שישה ימים לפני תום תקופת המנדט שקיבל להרכבת הממשלה, הודיע היום (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי המפלגות המרכיבות את בלוק הימין והחרדים כי בכוונתו להחזיק במנדט עד פקיעתו, ולהציע ליו"ר כחול לבן בני גנץ מתווה חדש להקמת ממשלת אחדות. גנץ, הגיב בשלילה להצעתו של נתניהו ואמר כי ״קיבלתי היום הצעה שאי אפשר שלא לסרב לה. נמתין לקבלת המנדט מהנשיא ונתחיל במשא ומתן רציני להקמת ממשלת אחדות ליברלית שתוביל לשינוי ותחזיר את התקווה לאזרחי ישראל״.



בליכוד אמרו בתגובה לסירוב גנץ: "גנץ נכנע שוב לתכתיבים של לפיד וליברמן - והפך לסרבן סדרתי המונע הקמת ממשלת אחדות לאומית.גנץ סירב למתווה הנשיא, סירב להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו, סירב למפגש בין צוותי המו״מ וכעת מסרב למתווה הפשרה של ראש הממשלה".



המתווה החדש שהציע נתניהו כולל מספר הסכמות, ובכללן הסכמתן של המפלגות החרדיות לשבת בממשלה עם יאיר לפיד, אותו החרימו עד כה. בנוסף המתווה כולל הקמת צוות מיוחד שיגבש הסכמות בענייני דת ומדינה, והתחייבות לסטטוס קוו בנושאים אלו במהלך השנה הראשונה לכהונת הממשלה. עוד כוללת ההצעה את אימוץ חוק הגיוס על פי מתווה אטיאס עם חופש הצבעה סיעתי, הקמת קבינט מדיני-בטחוני שוויוני בין הצדדים שיחליט תוך שישה שבועות על תכנית רב-שנתית עדכנית לביטחון ישראל, כולל החלטה להעברה מיידית של תקציב השנה הראשונה עוד לפני העברת תקציב המדינה, הרחבת יעד הגירעון ועיגון מתווה הנשיא ריבלין לראשות הממשלה בחוק.



עוד כוללת ההצעה הסכמה על צרכים חברתיים חיוניים שיתוקצבו בתקציב המדינה, גיבוש עמדות משותפות של נתניהו וגנץ בתחום המדיני-בנוגע ל"עסקת המאה" של טראמפ, כאשר תוצג, וביחס להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח, ושינוי סדר עדיפות תקציבי לאור הצרכים הביטחוניים הדחופים.





מכחול לבן נמסר בתגובה למתווה: "לצערנו, התנהלותו של ראש הממשלה היוצא בפועל גם במהלך התקופה האחרונה מצביעה שדרכו אינה לאחדות אלא לחסינות. גם היום הוא לא מוכן לבוא למשא ומתן ישיר, וגם היום הוא אינו מוכן להכיר בכך שרוב אזרחי ישראל בחרו בממשלת אחדות ליברלית, ללא הקיצוניים. זו הסיבה שכחול לבן היא הסיעה הגדולה בכנסת".
עוד הוסיפו: "לא בכדי, הצעתו של ראש הממשלה היוצא אינה כוללת התייחסות לנושא החשוב ביותר- שמירה על טוהר המידות ושלטון החוק. גם בשבועות האחרונים, ממשיך נתניהו לצאת נגד מערכות אכיפת החוק, נגד התקשורת ונגד גורמים ממלכתיים ואינו נוהג במערכות אלו בכבוד הראוי. אנו מברכים על חלקים בהצעתו של ראש הממשלה, כמו הנכונות לדון בנושאי דת ומדינה וההכרה בצורך להכין תוכנית רב שנתית למערכת הביטחון. עם זאת, הקמת ועדות ודחיית קבלת ההחלטות לשלבים מאוחרים, מעלה חששות כי מדובר במתווה שמטרתו היא להקים ממשלה בראשות נתניהו, ולא לפתור את סוגיות היסוד. בעת הזו ובהתאם למצב הביטחוני, הכלכלי והמשפטי, הדבר הנכון למדינת ישראל ולעם ישראל הוא ממשלת אחדות רחבה וליברלית, עם קווי יסוד ברורים ביחס לנושאי ביטחון, טוהר המידות, דת ומדינה וכלכלה. לכן, אנו קוראים לנתניהו להחזיר את המנדט לנשיא המדינה ולאפשר ליו"ר כחול לבן להוביל הקמת ממשלה שתתקן את הבעיות הביטחוניות והכלכליות שיצרה הממשלה הנוכחית, ולבוא למשא ומתן ישיר בלב פתוח ובנפש חפצה במקום למשוך זמן".

כזכור, לאחר הבחירות נוצר מבוי סתום פוליטי שלא מאפשר הקמת ממשלה לגוש הימין והחרדים או לגוש המרכז-שמאל. הנשיא ריבלין הציע מתווה לפתרון המשבר, אלא שעד עתה נתניהו לא הסכים להתנתק מ"בלוק ה-55" שהקים עם מפלגות הימין, ואילו גנץ לא הסכים לשבת תחת נתניהו.