פוליטיקאים דמוקרטים יהודים וארגונים יהודיים בארה"ב גינו בחריפות את דברי הנשיא דונלד טראמפ, שהאשים את היהודים שמצביעים לדמוקרטים בבורות ובחוסר נאמנות. על רקע ההתבטאות של הנשיא האמריקאי, שוחח הערב (רביעי) נשיא המדינה עם יו"ר בית הנבחרים האמריקאית, ננסי פלוסי, על חשיבות היחסים האיתנים בין מדינת ישראל וארצות הברית.
הנשיא הדגיש כי ״הקשר בין מדינת ישראל וארצות הברית הוא קשר בין עמים, הנשען על קשרים היסטוריים, ידידות עמוקה ואמיצה וערכים משותפים שאינם נובעים מחיבור מפלגתי כזה או אחר". בעניין זה ציטט הנשיא את אמירתו של הנשיא קנדי שנהג לומר: "הידידות עם ישראל אינה עניין מפלגתי. זו מחויבות לאומית".

צילום: רויטרס
עוד הוסיף הנשיא בשיחתו עם פלוסי: "עלינו לשמור על מדינת ישראל מעל המחלוקות הפוליטיות ולעשות כל מאמץ להבטיח כי התמיכה בישראל אינה הופכת לסוגיה פוליטית. הבחירות שמתקיימות במדינתנו, משקפות את רצון אזרחינו. עם דעתם של כמה - אנו מסכימים, את דעותיהם של אחרים אנו מגנים אך את רצונו של כל אחד מהעמים שלנו, אנחנו מכבדים", הדגיש הנשיא. 

בתוך כך, חזר טראמפ על דבריו בנושא בשיחה עם כתבים בבית הלבן ואמר כי "לדעתי הדמוקרטים התרחקו מאוד מישראל אני לא מבין איך הם יכולים לעשות את זה. הם לא רוצים לממן את ישראל, הם רוצים להפסיק את הסיוע לישראל מגורמים זרים, הם רוצים לעשות הרבה דברים רעים לישראל. לדעתי, אם אתה מצביע לדמוקרט, אתה מראה חוסר נאמנות ליהודים וחוסר נאמנות לישראל".


כזכור, אתמול בערב התייחס טראמפ לסערה סביב ההחלטה הישראלית למנוע את כניסתן של חברות הקונגרס המוסלמיות מהמפלגה הדמוקרטית, רשידה טליב ואילהן עומר, ויצא נגד התמיכה של בכירי הדמוקרטים בשתיים. "אני חושב שיהודים שמצביעים לדמוקרטים - אני חושב שזה מראה על בורות מוחלטת או חוסר נאמנות גדולה", אמר הנשיא במהלך פגישה בבית הלבן עם עמיתו הרומני קלאוס יוהאניס. על רקע  העובדה כי כ-80% מכלל יהודי ארה"ב הצביעו למפלגה הדמוקרטית בבחירות האחרונות לנשיאות, התגובות הזועמות לדבריו לא איחרו לבוא. "אני יהודי גאה ואני לא מודאג מהצבעה לדמוקרטים", אמר הסנאטור ברני סנדרס, שמתמודד בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, בעצרת בחירות באיווה. "למעשה אני מתכוון להצביע ליהודי כדי שיהפוך לנשיא הבא של ארה"ב".
 
מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, היהודי צ'אק שומר, צייץ: "כאשר הוא משתמש במטאפורות ששימשו נגד העם היהודי במשך מאות שנים עם השלכות איומות, הוא מעודד - באופן מודע או לא מודע - אנטישמיות במדינה ובעולם. מספיק". גם ארגונים יהודיים מובילים לא חסכו במילים קשות מהנשיא. "זו דוגמה נוספת לכך שדונלד טראמפ ממשיך להשתמש באנטישמיות כנשק פוליטי", אמרה היילי סופר, מנכ"לית המועצה היהודית דמוקרטית. "בתקופה שבה תקריות אנטישמיות גוברות, בשל התמיכה של הנשיא בלאומנות לבנה, טראמפ שב ומשתמש באמירה אנטישמית".
 
בוועד היהודי-אמריקאי פנו לטראמפ וקראו: "מספיק. ליהודים אמריקאים - כמו כל האמריקאים - יש מגוון דעות. ההערכה שלך לגבי הידע שלהם או הנאמנות שלהם, בהתבסס על העדפה מפלגתית, היא פלגנית, בלתי מכובדת ואינה מתקבלת". מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, דרש מהנשיא "להפסיק להשתמש ביהודים בתור פוטבול פוליטי". דברי טראמפ גררו ביקורת חריפה גם בארץ, בעיקר בקרב מפלגות המרכז-שמאל. ח"כ יועז הנדל (כחול לבן) אמר כי " הנשיא טראמפ מסייע ותומך בישראל ועל כך צריך להכיר לו תודה גדולה. ועדיין, אי אפשר לקבל התבטאות מסוכנת ואומללה שכזו ".
 
ח"כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי) מסרה בתגובה כי "הטלת ספק ב'נאמנות' מיעוטים מהדהדת אנטישמיות שהופנתה נגד העם היהודי במשך דורות, והיא היום מה שמאחד את הברית האנטי-ליברלית החדשה שחברים בה נתניהו, טראמפ ומנהיגים נוספים בעולם. במקום שראש ממשלת ישראל יהיה הראשון לדרוש התנצלות, נתניהו ממשיך להעדיף את הברית עם טראמפ. מצד שני, נתניהו היה הראשון להגיד על השמאל ששכחו להיות יהודים, עכשיו אולי יציע לטראמפ להתריע שהיהודים נוהרים לקלפיות" .
 
אולם טראמפ, כמו טראמפ, לא התרגש מהסערה שחולל, והשתמש בדברים של ויין אלין רוט, פעיל ימין קיצוני, כדי להגן על יחסו כלפי היהודים. הוא ציטט את דבריו של רוט, ולפיהם "הנשיא טראמפ הוא הנשיא הנהדר ביותר עבור יהודים ועבור ישראל בהיסטוריה של העולם, לא רק של אמריקה. הוא הנשיא הטוב ביותר עבור ישראל בהיסטוריה של העולם והעם היהודי בישראל אוהב אותו כאילו הוא מלך ישראל, כאילו זו הביאה השנייה של האל".