בארצות הברית מעריכים שישראל הטמינה מכשירי ריגול והאזנה סמוך לבית הלבן, המכונים StingRays (לוכדי זהות מנויים ניידים בינלאומיים), שביכולתם להתחקות אחר תוכן של שיחות בטלפונים ניידים, כך דווח היום (חמישי) ב-Politico. לפי הדיווח, המכשירים נועדו לרגל אחר הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, ואחר עוזריו הבכירים ומקורביו, כך לפי בכירים לשעבר בקהיליית המודיעין האמריקאית.



ראש הממשלה התייחס לדיווח עם נחיתתו בסוצ'י, ואמר כי "זהו שקר וכזב, אבל מוחלט. יש לי הנחיה ברורה שלא אוספים מודיעין בארצות הברית. וההנחיה הזו נאכפת לחלוטין".



שר החוץ והמודיעין ישראל כ"ץ מסר: "ישראל אינה מנהלת שום מבצעי ריגול  בארה"ב. ארה"ב וישראל חולקות בניהן מידע מודיעיני רב ופועלות ביחד למניעת איומים וחיזוק בטחון שתי המדינות".

באוקטובר 2018 נערכו בדיקות של הממשל הפדרלי, במהלכן גילו אנשי המחלקה לביטחון פנים ראיות להטמנת מכשירי המעקב בוושינגטון הבירה, אך לא הצליחו להצביע על הגורם שעמד מאחורי המהלך. 
מניתוח מפורט שביצעו ה-FBI וסוכנויות מודיעין נוספות, עולה כי סוכנים ישראלים הם שהציבו את המכשירים, כך לפי גורמי ביטחון לשעבר ששימשו בתפקידי מודיעין וביטחון לאומי. "זה היה די ברור שהישראלים אחראים לכך", אמר בכיר לשעבר במודיעין האמריקאי.
טראמפ ונתניהו בבית הלבן. צילום: חיים צח, לע"מ
טראמפ ונתניהו בבית הלבן. צילום: חיים צח, לע"מ
דובר שגרירות ישראל בארה"ב, אלעד סטרומאייר, הכחיש את הדיווח, ואמר כי "הטענות הללו הן חסרות הגיון לגמרי. ישראל לא מבצעת פעולות ריגול בארצות הברית, נקודה". 
לפי גורם בכיר לשעבר בקהיליית המודיעין האמריקאית, ממשל טראמפ לא נקט בכל פעולה על מנת להעניש את ישראל, ואף לא גער באופן פרטי בממשלת ישראל. "התגובה הייתה שונה מאוד מכפי שהיה בממשל הקודם", אמר הגורם, "היו שיקולים שונים בכל הנוגע לטיפול בעניין הזה".

"הם יודעים דברים שקשה להסביר מאיפה הם הגיעו" 

למרות שהסינים היו אלה שנתפסו כחשודים הפוטנציאליים בהטמנת המכשירים, האמריקאים קבעו שלא הם היו אלה שהציבו את המכשירים. "אתה יכול לעיתים קרובות, בהתבסס על הטכנולוגיות והשיטה, להבין מי ניגש אל המכשירים האלה", הסביר אחד מבכירי המודיעין שצוטטו בכתבה. 
 
מדובר במכשירים שמשמשים בדרך כלל את כוחות המשטרה בארה"ב על מנת להאזין לעבריינים. מחירו של מכשיר אחד עולה על 150 אלף דולר. "העלויות הכרוכות בכך משמעותיות מאוד, זה לא משהו שנמצא בכל מקום", ציין גורם אמריקאי.
גורם ביטחון רשמי ציין כי כבר בשנת 2010 עלו חשדות בנוגע לפעילותם של גורמי ריגול ישראלים. "היו חשדות בנוגע לישראלים. תמיד היה להם מידע מפורט, שקשה להסביר מאיפה הוא הגיע. לפעמים הם ידעו איך אנחנו חושבים, ולפעמים השתמשו בביטויי שפה שהופיעו רק בטיוטות של נאומים, ומעולם לא נאמרו בפומבי".
 
כאשר ממשל אובמה ניסה לקדם הסכם בין ישראל לפלסטינים, למשל, הישראלים פעלו, לדבריו, על מנת להכיר מראש את המושגים שיועלו בשיחות. "היה להם עניין בשפה שאובמה או קרי או מישהו אחר יעשו בה שימוש", הסביר הגורם. 
 
דניאל בנימין, בכיר לשעבר במחלקת המדינה האמריקאית, הוסיף: "הישראלים הם אספני מודיעין אגרסיביים, אך הם נשבעו לא לרגל אחר ארה"ב. עם זאת, זה לא מפתיע שמאמצים כאלה נמשכים".