תקווה למשא ומתן? ראש ממשלת הראשות הפלסטינית, מוחמד א-שטייה אמר היום (שלישי) כי הפלסטינים מעוניינים לשמור על יחסיהם עם ארצות הברית, ומשתוקקים להגיע לשלום עם ישראל. "אנחנו רוצים יחסים עם ארצות הברית, שיהיו נפרדים מאלו שהיא מקיימת עם ישראל", אמר. א-שטייה התבטא בפני חבר קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית שביקר בשטחי הרשות בקריאה לבנייה מחודשת של אמון הדדי בין ישראל לפלסטינים: "איננו בורחים מדרך השלום", הוסיף.



א-שטייה ביקר את ממשל טראמפ בנוגע לכל הצעדים בהם הוא נוקט בנוגע לבעיות ה"ליבה" של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ביניהם סוגיית ירושלים, הגבולות, הפליטים וההתנחלויות. עוד הוא הדגיש את חשיבותה של הפסקת הבנייה בהתנחלויות ו"סיום הכיבוש". "ממשל טראמפ קיים החלטות שחיסלו את המשא ומתן, במיוחד על ידי העברת שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים", הוסיף.



במהלך הפגישה, א-שטייה האשים את ישראל ב"הכרזת מלחמה על הנרטיב הפלסטיני", בזמן ש"משתמשים בנרטיב היהודי על מנת להשתלט על ירושלים ועל פלסטין". הפלסטינים, לדבריו, גאים בנרטיב שלהם. "הקונפליקט הוא לא דתי, אלא פוליטי", ציין. ראש הממשלה הפלסטיני התרעם על כך שמדיניות ישראל לבנייה בהתנחלויות "מאיימות להחריב את פתרון שתי המדינות".


א-שטייה האשים גם את ארה"ב וישראל בהכרזת "מלחמה כלכלית" על הפלסטינים, שמטרתה לדבריו, להכריח באמצעים כלכליים את ישראל ופלסטין להסכים למתווה שממשלו מציע במסגרת "עסקת המאה".



בתוך כך, יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן) הביע תקווה שראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, יפסיד בבחירות הקרובות בספטמבר, ויוחלף במנהיג שירצה לדבר איתו. דברים אלו אמר בפגישה שהתקיימה בינו לבין נציגים ממפלגת "המחנה הדמוקרטי" - עיסאווי פריג' ונועה רוטמן שנערכה ברמאללה.



"פגשתי מנהיג מודאג מההקצנה בחברה הישראלית והפלסטינית, מחוסר התקווה ומהיעדר הדיאלוג, עם הבנה שלשני הצדדים אין בית אחר ואין שכנים אחרים ושיש לנו הרבה מה להפסיד מהמשך העימות ומחירו בדם", אמרה רוטמן לאחר הפגישה. "כישראלית, אני כועסת ומאוכזבת שבעשור האחרון נתניהו לא עשה דבר לקידום התהליך המדיני ואפילו לא צעדים מינימליים של הידברות על מנת להביא לרגיעה בדרום. לא יכולה להמנע מהתחושה הכבדה שההנהגה שלנו מועלת בתפקידה להגן עלינו ולקדם אותנו - כשיש ככ הרבה מה לעשות, ולמרות זאת, בשטח, דבר לא נעשה". 

לדבריה, "הצבא לא יכול למגר בלונים ועפיפונים. תושבי הדרום במצוקה קשה שהממשלה אינה פותרת. החוסן הלאומי שלנו נשחק. המוסריות שלנו מכורסמת. ומעל הכל - המחיר הבלתי נסבל של אובדן החיים שהסכסוך הזה ממשיך לגבות. נתניהו - בחוסר עשייתו והתעלמותו מהבעיה הפלסטינית - הוא זה שמוכיח שוב ושוב שהוא עצמו אינו פרטנר ליצירת תקווה לדורות הבאים. חובתנו ואחריותנו היא לא להתייאש מלחפש פיתרון מדיני ולפתוח לקראתו את הדלת. אני מצאתי כתובת בצד השני. אני קוראת לראשי כל המפלגות להחזיר את הנושא המדיני לסדר היום, בלי פחד. באומץ. אנו חייבים זאת לתושבי הדרום, לכולנו, ועכשיו".


פריג' אמר כי "בשעה שממשלת נתניהו עושה הכל בכדי לקדם סיפוח ולסכל את פתרון שתי המדינות, אנחנו כאן כדי להעביר מסר שיש פרטנר למשא ומתן מדיני אמיתי מתוך נכונות לוויתורים. המחנה הדמוקרטי מניפה את הדגל המדיני שבבסיסו ההבנה כי זכותם של הפלסטינים למדינה לצד מדינת ישראל היא גם אינטרס ישראלי. נמשיך להיאבק לקידום מהלכים מדיניים, כי אין דרך אחרת לסיום הסכסוך בין הישראלים לפלסטינים".



חבר הכנסת פריג'. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בתגובה לפגישה של בכירי המחנה הדמוקרטי עם אבו מאזן, יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לנועה רוטמן: "איפה דוד שלך יאסר ערפאת?".