שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, צייץ היום (שישי) בחשבון הטוויטר שלו כי "המפרץ הפרסי הוא חבל הצלה חיוני, ולכן הוא עדיפות ביטחונית בעבור טהרן, שהבטיחה את הביטחון הימי בו ממזמן. זאת בעקבות המתיחות במפרץ שיצרו משמרות המהפכה באיראן בעקבות עצירת מכליות נפט זרות באזור". עוד כתב הדיפלומט האיראני הבכיר: "אנו מודעים למציאות זו, כל נוכחות חוץ-אזורית היא בהגדרה מקור לחוסר בביטחון שלו. איראן לא תהסס לשמור על ביטחונה".
 

מוקדם יותר היום, משרד החוץ האיראני התייחס גם הוא לדברי השר ישראל כ"ץ, שחשף כי ישראל מעורבת בקואליציה הימית במפרץ הפרסי. בהצהרה מטעם המשרד נאמר: "כל מעורבות ישראל בקואליציה ימית במפרץ הפרסי מהווה איום ברור עבור כוחות הביטחון האיראנים, ולאיראן יש את הזכות להתעמת עם האיום".



את הדברים אמר ישראל כ"ץ במהלך דיון בוועדה הזמנית לענייני חוץ וביטחון. בתוך כך, הוא התייחס גם לביקוריו האחרונים בכינוס האו"ם ובאבו דאבי. "הדבר העיקרי הוא עליית מדרגה בקשרים עם מדינות המפרץ", הסביר, "רק לאחרונה פגשתי אישיות בכירה באמירויות והיו סיכומים משמעותיים והמטרה שלי, בגיבוי מוחלט של ראש הממשלה, היא לפעול לנורמליזציה גלויה ולהסכמים חתומים וגלויים מול מדינות המפרץ".



כ"ץ. צילום: רויטרס
כ"ץ. צילום: רויטרס


אתמול דיווחה רשת CNN כי המנהל הימי של משרד התחבורה האמריקאי פרסם אזהרה חדשה לחברות המסחר הימי, בה נכתב כי ספינות ששטו באזור מצר הורמוז ובמפרץ הפרסי דיווחו על שיבושים במערכות ה-GPS. בנוסף דווח כי הממשל הזהיר מפני "ישויות לא ידועות באזור שטוענות באופן שקרי שהן אוניות מלחמה של ארה"ב או של כוחות הקואליציה".



ארבעה ימים לפני כן דיווחה רשת אל מיאדין המקורבת לחיזבאללה כי משמרות המהפכה של איראן תפסו ספינה זרה במימי המפרץ הפרסי. ערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה האנגלית "Press TV" דיווח, כי הספינה היא מכלית נפט שהבריחה דלק למדינות ערביות.