"הייתה לי ילדות מאושרת", מספר גבי אשכנזי בראיון מיוחד שיתפרסם ביום ראשון במוסף סוכות של מעריב. "ההורים השתדלו לתת לנו הכל. הם היו הדור שעבר חוויה משמעותית, לא אנחנו. לא ספגתי מהורי תחושת קיפוח או מרמור. הערכים היו פשוטים: תעבוד קשה, תלמד, תצליח. ברור שהיו דברים מטרידים. ביולי־אוגוסט אתה פותח תלמים בעשרה דונם עם מחרושת רתומה לפרדה, ומסביב בשדות של הקיבוצים רואה את הפרגוסונים הנוצצים של גבעת השלושה או חורשים".
 
אני זוכר את השיחה הראשונה איתך, כשאתה סגן רמטכ"ל. במקום לדבר איתי על הערבים, אתה מדבר איתי על החיילים, על המצוקה, על זה שתהיה כאן מחאה חברתית עוצמתית, שצריך לצמצם פערים. זה הגיע מהילדות במושב העולים חגור?
"גם. אבל בעיקר מגולני. בתחילת שנות ה־70 גולני זה עם ישראל. ובעיקר ישראל השנייה. חיילים עם המון בעיות בבית. כדי להיות המפקד שלהם, היית צריך להיות גם סוג של מש"קית ת"ש".


 

בראיון מדבר אשכנזי על דרך החתחתים בדרך לרמטכ"לות, על ההתמודדות עם המשפחות השכולות, על הבחירה ללכת לפוליטיקה עם בני גנץ וגם על האיומים הביטחוניים כיום. אך מבחינתו, האיום החמור ביותר על מדינת ישראל 2019 הוא התפרקות החברה הישראלית: "למה אנחנו כאן? איזו מדינה אנחנו רוצים? מהן חובות האזרחים? מה זה שלטון החוק? מה זו דמוקרטיה? ברגע שההסכמה הלאומית בנושאים האלה תתפורר, זה יסכן את המפעל הציוני כולו".
 
אשכנזי גם מתייחס לפלונטר הפוליטי ומסביר מה לדעתו הבעייתיות במתווה ריבלין: "להחליף ראש ממשלה שלוש פעמים בארבע שנים זה לא רציני. נבצרות היא לא שיקול לאחדות. זה פתרון פרסונלי וחקיקה פרסונלית. מי שגמר ראשון צריך להרכיב ממשלה. ילך נתניהו ויסדיר את ענייניו, אני מאחל לו בהצלחה, באמת". 
הראיון המלא והנרחב ביום ראשון במוסף סוכות של מעריב