הסערה סביב כניסתן של חברות הקונגרס הדמוקרטיות, ראשידה טליב ואילהאן עומאר, הגיעה הערב (חמישי) לסיומה הדרמטי עם החלטת ישראל לאסור על ביקורן של השניים התומכות בארגוני ה-BDS. החשש העיקרי הוא מפגיעה ביחסים השברירים בין ישראל לדמוקרטים, שעשויים לשלוט בארה"ב כבר לאחר הבחירות הקרובות, בסוף שנת 2020.



עד הימים האחרונים עוד התכוונו בישראל לאשר את כניסתן של השתיים והשגריר בוושינגטון רון דרמר אף הבהיר שאכן יהיה כך. לגרסתה של ישראל, מי שהחליט לא לאפשר את כניסתן היה שר הפנים אריה דרעי, בכוח החוק המאפשר זאת. ההחלטה התקבלה על דעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר החוץ ישראל כץ והשר לעניינים אסטרטגיים, גלעד ארדן. בהודעת משרד הפנים נכתב "ההחלטה התקבלה לאחר שהשר דרעי נוכח כי מדובר בפעילות חרם נגד ישראל שיש למנוע את כניסתן ארצה, בהתאם להוראות חוק הכניסה לישראל. מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני ה-BDS הקוראים לחרם נגד ישראל"



מי ששינה את הכיוון היה הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ, שבעבר התעמת עם השתיים, שלפי פרסומים שוחח עם נתניהו בטלפון. במהלך היום נפוצו שמועות על כך שישראל ככל הנראה תמנע את כניסתן לארץ לאחר שבחודש האחרון עלו קולות, גם מבכירים במשרד החוץ, כי מניעת כניסתן לישראל תסב נזק גדול יותר מאשר אם יורשו להיכנס ובכך הן תערוכנה "פרובוקציות".



כשעה לפני הודעת ממשלת ישראל צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו "אם ישראל תאפשר לחברות הקונגרס אילהאן עומאר ורשידה טאליב לבקר, זה יהיה סימן של חולשה. הן שונאות את ישראל ואת העם היהודי, ואין מה שאפשר להגיד או לעשות שישנה את דעתן", כתב טראמפ. דבריו של טראמפ נקלטו היטב בירושלים וכאמור כשעה לאחר מכן יצאה ההודעה על ההחלטה.



דונלד טראמפ. קרדיט: רויטרס



הסנאטורית אילהאן עומר עצמה אמרה כי "זה מעליב שראש ממשלת ישראל, תחת לחץ הנשיא טראמפ, מונע כניסה מנציגות של הממשל האמריקאי. ישראל מיישמת את החרם המוסלמי של טראמפ, הפעם נגד שתי חברות קונגרס נבחרות. למנוע כניסה לישראל לא רק מגביל את יכולתנו ללמוד מהישראלים, אלא גם להיכנס לשטחים הפלסטיניים. למרבה הצער, זה לא מפתיע לנוכח העמדות הפומביות של נתניהו, שהתנגד שוב ושוב למאמצי שלום, הגביל את חופש התנועה של פלסטינים, הגביל את הידע הציבורי על המציאות הברוטלית של הכיבוש והתייצב לצד איסלאמופובים כמו דונלד טראמפ".



נתניהו אמר לאחר ההחלטה כי "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס יותר ממדינת ישראל. כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי וכלפי אישי ציבור אחרים בעולם. הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ'פלסטין' ולא כ'ישראל', ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי, הן בממשלה והן באופוזיציה".



אבל אין בדברים הללו כדי להמעיט מהנזק העלול להיגרם לישראל מול הרוב הדמוקרטי. היילי סופר, מנכ"לית המועצה הדמוקרטית היהודית של אמריקה, אמרה כי מדובר בצעד חסר תקדים וכי העובדה שנשיא ארה"ב מפציר בראש ממשלת ישראל לחסום חברות קונגרס מהווה שירות דוב ליחסים הדו-צדדיים. "זהו ניסיון נוסף מצד הנשיא טראמפ להפוך את היחסים לפוליטיים".



ההחלטה עוררה כצפוי את זעמם של חברי קונגרס דמוקרטיים ושל מתמודדים בפריימריז של המפלגה לנשיאות. גם באייפא"ק, הלובי הפרו-ישראלי בארה"ב, נשמעה ביקורת. "אנחנו לא מסכימים עם התמיכה של עומר וטלאיב בתנועת ה-BDS האנטי-ישראלית, יחד עם קריאתה של טלאיב למדינה חד-לאומית", נאמר בהודעת הארגון. "אבל אנחנו מאמינים שיש לאפשר לכל חבר קונגרס לבקר ולהתנסות ממקור ראשון בבת הברית הדמוקרטית שלנו".



"ישראל לא מקדמת את הטיעון של היותה דמוקרטיה סובלנית או בת ברית בלתי מתפשרת של ארה"ב על ידי מניעת ביקור של חברות קונגרס בגלל הדעות הפוליטיות שלהן", צייצה הסנאטורית אליזבת וורן, המתמודדת בפריימריז. "להתנגד למדיניות של נתניהו זה לא 'לשנוא את העם היהודי'", הוסיף הסנאטור ברני סנדרס. "אנחנו חייבים לעמוד יחד נגד מי שמקדמים שנאה וגזענות בישראל, בפלסטין, בארה"ב ובכל מקום". מבחן נוסף ביחסים בין ישראל למפלגה הדמוקרטית.