ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שני) לקביעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי איראן מתקינה מאות סרכזות מתקדמות להעשרת אורניום. "היום אני חושף עוד פרטים על תוכנית הגרעין הסודית של איראן. לפני שנה וחצי חשפתי את ארכיון הגרעין הסודי שהמוסד הביא מטהרן. בדיוק לפני שנה חשפתי באו"ם את מחסן הגרעין הסודי של טהרן בטורקוזאבאד. האיראנים טענו שזה מפעל לניקוי שטיחים. קראתי לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית סבא"א לבדוק מיד את טורקוזאבאד", אמר נתניהו, "היום אני מודיע לכם שהפקחים של סבא"א מצאו בטורקוזאבאד חומר גרעיני, אורניום, שאיראן הסתירה בניגוד להתחייבויותיה הבינלאומיות".

"זו הפרה חמורה ביותר של אמנת ה-NPT, האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. היום גם הודיע מנכ"ל סבא"א פרוטה שהוא לא זכה לשיתוף פעולה מלא מצד איראן, זה בלשון המעטה. אין פלא כי איראן עשתה הכל, אבל הכל, כדי לנסות להסתיר את מעשיה האסורים בטורקוזאבאד. הנה טורקוזאבאד לפני החשיפה שלנו, אתם רואים כאן את המכולות שבתוכן איראן הסתירה ציוד גרעיני וחומר גרעיני סודי שאסור היה לה להחזיק. הנה טורקוזאבאד אחרי החשיפה שלנו, אתם רואים שהם השמידו את הדברים האלה, סילקו את המכולות. הם עשו אפילו משהו נוסף - הם כיסו את האתר בחצץ, זה מה שנקרא ממש 'קאבר-אפ', זה מה שאיראן עשתה שם. זה לא עזר להם כי הם השאירו עקבות של חומר גרעיני, כפי שאמרתי". 
 
נתניהו אמר בדבריו כי ישראל חשפה אתר לפיתוח נשק גרעיני. "אבל היום אני מגלה שחשפנו אתרים סודיים נוספים בתוכנית הגרעין של איראן, אחד החשובים שבהם הוא אתר לפיתוח נשק גרעיני באבאדה, דרומית לאיספהאן. אתר לפיתוח נשק גרעיני. בדיוק כמו בטורקוזאבאד, כשאיראן הבינה שעלינו על עקבותיה, היא מיד התחילה בניסיונות הסתרה. הנה האתר באבאדה לפני שהבינו שהוא נחשף, אתם רואים אותו כאן, ותראו את האתר, אחרי שהם הבינו שעלינו עליהם הם פשוט השמידו אותו, פשוט חיסלו את הכל. זה פשוט מדהים. בכל פעם הם מסתירים, אנחנו חושפים, ואז הם מנסים לטשטש את עקבותיהם". 
 
עוד הוסיף: "לכן, לרודנים באיראן אני אומר - ישראל יודעת מה אתם עושים, ישראל יודעת מתי אתם עושים, וישראל יודעת איפה אתם עושים. אנחנו נמשיך לחשוף את השקרים שלכם, אנחנו נמשיך לעשות הכל כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ונמשיך לפעול נגד התוקפנות של איראן בכל מקום ובכל עת. אני קורא לקהילה הבינלאומית להתעורר, להבין שאיראן משקרת כל הזמן ולהצטרף לנשיא טראמפ ולמדינת ישראל בהפעלת לחץ מקסימלי על איראן. המדיניות הדרושה היא לחץ, לחץ ועוד לחץ".

צילום: מרק ישראל סלם


כזכור, דובר סבא"א אמר לפני פתיחת המושב של מועצת הנגידים הבינלאומית של סאב"א בווינה, בו משתתפת גם ארה"ב, כי פקחי הסוכנות שהורשו לערוך ביקורת באתרי הגרעין באיראן ב-7 בחודש קבעו כי הרפובליקה האסלאמית החלה בהתקנת סרכזות (צנטריפוגות) מהדור החדש שמסוגלות להעשיר אורניום לדרגות גבוהות.

על פי הדיווח, הסרכזות אשר אסורות על פי הסכם הגרעין של איראן עם המעצמות, הותקנו בכור הגרעיני בנתנז, וכולן מוכנות לניסויים באורניום הכסאפלורואיד. אמנם ניסויים כאלה לא נערכו ביום הביקור וביום שקדם לו, אבל במכתב ששלחה לסוכנות הודיעה איראן כי היא מתכוונת - במסגרת תכנית המחקר והפיתוח שלה - להקים קווי ייצור בשרשרת אשר ייקלו על הפעלת הסרכזות המתקדמות.



המנכ"ל הזמני של סבא"א, קורנל פרוטה, שנועד בטהרן עם חלק מהאחראים לתכנית הגרעין, הזהיר בפתח מושב מועצת הנגידים כי "הזמן הוא העיקר" בקבלת ההבהרות מאיראן. הוא גם קרא להנהגה בטהרן לענות במהירות לשאלות הסוכנות בעקבות הודעותיה על הפרת חלק מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015. במסיבת עיתונאים שכינס פרוטה הוא אמר כי המסר "הועבר בהצלחה" לאיראן וכי זו "משתפת פעולה". הסוכנות בווינה גם הבטיחה לבדוק את דגימות החומרים הגרעיניים שנתגלו באתר במרכז טהרן שעליו הצביע ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שהאיראנים לא נתנו תשובות מספקות על כך.



נושא הגרעין האיראני עלה גם במפגש שקיימו במוסקבה שרי החוץ וההגנה של רוסיה וצרפת. בסיכום הפגישה אמר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי צרפת העלתה תכנית לתהליך דיפלומטי בהשתתפות כל הצדדים הנוגעים בדבר - ולא רק הפסגה המתוכננת בין הנשיאים דונלד טראמפ וחסן רוחאני. לדבריו, יש צורך בהורדת המתחים ובדיאלוג, אך זאת יש לעשות רק לאחר הסרת הסנקציות, צעד שיאפשר לאיראן ליהנות מפירותיו של הסכם ווינה. שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן אמר מצדו כי "איראן נותנת תשובה גרועה להחלטות הגרועות של ארה"ב". בתגובה, אמר ראש סוכנות האנרגיה האיראנית, עלי סאלחי, כי ארצו נאלצה להפר את התחייבויותיה לאחר שהאירופים לא עמדו בהבטחותיהם.