ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חתם היום (שני) על הסכמים בילטרליים עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בארמון הנשיאות בקייב, במהלך ביקורו במדינה. ראש הממשלה אמר בהצהרה לתקשורת כי הוא מודה לנשיא על החלטתו לקדם בפרלמנט את אשרור הסכם הפנסיות.



עוד הוחלט בהסכם על תוכנית שיתוף פעולה בין ישראל לבין אוקראינה במגוון תחומים: בחינוך, בחקלאות, בתרבות, בספורט ובנוער ל-4 השנים הבאות. כמו כן הוחלט על יישום עידוד לימודי השפה העברית במוסדות החינוך באוקראינה ולימודי השפה האוקראינית במוסדות החינוך בישראל.



נתניהו פנה לזלנסקי בהצהרה לתקשורת ואמר: "אני מבקש לנצל את ההזדמנות הזאת ולהזמין אותך, כנשיא אוקראינה, לירושלים. הסכמנו שזה יקרה בשבוע הבא, למעשה זה יקרה בקרוב. ואתה תמיד מוזמן אל בירתנו הנצחית.



אני מאמין שעומדות בפנינו הזדמנויות שנובעות מהעובדה שאנו חיים בתקופה של מהפכות. מהפכות במובן החיובי. הכלכלה העולמית משתנה במהירות גבוהה מאי פעם, ומציבה אתגרים והזדמנויות שהיינו יכולים רק לחלום עליהם במאות הקודמות, ואף בעשורים הקודמים. העתיד שייך לאלה שמחדשים. ישראל היא אומה חדשנית וחיונית, ובאוקראינה יש כישרונות ויכולות ענקיים. אנו יודעים את זה כיוון שחברות ישראליות נמצאות כאן. אנו עובדים עם כחמישים אלף אוקראינים מוכשרים בתחומי המתמטיקה, הנדסת מחשבים, וכל תחום הנוגע בטכנולוגיה מודרנית. אנו רואים את הכישרון. שנינו רואים את ההזדמנות. אנו רוצים לאחוז בעתיד".



צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ



בנוסף, ראש הממשלה התייחס להסכמים שהתקבלו בין המדינות ואמר כי "בביקור זה קיבלנו שתי החלטות אשר יכולות להאיץ את ניצול ההזדמנויות הללו, הראשונה היא לקדם באופן מיידי את הסכם הסחר החופשי, אשר יאושרר מיד לאחר הבחירות לכנסת שלנו, להרחיב אותו כך שיכלול השקעות, כלומר, שירותים והשקעות, במילים אחרות, היי-טק.



"השנייה היא לפתח, ולפתוח בקייב ובירושלים משרדי פיתוח היי-טק. אנו רוצים לראות לא רק חילופי טכנולוגיה ומעורבות אוקראינים בתעשיות ההיי-טק אלא גם השקעות היי-טק ישראליות מצטרפות להשקעות משותפות כאן באוקראינה, לא רק שאנו מסכימים על כך, אנו מעודדים זאת. שני המדדים הללו, של הסכם הסחר החופשי ופתיחתם של המשרדים הללו בבירותינו, יקדמו זאת במהירות".



צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ





במהלך הביקור השתתף נתניהו עם רעייתו בטקס לזכר יהודי אוקראינה שנרצחו בבאבי יאר במלחמת העולם השנייה, באנדרטת הזיכרון במקום. נתניהו ונשיא אוקראינה הניחו זרים על אנדרטת המנורה. "קשה להאמין שהיער היפה הזה ראה את הזוועה שהתחוללה פה. היער שתק, אבל גם העולם ראה ושתק. באבי יאר הוא כאב אינסופי, בקבר הזה, קבר האחים פה מאחוריי, הוכחדו עשרות אלפים מיהודי אוקראינה ורבבות לא יהודים. 



כראש ממשלת ישראל אני חולק כבוד לזכרם ובד בבד אני אומר בקול ברור, דווקא במקום הזה - חובתנו התמידית היא להתייצב מול אידאולוגיות רצחניות בעוצמה, כדי להבטיח שלא יהיה עוד באבי יאר". 



צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ