המערכת הפוליטית שוב סוערת: מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, אישר לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל הלוואה בתנאי שוק בסך שני מיליון שקלים מחברו, איש העסקים ספנסר פרטרידג'. האישור מגיע בהמשך לאישור העקרוני שנתן קודמו של אנגלמן בתפקיד, יוסף שפירא. חלק מהכסף - 300 אלף שקלים - מיועד להחזר מתנה שקיבל ראש הממשלה מבן דודו, נתן מיליקובסקי. 



ממשרד מבקר המדינה נמסר: "מבקר המדינה הקודם יוסף שפירא אישר עקרונית לראש הממשלה בנימין נתניהו את קבלת ההלוואה, תוך התנייה שההלוואה תינתן בתנאי השוק, עריכת הסדר ניגוד עניינים בתאום עם היועמ"ש לממשלה, וכן דיווח בהצהרת ההון השנתית. לאחרונה, העבירו פרקליטי רה"מ את הסכם ההלוואה בין רה"מ למלווה, וכן את הסכם המשכון הנלווה להסכם. במסגרת העברת המסמכים ציינו פרקליטי רה"מ כי ההלוואה מיועדת לכיסוי הוצאותיו המשפטיות של רה"מ, וכן למימון הסכומים אותם הוא אמור להשיב למר מליקובשמאל תוקפיםבסקי, בהתאם לפרטים שמסר ליועץ המשפטי לממשלה".



עוד נמסר כי "עם קבלת המסמכים הנ"ל, ערכו במשרד מבקר המדינה בחינה מקיפה של ההסכמים, ובסיומה נחה דעתו של מבקר המדינה כי ההלוואה המתבקשת הינה בתנאי השוק המקובלים. יצויין כי הובהר לפרקליטי רה"מ כי נדרש לערוך הסדר ניגוד עניינים בעניין הלוואה זו, אצל היועמ"ש לממשלה וכן לדווח על לקיחת ההלוואה במסגרת הצהרות ההון השנתיות כמקובל".



כזכור, ועדת ההיתרים, שאחראית על אישורים בנושאים אלו, דחתה בעבר את בקשתו של נתניהו בטענה של א הגיש הצהרת הון. לאחר מכן פורסם שהמבקר דאז שפירא צפוי לאשר את הבקשה, ואף פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כדי לברר אם הוא יכול לקבל את ההחלטה בעצמו, וקיבל תשובה חיובית. 



ברק שוב תוקף את המבקר


כאמור, במערכת הפוליטית, בעיקר מצד שמאל, מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה. ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כתב בטוויטר כי זהו "תקדים היסטורי הזוי. האנשים שנחשדו ונחקרו בפרשיות השוחד של נתניהו מקבלים אישור מ׳מלטף המדינה׳, אנגלמן לממן את הגנתו המשפטית של החשוד. זאת לאחר שוועדת ההיתרים דחתה בקשתו שוב ושוב, עד שפוטרה. ואיפה מנדלבליט שהיה צריך לעצור את הקרקס? חרפה".



חה"כ קארין אלהרר מכחול לבן, אמרה כי "אחרי שדאג להזיז הצידה את חברי ועדת ההיתרים, המבקר מתעלם בצורה גסה מהחלטת הועדה ומאפשר לנתניהו, שעננת החשדות מעל לראשו הולכת ומתקדרת, לקבל עוד הלוואה שטיבה לא ברור. עכשיו כבר ברור: אנו חוזים בתקיעת המסמר האחרון בארון הקבורה של המלחמה בשחיתות במשרד מבקר המדינה".



ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה-גשר, רויטל סויד, אמרה כי "הריסוק והאילוף השיטתיים של שומרי הסף בידי נתניהו מניבים את הפירות המקולקלים הרצויים לו - מתניהו מתמסר לדרישות נתניהו, מבלי שראש הממשלה מסר כל פרטים, כפי שקבע בג"ץ, על טיב עסקיו עם פרטרידג' ועל האופן שבו גרף רווחי עתק מעסקי הפלדה של בן דודו, אושר לו בכל זאת לקבל מימון פרטי, בצורת הלוואה, להגנתו המשפטית. הלחץ השערורייתי של נתניהו על המבקר הוא רק קדימון למה שיעשה אחרי הבחירות כדי לחמוק ממשפט בכלל. לא ניתן לזה לקרות".