השבועות האחרונים במזרח התיכון היו סוערים במיוחד, מהעימות בין איראן לסעודיה - שהסלים לפעולות איבה של ממש, ועד לפלישה הטורקית לצפון סוריה, והסכם שביתת האש בין וושינגטון לאנקרה, במסגרתו הכורדים אמורים להתפנות מאזורי הלחימה. מזכיר ההגנה האמריקאי מייק פומפאו התיישב מול יעקב כץ, העורך הראשי הג'רוזלם פוסט - עיתון שותף של מעריב, שוחח על המזרח התיכון הבוער ועל מדיניות הממשל האמריקאי באזור, וחזר על מחוייבות ארצות הברית וממשל טראמפ לביטחון ישראל.



"הממשל שלנו היה מאוד ברור בנושא", אמר פומפאו בפתח הראיון, "לישראל יש זכות לפעול במטרה לשמור על ביטחון אזרחיה. זה הדבר שעומד בבסיס מדינת הלאום - זאת לא זכות שלה, אלא חובתה". פומפאו ניסה עוד להפיג את החששות כי העזיבה האמריקאית את צפון סוריה תאפשר לאיראן להעביר נשק לסוריה וללבנון בקלות רבה יותר ודחה את הטענה כי ארה"ב למעשה העניקה לאיראן שליטה במעברי הגבול בין עיראק לסוריה. "הנשיא מחוייב להמשיך במדיניות האמריקאית, שמטרתה להילחם בדאעש. אנחנו יודעים שזה אזור שדרכו איראן ניסתה להעביר נשק לסוריה וללבנון, שזה מאיים על ישראל, ואנחנו נעשה כל שביכולתנו לזהות ניסיונות כאלה, ולהגיב להם".



"אני חושב שהציבור הישראלי יכול להסתכל על מדיניות הממשל - על הסנקציות החמורות על איראן, החמורות שהטלנו אי פעם. סנקציות שיצמצמו את כלכלת איראן ב-12% בשנה הבאה. זה עניין רציני", אמר והוסיף, "אנחנו עושים זאת כי זה מונה מאיראן לבצע חיסולים באירופה, להשיג מערכות טילים ולפתח טכנולוגיות, לממן את איראן ומליציות שיעיות ברחבי העולם. פגענו ביכולות של טהרן לעשות דברים אלה".



"אם תסתכל על האסטרטגיה שלנו, ארצות הברית נחושה להילחם באיום האיראני", המשיך פומפאו, "אנחנו רואים בה כגורם העיקרי באי היציבות במזרח התיכון, ואנו נפעל נגד זאת". הראיון עם פומפאו נערך ימים ספורים לאחר הפגישה שערך עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שם הושג הסכם הפסקת האש השנוי במחלוקת, שעל פיו "מציל חיים", ומזכיר המדינה דחה את הרעיון שארצו תנטוש את ישראל, כפי שעשתה - לפי רבים, לכורדים. "אין שום חשש שדבר כזה יקרה", הבהיר פומפאו, "עשרות שנות היסטוריה תומכות בכך, והשנתיים וחצי האחרונות בהן טראמפ היה בבית הלבן תומכות בכך גם כן. מערכת היחסים בינינו היא חזקה, עמוקה, מסמלת את הקשרים בין שתי המדינות, ומבוססת על ערכינו המשותפים, על האינטרסים הביטחוניים המשותפים שלנו ועל הנטל שאנו נושאים יחד.



עניין נוסף שפומפאו העלה, כהוכחה למחוייבות האמריקאית לאיראן, הוא העברת כ-2000 חיילים לסעודיה, בעקבות התקיפה על מתקני הנפט - תקיפה שארצות הברית רואה באיראן אחריאת לה, ואמר כי "כוחות נוספים יועברו לערב הסעודית בשבועות הקרובים כדי להרתיע את התוקפנות האיראנית. פעלנו רבות נגד האיום הזה, שמופנה לא רק לישראל, אלא נגד המזרח התיכון והעולם כולו". 



"אני מאמין לאיראנים, הם אמרו שהם רוצים להשמיד את ישראל, וזה סביר להניח שאיראן תשקול תקיפה נגד ישראל. אנחנו לא חושבים שמדובר ברברבנות או איון, אלא שהם פעולם בדרכים שיכולות ליהות מסוכנות לישראל. ראינו מה הם עשו סעודיה ובתימן, בסוריה ובעיראק, זה איום משמעותי", סיים פומפאו את דבריו.