ישוב הביתה? המרגל הישראלי ג'ונתן פולארד אמנם שוחרר מכלאו ב-2015, אך תנאי שחרורו נוקשים מאוד, וכפי שחשף הערב (שני) בראיון מיוחד שהעניק ל"חדשות 12", הם מקשים על מחלת אשתו, שחלתה במחלת סרטן השד. "להיות בעולם החיצון תמיד עדיף מלהיות בכלא, אבל זה כלא מדומה, כי אני צריך להקפיד על הזמנים ועל המקום ועל פעולותיו ואני כל הזמן תחת מעקב, אז אני חייב להיות מודע לכל דבר", פתח פולארד את הראיון. "אני רוצה להבהיר שאני לא עושה שום דבר שמפר את תנאי השחרור שלי", הוסיף, "אז אני רוצה להרגיע אנשים בעניין זה. הזמנתי אתכם באופן ייחודי לכאן, לביתנו, כדי שאנשים לא יראו ראיון רחוב שהם עלולים לפרש בטעות כמארב, שנתקלתם בנו במקרה, הרמתם מצלמה ואמרתם לי: 'תתחיל לדבר'".



מדוע החלטת לדבר
"יש נושא חשוב מאוד שהציבור צריך להכיר, זה עניין של חיים ומוות, אין לו קשר לפוליטיקה, זה עניין הומניטרי. זה משבר שעובר על אשתי ועליי - לפני מספר שבועות אסתר רעייתי עברה ממוגרפיה שגרתית, ולנשים שלקו בעבר בסרטן השד, והיא לקתה בו פעמיים, אין שום דבר שגרתי לגבי בדיקות כאלה, וזה נוגע גם לי כי אשתי היא כל עולמי, וכל מה שמשפיע עליה משפיע עליי. אז היא עברה את הבדיקה, התוצאות חזרו חיוביות לסרטן השד בפעם השלישית, והוא אלים למדי. אני זוכר שהתעללו בי בחקירות. הקרסוליים שלי נשברו, הגב שלי רוסק, אף פעם לא לקחתי את הדבר הזה ללב, הגישה שלי לעניין הייתה מקצועית. אבל זה טלטל אותי לחלוטין". 
 
"מיד יצרתי קשר עם ראש הממשלה באמצעות השגריר דרמר וביקשתי עזרה. העזרה נוגעת לתנאי השחרור שלי. אני לא יכול לטפל באשתי בפועל, אין לי חופש תנועה, אני לא יכול לקום וללכת למקומות. אם רעייתי צריכה משהו באמצע הלילה, אני לא יכול פשוט לצאת מהדירה". 
 
אז מה אתה מבקש?
"אני מבקש מראש הממשלה, בבקשה, שיתערב באופן ישיר ויבקש מהנשיא טראמפ להקל בתנאי השחרור שלי. נוכח היחסים הטובים בין שני האישים, אני מלא תקווה שהנשיא יבטל את תנאי השחרור שלי, ישם להם סוף, כשדי שאוכל לטפל באשתי ושנוכל לשוב הביתה (לישראל) כדי שתחלים".
 
מה הייתה התשובה שלו? 
"הוא מתכוון להתערב, אני סמוך ובטוח שהוא יעביר את הבקשה הזאת. הוא היה המום כשהוא גילה מה קורה".
 
דיברת איתו?
"לא, לא דיברתי איתו, אבל תגובתו הועברה אליי, והתגובה הייתה כפי שהנחתי שהיא תהיה. אסתר רעייתי התנהלה מול ראש הממשלה פעמים רבות, כך שהיא לא מישהו שהוא לא מכיר".

 
כעסת מאוד על הדרך שבה הוא טיפל בעניין שלך בעבר
"כן, ובכן, לפעמים נדרש משבר אמיתי כדי להבהיר את הנקודה שלך, וזה מצב כזה, אני מקווה שהוא יעביר את הבקשה הזאת ונוכל להסיר את תנאי השחרור האיומים האלה". 
 
אם זה לא יקרה, מה המשמעות של זה לך ולאסתר?
"זה קשה מאוד, זה יהפוך מצב קשה מאוד לכמעט בלתי אפשרי. לא אבקש מאף בעל לשים את עצמו במצבי, שבו אתה לא יכלו ללוות את אשתך לכימותרפיה, שזו חוויה לא נעימה. כשבאמצע הלילה היא צריכה משהו אתה לא יכול לקום ולצאת מהבית כי ידיך אזוקות לדירה, לדירה קטנה כזו".
 
"אני לא יכול לדמיין כלל מצב שבו ראש הממשלה לא יעביר את הבקשה, ובאופן יעיל, זו הנקודה - באופן יעיל, ומצד שני אני לא יכול לדמיין מצב שבו הנשיא המסוים הזה יסרב לו".
 
אבל עבור אמריקאים רבים, הסיפור הזה הוא סיפור של בגידה בארצות הברית ולכן זה שונה כל כך
"ובכן אנשים רבים הוטעו לגבי המקרה עצמו, אנשים רבים חושבים שהורשעתי בבגידה - לא הואשמתי בכך ולא הורשעתי בכך. אבל אויביה של ישראל בארצות הברית סילפו את הסיפור והם משתמשים בי כנשק נגד ישראל". 
 
אתה חושב שהנשיא והאנשים סביבו מבינים זאת
.כן".
 
 
אבל אולי הוא פוחד מהביקורת שעלולה להיות על מהלך כזה?
"יש דבר אחד שאני בטוח בו בעל הנוגע לנשיא טראמפ, לא אכפת לו מביקורת. אין להם ממה לחשוש, ריציתי 30 שנה, שילמתי את המחיר, אני לא מבקש לברוח משום דבר, אני רק מבקש התחשבות, התחשבות הומניטרית".
 
אתה סולח לממשלת ישראל על כך שלא נתנה לך להיכנס לשגרירות? 
"אני זוכר את היום הזה היטב. זה היה הסוף של ההנחות שלי בנוגע לישראל. אני זוכר שכאשר אשים הבולשת אזקו את ידיי, הסתכלתי על בניין הגרירות וכל הווילונות נסגרו, כמו עין גדולה שנעצמת והבחנתי בכמה אנשים שזיהיתי ואמרתי לעצמי 'אני לא מאמין שהם עושים את זה'. פחות בשבילי, זה היה המסר שהועבר, לא רק לסוכנים אחרים שעלולים להיקלע למצב דומה, חס וחלילה, אלא גם לאויבינו, 'זה מה שהישראלים עושים לאנשים שלהם? טוב, הנאמנות שלהם לא חזקה כמו שהם אומרים'". 
 
 
רפי איתן אמר שלא היית אמור להגיע לשגרירות
ובכן, אנשי הבולשת היו בכל מקום, כוחות הביטחון היו מול הבית, מעל הבית, מאחורי הבית, היה מסוק, לא הייתה שום דרך לעשות את זה ואני הזהרתי אנשים שאני חי במלכודת מוות לא הייתה שום דרך לצאת, אבל לא היה אכפת להם".
 
"אתם חייבים להבין שבעבורי במשך כמעט 30 שנה אשתי אסתר נאבקה על חיי, עכשיו אני נאבק על חייה, אבל אני צריך עזרה". 
 
 
מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לכתבה כי "ישראל מחוייבת להשבת פולארד. ראש הממשלה ימשיך לפעול עד להשבתו לישראל".