ברית הגנה או ספין בחירות? נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ הערב (שבת) כי הוא וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו על כינון ברית הגנה בין שתי המדינות, והוסיף כי השניים ייפגשו לאחר הבחירות בעצרת הכללית של האו"ם, שתיערך בסוף החודש. על פי הנשיא, ברית כזו, על פי הנשיא, תהיה לעוגן נוסף לברית בין שתי המדינות.



ראש הממשלה נתניהו פרסם לאחר צאת שבת ציוץ בו הודה לטראמפ ואמר: "תודה חברי הטוב טראמפ. למדינה היהודית מעולם לא היה חבר טוב יותר בבית הלבן, אני מצפה לפגוש אותך באו"ם כדי לקדם את ברית ההגנה בינינו. וביחד אנחנו נמשיך להילחם בטרור". בנוסף לכך, ברך נתניהו את טראמפ על חיסול בנו של אוסמה בן לאדן, חמזה.





הרעיון על הצהרה אמריקאית על ברית הגנה בין שתי המדינות פורסם לראשונה על ידי בן כספית במעריב, כאשר ייתכן שבתמורה נתניהו יעניק תשובה חיובית לתוכנית השלום שמתכנן הנשיא להציג לאחר הבחירות, שנודעת כברית המאה. יש לציין כי למרות ההצרה של טראמפ, עבודת המטה המסועפת הדרך להסכם שכזה לא תסתיים במהרה. כמו כן, גורמים מדיניים בכירים המצויים בסוד הרעיון הכחישו כי מדובר ב"דיל" בתמורה לעסקת המאה.



הרעיון לברית הגנה בין ישראל לארה"ב נדון בצמרת הביטחונית והמדינית הישראלית (וגם האמריקאית) פעמים רבות בעבר. כמעט אין ממשל אמריקאי שלא היה בסוד הסוגיה הסבוכה הזו, שבה יש יתרונות וחסרונות לא מעטים לישראל. ברוב הפעמים בעבר הסתייגה מערכת הביטחון מכינונה של ברית הגנה מלאה בין המדינות.



ברית מהסוג הזה אומנם מעניקה לישראל מטריית הגנה אמריקאית גם בהיבט הגרעיני, אך פוגעת בעצמאות הפעולה הישראלית. בברית הגנה הצדדים מתחייבים לתאם את כל פעולותיהם המלחמתיות מראש, מה שיכול למנוע מישראל לצאת למבצעים צבאיים או למלחמות פתע בלי אישור מוושינגטון. אפשרות אחרת היא הליכה על גירסה "רזה" יותר של ברית הגנה, שתיקרא "חוזה הגנה" - הצהרה נשיאותית אמריקאית גורפת, שתישמע כמו ברית הגנה, אך לא תהיה כזו.