לבנון מכה צבאית מוחצת. אבל בניגוד לנסראללה אני לא מתכוון לפרט את התכניות שלי. די להזכיר את המנהרות שחפר נסראללה והשמדנו תוך ימים. ועל זה נאמר אל יתהלל חופר כמפתח", אמר נתניהו.



הנאום שנשא שלשום מזכ”ל חיזבאללה לרגל יום אל־קודס, כהזדהות עם מאבקם של הפלסטינים לשחרור ירושלים, תאם לכאורה את הסגנון המוכר והתוקפני שלו, אולם מאחורי האיומים המוכרים אפשר היה ללמוד שהאמירה החשובה ביותר של מנהיג הארגון השיעי עוסקת דווקא במישור הדיפלומטי - הניסיון הבינלאומי המשותף ללבנון ולישראל להגיע להסדרה במחלוקת על הגבול הימי ביניהן.



עצם התייחסותו של נסראללה לנושא מחזקת את הטענה שהפעם המשא ומתן רציני. מקורות נוספים מעידים על סיכוי גבוה ועל נכונות של כל הצדדים להגיע להסדרה. למעשה, נסראללה סיפק גיבוי מפורש למגעים באומרו: “אנחנו עומדים מאחורי המדינה גם בסוגיית הסדרת הגבול. אנחנו סומכים על ההנהגה בלבנון שתדע לעמוד על זכויות המדינה ולהשיג את מה שמגיע לעם הלבנוני”.



נסראללה התייחס בנאומו גם למתיחות בין ארה”ב לאיראן, ואמר כי אם תפרוץ מלחמה, את המחיר תשלמנה ישראל וסעודיה.עוד אמר כי האמריקאים מבינים היטב שאם תתחולל מלחמה, היא לא תישאר בגבולות איראן.



נסראללה עם מפת ישראל. צילום מסך
נסראללה עם מפת ישראל. צילום מסך



אולם חרף האיומים והעקיצות שהופנו כלפי ישראל, נסראללה לא ציין במפורש כי ארגונו ימהר להצטרף לאיראנים או יפעל בשליחותם גם נגד מטרות ישראליות. האמירה הזאת תואמת גם את התפיסה בארץ, שלפיה נסראללה אומנם מחריף את הטון נגד ישראל, אבל מתנהל בצורה פרגמטית ואינו מעוניין בעימות צבאי איתה ואינו חותר אליו.



בנאומו סיפק נסראללה כותרת מעניינת נוספת בקשר לפרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה. הוא הכחיש את קיומם של מפעלים לייצור טילים מדויקים בלבנון, ואמר: “גורמים פנו אלינו וביקשו שנהרוס אתרים לייצור טילים מדויקים על אדמת לבנון. עצרתי את הגורמים ואמרתי להם, 'אנחנו ישרים יותר מהאמריקאים. אם אני אומר שאין בלבנון, אז זו בדיוק המציאות'”.



כצפוי, נסראללה לא התייחס לתמונות השמדת המנהרה האחרונה של הארגון בגבול לבנון בידי ישראל ולקמפיין האחרון של צה”ל בנושא. בישראל סבורים שהארגון השיעי ספג מכה קשה – מבצעית וכלכלית - כתוצאה מהשמדת המנהרות, אך עדיין אין בכך כדי לסכל את תוכניות ההתקפה העתידיות שלו לשטח ישראל. כבר עכשיו חלק ניכר מפעולותיהם של כוחות הארגון מושקע בתוכניות ובהכנות למקרה של מלחמה נגד ישראל.