ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שני) לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי הוא משיב לו את המנדט להקמת הממשלה, לאחר שלא הצליח להשיג את אמון הכנסת. בעקבות ההודעה הודיע הנשיא כי בכוונתו להעביר את המנדט להקמת הממשלה ליו"ר כחול לבן בני גנץ, ולתת לו 28 ימים לנסות להקים ממשלה בעצמו. יש לציין כי לפני שיעביר ריבלין את המנדט לבני גנץ, נתונים לידיו שלושה ימים בהם יקבל הסתייגויות מהמפלגות השונות, אך אם לא יהיה שינוי משמעותי - יעביר את המנדט לגנץ.



בהודעה שפרסם נתניהו עת שהשיב את המנדט, האשים ראש הממשלה את גנץ בכישלונו להרכיב ממשלה, ואמר "לפני זמן קצר הודעתי לנשיא המדינה שאני מחזיר לידיו את המנדט להרכבת הממשלה. מאז שקיבלתי את המנדט פעלתי ללא הרף, גם בגלוי גם בסתר כדי להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. זה מה שהעם רוצה זה גם מה שישראל צריכה אל מול האתגרים הביטחוניים שהולכים וגדלים מדי יום, מדי שעה".



"במהלך השבועות האחרונים עשיתי כל מאמץ להביא את בני גנץ לשולחן המשא ומתן כל מאמץ להקים ממשלה לאומית רחבה ולמנוע בחירות נוספות. לצערי, פעם אחר פעם הוא פשוט סירב. תחילה סירב למתווה הנשיא.  אחר כך סירב להיפגש איתי ולשלוח את צוות המשא ומתן שלו. לבסוף סירב לדון במתווה הפשרה שהצגתי. הוא לא נותן לזה אפילו 5 דקות, שום דיון רציני. פשוט נתן תשובה אוטומטית שלילית, והתמיד בסירובו", הוסיף.




נתניהו האשים את חברו להנהגת כחול לבן, יאיר לפיד, בכך שגורר את גנץ משולחן המשא ומתן ואמר כי "הסרבנות של גנץ מעידה על דבר אחד בני גנץ נותר שבוי בידיהם של ליברמן ולפיד. לפיד שרוצה במפלתו וליברמן שמונע משיקולים זרים שנוגעים לענייניו האישיים. גנץ לפיד וליברמן רק מדברים על אדחות ובפועל עושים את ההפך הגמור. הם מעודדים פילוג וחרמות".

לבסוף, נתניהו שב על קריאתו לכחול לבן להקים ממשלת אחדות יחד עם בלוק הימין, ואמר כי "עדיין לא מאוחר" לכך. "אם גנץ יתעשת ישתחרר מהלפיתה של לפיד וליברמן אם יזנח את רעיון ממשלת המיעוט - נוכל להקים יחד את הממשלה שמדינת ישראל כל כך זקוקה לה בעת הזאת ממשלת אחדות לאומית רחבה של כל אלה המאמינים במדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית זה היה הפתרון וזה נשאר הפתרון".

בכחול לבן, לעומת זאת, טענו כי נאומו של נתניהו הוא ספין למעשה, ואמרו כי "כחול לבן נחושה להקים את ממשלת האחדות הליברלית בראשות בני גנץ, שהעם בחר בה לפני כחודש". עופר שלח, חבר כחול לבן הוסיף כי "מה עשה ביבי עם המנדט להרכבת הממשלה? 4 שבועות של כלום. העביר את הזמן כדי להמשיך עוד קצת להיות ראש ממשלה, ופיזר סיפורי בדים על ביטחון וכלכלה. ביבי רוצה בחירות, זה ברור. עכשיו יש למי שאכפת לו 28 ימים לבוא איתנו לממשלה שתתקן את נזקיו".

גם חבר הנהגת כחול לבן, משה יעלון, התייחס להודעת נתניהו ואמר כי "ראש הממשלה היוצא נתניהו נכשל שוב בהרכבת קואליציה, ונאלץ, סוף-סוף, להחזיר המנדט לנשיא. שוב נזכור ונזכיר היום שהיינו אמורים ללכת לבחירות רק בחודש הבא, וכל מה שעברנו בתקופה האחרונה נובע מהסתבכויותיו הפליליות ומלחמת ההישרדות האישית שלו בלבד. כל השאר - שקרים וספינים. ׳כחול לבן׳ נחושה להקים ממשלת אחדות ליברלית בראשות בני גנץ, שהעם בחר בה לפני כחודש".


בכחול לבן הכריזו על עוצר ראיונות. כל חברי כנסת של המפלגה קיבלו הנחיה לא להתראיין לתקשורת וגם להימנע מתדרוכי כתבים. זאת בשל חשש מפגיעה בהליכי המו"מ הקואליציוני.

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה התייחס גם הוא להודעת נתניהו ואמר כי "‏לקוסם מזמן נגמרו הטריקים והוא שוב שולף את קלף ההסתה. מקווה שזאת תהיה הפעם האחרונה שנתניהו מסית נגד האזרחים הערבים בתור ראש ממשלה". ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הוסיף כי "‏תם עידן. נפתח פרק חדש. ברכות ואיחולי הצלחה לגנץ. בעצם לכולנו. היעד: להחזיר לישראל מנהיגות עם יד בוטחת על ההגה, שמשרתת את עמה ולא את עצמה. זה מחייב ממשלה ללא נתניהו, שאיננה בהובלת הימין. אבל בהחלט, אם ניתן, בהשתתפותו. האחריות עצומה- על בכירי כל המפלגות".

יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ ויו"ר גשר אורלי לוי אבקסיס הגיבו להתפתחויות ואמרו כי "הערב סיים נתניהו את תפקידו כראש הממשלה. דווקא הכישלון של נתניהו הוא התקווה החדשה של אזרחי ישראל. הגיע הזמן להקים ממשלה שמציבה את אזרחי ישראל ורווחתם בראש סדר העדיפויות, תטפל באלימות הגואה, ביוקר המחיה, במצוקת הדיור, בכשלי מערכת הבריאות ותאחה את השסעים שיצר נתניהו בעשור האחרון".