ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש ממבקר המדינה החדש, מתניהו אנגלמן, חומרים פנימיים שנאספו במשרד מבקר המדינה בנוגע לתיק 4000. כך נודע ל"מעריב".



הכוונה היא לחומרים שנאספו על ידי משרד המבקר סביב פרסום דוח המבקר בעניין "פרשת בזק" ולהתכתבויות שערך משרד המבקר בעניין זה עם משרד המשפטים. כרגע לא ברור אם אנגלמן נעתר לבקשתו של נתניהו.



גורמים במשרד המבקר אמרו אתמול ל"מעריב" כי לא מן הנמנע שאנגלמן "יהפוך" את החלטת קודמו, המבקר לשעבר יוסף שפירא, וייעתר לבקשה. המבקר שפירא פרסם לפני שנתיים בדיוק (12.7.17) דוח חריף במיוחד על המתרחש בחברת בזק ובמשרד התקשורת, ובו נמתחה ביקורת קשה על התנהלות משרד התקשורת מול בזק, בתקופה שבה כיהן נתניהו כשר התקשורת ומקורבו, עד המדינה שלמה פילבר, היה מנכ"ל המשרד.



נתניהו כבר דרש את ההתכתבויות הללו, שהתנהלו בין המבקר לאנשי משרד המשפטים, וסורב על ידי שני הגופים: במשרד המשפטים הוחלט שלא להיענות לבקשה ושלא להעביר לידיו חומרים פנימיים. גם המבקר שפירא החליט שלא להעביר את החומרים הפנימיים.



כעת מנסה נתניהו לנצל את מינויו של אנגלמן, הנחשב למקורבו, כדי לקבל את החומרים שעל פי עורכי דינו "יסייעו להוכחת חפותו". מדובר, כנראה, בדין ודברים בין המבקר ליועץ המשפטי לממשלה בעניין פעילותו של נתניהו כשר תקשורת בכלל, ומול בזק בפרט.



מתניהו אנגלמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מתניהו אנגלמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בינתיים מקבל נתניהו מאנגלמן רוח גבית עזה בדמות העימות בין המבקר לוועדת ההיתרים וכוונתו של אנגלמן להחליף את הרכב הוועדה, כדי לאפשר לנתניהו לקבל מימון חיצוני להגנתו. לחלופין שוקל אנגלמן לאשר לנתניהו הלוואה פרטית ממקורבו, המיליארדר ספנסר פרטריץ', בסך 2 מיליון דולר, כדי לעקוף את החלטות ועדת ההיתרים.



גורמים מקצועיים במשרד המבקר ובמשרד המשפטים מותחים ביקורת חריפה על כוונה זו, לאור העובדה שאין שום אפשרות לפקח על הלוואה מהסוג הזה ולוודא שהיא אכן ניתנת ב"תנאי השוק" ושתשלומי ההחזר מבוצעים כנדרש, כולל בטוחות הולמות.



ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה כי "בבירור עם הגורמים הרלוונטיים במשרדנו לא נמצא תיעוד לפניה קודמת של מייצג ראש הממשלה למבקר הקודם. לכשתגיע פניה כתובה ממייצג ראש הממשלה למשרד המבקר היא תבחן".