228 ביקורים של חברי כנסת נערכו אצל אסירים ביטחוניים, כאלה שנעים על הרצף שבין עצורים מנהליים באשמת סיוע לטרור לבין ארכי-מחבלים, כך פוסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית בחדשות 12. הרשימה כוללת ביקורים שנרשמו על ידי שירות בתי הסוהר בין השנים 2010-2016, כאשר האסיר שזכה למספר הביקורים הגדול ביותר בשנים אלה הוא מרוואן ברגותי. כזכור, הוא נידון לחמישה מאסרי עולם מצטברים וארבעים שנות מאסר על מעשי טרור בהם נרצחו ונפצעו ישראלים רבים.



מהנתונים עולה כי 25 ביקורים של חברי כנסת נערכו אצל ברגותי בכלא הדרים, כשבראש רשימת המבקרים עומד חבר הכנסת ויושב ראש "מרצ" לשעבר, חיים אורון, שביקר אותו 4 פעמים ב-2010 ופעמיים ב-2012. "הוא נחשב בעיני רבים וגם בעיני כאחד האנשים הבולטים בחברה הפלסטינית וחשבתי שחשוב שיהיה לו קשר גם עם גורם ישראלי", אמר אורון. ברגותי נחשב למרות מאסרו ואולי בגללו, לאחד מחשובי המנהיגים הפלסטינים. גם עמיר פרץ, כיום יושב ראש "העבודה", ביקר אותו פעמיים, זאת בנוסף לחברי הכנסת הערביים שחלקם ביקרו אותו באופן תדיר.


 

גם האסיר כרים יונס, מי שרצח את החייל אברהם ברומברג ונידון ב-1981 למאסר עולם, זכה למספר ביקורים. חבר הכנסת לשעבר אברהים צרצור ביקר אותו בכלא 13 פעמים, חבר הכנסת אחמד טיבי וחברת הכנסת לשעבר חנין זועבי ביקרו אותו פעמיים, בעוד שאיימן עודה וג'מאל זחאלקה פעם אחת. "מחובתנו כחברי כנסת לעמוד מקרוב על תנאי הכליאה של האסירים, הגיעו אלי שמועות שפוגעים בהם ואז אנחנו נפגשים", אמר ח"כ זחאלקה.
 
שני פיגועים זכורים היטב בקולקטיב הישראלי אירעו ב-1996 בקו 18 בירושלים, בהם נרצחו 46 בני אדם. בין מתכנני הפיגוע, חסן סלאמה, שמונה על ידי מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, לנקום את חיסולו של המהנדס יחיא עיאש. סלמה, כך על פי הנתונים זכה גם הוא לפחות לביקור אחד של בכיר בל"ד ג'מאל זחאלקה. 


עבאס א-סייד הוא השם הבכיר ביותר שנקשר בפיגוע במלון פארק ב-2002 ובו נרצחו 29 בני אדם ונפצעו כמאה. הוא תכנן את הטבח ונחשב לארכי-טרוריסט, ונגזרו עליו 35 שנות מאסר. גם אותו ביקר חבר הכנסת צרצור חמש פעמים.

אסיר נוסף הוא באסם חנדקג'י, מי ששילח את המפגע שביצע את פיגוע ההתאבדות בשוק הכרמל ב-2002. הוא זכה לביקור מחברת הכנסת מחד"ש, עאידה תומא סלימאן. עוד ברשימת האסירים שנערך בתאם ביקור הוא וואליד דקה שהורשע במעורבות בחטיפת החייל משה תמם בשנת 1984. את דקה ביקר ח"כ לשעבר צרצור 6 פעמים, ח"כ לשעבר באסל גטאס 4 פעמים, ומספר חברי כנסת נוספים. 
 
לפי הדיווח בחדשות 12, לא רק אסירי חמאס זכו לביקורים מחברי כנסת. גם אמיר מח'ול, אחיו של חבר הכנסת לשעבר עיסאם מח'ול, שהורשע בריגול למען חיזבאללה זכה לביקורים. צרצור ביקר אותו 4 פעמים, חנין זועבי ואיימן עודה 3 פעמים, אחמד טיבי ובאסל גטאס פעמיים, וחברי כנסת נוספים ביקרו אותו אף הם.
 
תוכנם של הביקורים אמנם לא ידוע, אך בסוף 2016 הוטל עליהם (ביוזמת השר לביטחון פנים, גלעד ארדן) איסור בוועדת הכנסת והם הופסקו כליל. "אני מינפתי את התפיסה של באסל גטאס ולמעשה, העברתי החלטה בכנסת שסוף סוף שמה קץ לתעשייה הבזויה הזו, והיום כבר שלוש שנים שאין יותר ביקורים של המחבלים ואני אמשיך להיאבק כדי שהביקורים הללו לא יוחזרו", אמר ארדן.
מהרשימה המשותפת נמסר בתגובה: "ביקורי האסירים תמיד היו גלויים כמו מטרתם - לוודא שזכויות האדם אינן מופרות. כל ביקור נעשה בתיאום לשכת השר לביטחון פנים גלעד ארדן. הדלפת רישום שהסתיים לפני שלוש שנים בזמן מערכת בחירות הוא ניסיון שקוף לפגוע בייצוג הפוליטי של החברה הערבית כדי לשמר את קואליציית הימין". נמשיך לדאוג לזכויות אדם - בתוך מדינת ישראל ובשטחים הכבושים". 

גם יו"ר העבודה-גשר פרסם תגובה בחשבון בטוויטר שלו למתקפה של נתניהו: "ראש ממשלה שמנהל מו"מ עם ארגון טרור, נסחט ע"י חמאס ומעביר להם מזוודות עם מיליוני דולרים מעז להטיף מוסר על ביקורים שנעשו למען ביטחון המדינה בנושאים שלא ניתן להרחיב עליהם. כל הפגישות נעשו בידיעה ובדיווח לדרגים הגבוהים ביותר במערכת הביטחון. מעניין למי מדווח ביבי על העסקאות עם חמאס".

רויטל סויד, ראש צוות תגובות מפלגת העבודה: "מר מזוודות ומזומנים לחמאס שגם מנהל משא ומתן שוטף עם הארגון, יוצא בהסתה דמגוגית אופיינית נגד ביקורים שהתקיימו מסיבה ביטחונית, ביודעין, ברשות ובסמכות הגורמים הבכירים והמורשים במערכת הביטחון. אם במקום להסית נגד שר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ, היית משקיע שמינית ממאמץ ההסתה בניסיון לקבל החלטות, אולי לא היינו נמצאים במצב העגום מול חמאס והפלסטינים, כשכל העולם רואה איך אנחנו נסחטים ואת המצב אליו הידרדרנו. טול קורה ותפסיק כבר להסית ולפלג".